Malam tu,aku tak dapat tidur..sekarang jam 10. Golek punya golek tak boleh jugak. Akhirnya aku turun nak ambil air.
"Eh Mir. Meh sini jap mama dengan abah nak cakap something." K.
"Apa?" Aku tgh muka toya kat depan.
"Mama Nana dengan Abah Fikry dah buat keputusan untuk beri keizinan kepada Mira untuk duduk asrama." Yahoo!!
"Terima kasih mama,abah. Tapi mama Nana kena ambil kerja Mir. Kejut abang besok je..pastu hari lain pandai2. Jangan buat sekolah tu macam datuk nenek moyang pulak.."pesanku.
💣💣💣💣💣💣💣💣💣💣💣💣💣💣💣
"Assalamualaikum dunia! Bangunlah semua! Lihatlah pada diri kita,serupa sempurna!" Nyanyiku dengan riang.
"Happynya orang tu. Ada apa2 ke ni?" "Oii nak perli agak2 lah. Taklah aku mulai hari ni aku duduk asrama. Yelah al-maklumah dah naik pangkat." Balasku.
"Ouh jd ketua pengawas an.." teka abang Najmi. Apa ke pandai sangat kau ni? Memang lah pengawas. Sah2 kau dengar semalam.
"Abah! Can send Mir today!" Aku menjerit kerana Abah kat bilik lagi.
"Ye! Kejap!" Abah menjerit pula. Nampak tak kita ni like father like daughter? Sweet kan?(khoook!(keluar kahak)
Pagi ni aku keluar awal. Lepas subuh..
#flashbackbrader
Aku menelefon cikgu Ana sebaik diberikan keizinan.
Cikguana: Assalamualaikum?
Mira:waalaikumussalam cikgu. Saya nak bagitau yang mama saya beri keizinan.
Cikgu_ana:eloklah tu. Tapi kalau boleh datang lepas subuh ye..
Mira:baik boss!Aku terus menutup panggilan dan menyiapkan beg bagasi bagu mengisi barang2 selama berada di asrama..pergi asrama..oh oh oh pi asrama! Hati gemilang!!
#endflashback
Dalam perjalanan...
"Najdi dengan Najmi taknak duduk asrama sekali?" Tanya abah memandang cermin pantulan ke seat belakang.
"Taknaklah." Balas Najdi pendek. Bukan apaa. Tapi tak biasa..
"Sekarang ni abah bagi diorang happy go lucky. Biar habis sekolah nnti adik nak hantar abanh pi pondok. Muahahahah!(kejam adik)" ulasku.
"Eh jangan cakap gitu. Silap hari bulan kau yang pi nanti." Eleh ingat aku lemah ke?
"Alaa abah dah approve permintaan Mira Syafiqah binte md Ghazali untuk sambung Brunei atau UK!" SERIOUSLY! Tak sangka ada jugak yang paham maksud aku.
"Hah?!" Hai jeles ke bang?
"Rilek ah krg bkn apa..korang je pergi pondok. Taklah bedek. Mama Nana kata ingat nak hantar pergi KUIS. Hahah! Biar pakai serban semua.. kepanasan." Buat cite seram sikit.
"Dahlah malas nak layan. Assalamualaikum abah. Masuk dulu." Abang Najdi dan Najmi terus keluar lari masuk. Sekali tengok macam lembu lari takut kena sembelih. Hahah..gi..la.
Aku pula dok terkulat kat situ angkat bag.
"Nak abah bawakkan tak?" Pelawa abah.
"Eh takpelah bah..Mir angkat sendiri. Assalamualaikum."
Di dalam pejabat...
"Cikgu nak minta maaf sesangat sebab aspuri dh penuh. Kalau kamu ok duduk dorm aspura boleh? Ada satu bilik extra untuk kamu sorang. Tapi adalah dua tiga pelajar lain. Jiha,Fatimah, Aqil dan Syadril." Cikgu Ana macam tahu2 je..
"Boleh lah tu cikgu. Janji bilik." Redha. .
"Ok ni kunci spare untuk kamu. Pergi naik atas dorm dulu." Huhu cikgu halau...
Sampai di dorm aku, 1D1U(satu daie satu ummah). Aku ketuklah pintu.
"Assalamualaikum!" Laungku sambil mengetuk pintu.
"Waalaikumussalam Eh Piqa!" Sahut Syad.
"Masuklah. Wlcm to the club." Sambut Aqil.
"Korang apa kata kita buat jadual kebersihan?" Cadangku.
"Ok set." Setuju serentak semasa.
"Mira Syafiqah. Kau ketua bilik tanpa lantikan akan bahagikan kerja." Wow! Tanpa lantikan guys..
"Ok.
Isnin:Jiha,Syadril
Selasa:Aqil,Fatimah
Rabu:Jiha,Fatimah
Khamis:Aqil,Piqa
Jumaat:Syadril,PiqaSo semua akan buat kerja ni dua kali seminggu." Jelasku satu persatu dengan cara kalah budak tadika.
"Ok so apa kerja?" Tanya Jiha.
"Sapu bilik,kemas meja kalau kotor2 sikit tu lap, kemas..ikut hang la nak buat keje apa. Janji kemas." Itu prinsip aku kalau bab benda alah ni.
"Oklah. Aku kena turun sekarang. Dah pukul 6.50 pagi. Kena buka pagar." Aku minta diri dulu anak2.
Masa jaga pagar,aku cam ngantok gilaa.. tahap maximum. Penat sangat kot. Tapi aky tidur kul 10.30 steady ah tu..
7.00,
7.15,
7.30.. yahoo!Aku pun tutup ah pagar. Sapa lambat nasib. Dan well. Orang yang sama kecuali Mansor. Awal bebenor dia mai..
"Najmi,Najdi,Hassan. Oh ya ada kawan lagi satu. Fakhrul. Ingat budak baik tapi datang lambat. Kenapa lambat? Bro Hensem?" Well dia suruh aku panggil gitu. So ya.
"Tadi bangun lambat pastu tetiba elektrik mati tak sempat gosok baju. Kena tumpang jiran sebelah. Pastu tu basikal pulak buat hal. Tayar pancit dalam perjalanan. Tulah pasal." Alasan kau macam boleh kot diterima.
"Bro hensem first time so detention. Korang tiga pulak. Eh jap. Hassan apa alasan pulak? Rumah jauh?" Tanyaku.
"Jalan dengan dorang tadi. Tak tau pulak lambat sangat jalan." Tahulah aku yang sengaja nak makan denda aku.
"So Hassan second timer. Detention and lari 5 round kat padang. Najmi dengan Najdi dah terkenal kan kita nak korang dua pakai ni sampai waktu balik. Dan waktu detention." Jelasku.
Yang aku suruh dorang pakai tu is pas yang tertulis
'saya salah. Selalu datang lambat. Saya janji akan berubah. Saya bersalah tolong doakan.'Najmi dengan Najdi muka dah hah??
YOU ARE READING
Famili UNIC
Teen Fictiondibintangi oleh zahraaziz sbg Rara najmiunic sbg Abang kepada Mira syafiqah.(bro najmek) Ana Azali sbg Kak Ana(guru displin) darwisyah sbg Wisya(senior tercantik) Abam Fakhrul sbg abam Fakhrul(abang kpd Rara Abang Najdi sbg abg Adi(abang kpd Amira) ...