De zolder

29 2 3
                                    

De trap naar de zolder was oud. Hij was waarschijnlijk het laatst gebruikt toen mijn moeder die kist op zolder had gezet voor mij om ooit te vinden. Ik opende het luik van de zolder en keek naar binnen. Vaag licht van het dakraam belichtte de oude meubelen die erin stonden. Naast meubelen stonden er vooral dozen vol boeken en verwaarloosde spullen.
Ik merkte een doos met oude platen in van de jaren 80. Mijn moeder hield ervan om die platen dag en nacht te draaien.
Voorzichtig betrad ik de ruimte. Het hout van de vloer kraakte onder mijn voeten, alsof iemand voortdurend de deur van mijn moeders slaapkamer open en toe deed.
Gefocust ging ik op zoek naar de kist die mijn moeder beschreven had. Na een tijdje vond ik achter een stapel dozen eindelijk wat ik zocht. Al puffend hief ik de kist op en liet hem vervolgens terug voorzichtig zakken.
Er zat inderdaad een slot op de kist. Het was een ouderwets slot, die openging met een klein sleuteltje. Ik prutste er een tijdje aan maar tevergeefs, het wou niet openen.
Speurend keek ik de ruimte rond, op zoek naar de sleutel. Ik wist niet hoe geheim mijn moeder de informatie in de kist wou houden, dus kon het sleuteltje overal zijn.
Plots kwam me een idee te binnen. Tussen de erfenissen van mijn moeder zat een doosje vol met sleutels. Ik had er al eerder eens in gekeken maar er nooit veel aandacht aan besteed. Ik duwde de kist terug op zijn plaats en verliet haastig de zolder. Als het sleuteltje ergens was, zat het in het doosje met sleutels. Mijn moeder was niet creatief genoeg om het ergens anders te verbergen. Waarschijnlijk was ze zelf vergeten dat ze het doosje in bezit had. Ik sloot de voordeur terug en vertrok richting mijn huis.

VerdwenenWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu