Semester

14 3 0
                                    

Pappa ler så stort att jag är säker på att mungiporna möts i nacken på honom när han tittar på den stora in-checkningsavdelningen på Arlanda. Hans stora grågröna solhatt, den stora släpväskan och den gröna hawaiiskjortan gör att han ser ännu mer ut som en turist.

Pappa älskar att resa, liksom vi andra. Dock är han nog ensam i världen om att älska flygplatser. Mamma har en permanent rynka mellan ögonbrynen när hon tittar på alla väskrullband. Uni tuggar bestämt på ett knallrosa tuggummi och pratar i telefon med sina mobilhörlurar, antagligen med sina metalkompisar. Hennes vita långärmade magtröja sprejad med kvinnotecknet tillsammans med emojimysbrallorna och hennes hår får henne att sticka ut rätt så rejält bland alla reströtta människor.

"Kom igen nu, familjen!" ropar pappa. "Let's checka in! Portugal, här kommer vi!"

På planet så har vi skärmar i sätena. Uni freakar ut totalt när hon märker att Caveman finns och sitter sedan djupt koncentrerad och tuggar på sina läppringar medan hon spelar. Mamma sover under våra säten, helt utslagen av stressen på flygplatsen. Pappa läser i en guidebok, med ett ständigt leende på läpparna.

Vi har planerat den här resan i typ tre år. Pappa har en farbror i Lissabon som är fotograf. Pappa fick reda på honom och snart bestämde de sig för att vi skulle åka ner och hälsa på. Farbrorn - ingen aning om vad han heter, tror inte att pappa heller vet - har även en dotter som tydligen ska vara modell, sjutton år gammal.

Jag försöker slumra lite jag med, men det går inte så bra. Jag tänker bara på Prince. Hon blev lämnad hemma hos farbror Gustav på han ålderdomshem efter mycket om och men, men jag har tjatat på personalen och nu har de koll på vad hon ska äta och så. Helt hade jag såklart velat ha med henne - hur mycket grymma bilder hade man inte kunnat få till Instagram på stränderna i Portugal? - men mamma sa nej. Jag lyssnade lite på Beauty Behind The Madness genom min skärm och tänkte på resedagboken jag fått i uppgift att skriva på min iPad. Jag är tydligen bäst på att skriva i familjen. Jag somnade gott till sist. Här får du läsa lite ur min dagbok:

Resedagbok - Portugal

Dag 2 - 17/9

Idag har vi åkt på vår allra första utflykt, ut till havet. Pappa hängde inte med, han skulle titta på farbroderns foton på något litet galleri inne i centrum.

Uni väckte mig imorse genom att spruta poolvatten i ansiktet på mig tillsammans med Isadorena, dottern. De blev bffs första dagen typ och är numera helt oskiljbara. De sover till och med i samma gästrum, trots att Isadorena har ett eget rum.

Vi åt en god frukost som farbrodern hade lagat bestående av en massa Nutella och rostbröd (tro inte att mamma gillade det). Jag var orolig för Prince.

Sedan la jag upp en bild på Insta med vår pool och förklarade för Princes fans att jag inte hade någon möjlighet att posta på en vecka och tittade nöjt på alla kommentarer som ramlade in. "I will die!", "I hope she has a good life with ur uncle when u r gone" och "#princeforpresident".

Sedan åkte vi cirka en och en halv timme till en sandstrand. Det var 27 grader varmt. Uni och Isadorena spelade deep techno-musik på superstark volym och nynnade med. Isadorena är rätt så kort med supertjockt svart lockigt hår, stora mörka ögon och perfekt gyllene hud. Man ser verkligen att hon är modell. Dock trodde jag inte att hon var Unis typ, men tänk så fel man kan ha.

Vi badade på stranden. Uni testade sin skelettbaddräkt för första gången. Jag låg i skuggan och sov, så jag minns inget förutom min dröm om att Prince åt Nutellatoast och skrek "GIVE ME A BEAT!" om och om igen.

Sedan åkte vi hem efter några timmar och grillade spenatfyllda paprikor, Unis favvomat. Mamma försökte låtsas som om hon gillade det, men man såg hur hon klöktes varje gång som farbrodern tittade bort.

Efter maten spelade vi poker med jalapenostraff. Pappa sög verkligen, så han åt varenda en och svettades flera deciliter under ögonen. Isadorena och mamma kunde inte sluta skratta. Till efterrätt åt vi glassbomb med friterad banan och med mycket godare chokladglass än i Sverige. Godnatt!

Dag 4

Jag vaknade sent in på förmiddagen och kände mig jättedålig. När jag gick ut till frukostbordet så var det bara pappa, farbrodern och Isadorena som satt där. Jag frågade var de andra var. Tydligen så hade de fått magsjukan, och jag hann knappt höra det förrän jag spydde mitt på kalkstensgolvet.

Pappa försökte få i mig lite apelsinjuice som smakade fruktansvärt efter spysmaken (förresten, om du är känslig ska du inte läsa om idag). Sedan gick jag upp på toaletten där mamma och Uni redan satt i karantän, bleka som lik. Jag antog att jag såg lika hemsk ut.

När jag kände att min illamående mage inte mådde lika dåligt längre gick jag ner och la mig i en solstol och halvsov. Jag glömde totalt bort att smörja in mig.

Isadorena väckte mig vid klockan ett igen och pappa fick i mig en fräsch sockerfri banan- och snickers-smoothie som var kall och god i magen. Jag kände mig lite bättre så jag kopplade upp mig på internet och videosamtalade lite med farbror Gustav. Han satt som hypnotiserad med Prince i knäet. Jag tror att det var första gången som han videosamtalade. Prince mådde toppen och åt grillchips. Hon såg lite rundare ut än när jag lämnade henne på ålderdomshemmet, men jag kanske bara inbillade mig.

Jag plockade fram en av mina medhavda böcker och läste ett par timmar. Det var perfekt varmt ute, men det hettade lite i huden. Uni kom och la sig bredvid mig och lyssnade på musik i sitt gigantiska headset (hon nynnade också med i growlingen, vilket var rätt så störigt).

Till sist somnade jag med boken över bröstet och väcktes igen när det var kvällsmat. Jag fick i mig ett stort grönsaksspett med jordnötssås innan jag spydde upp maten igen. Mamma blev så äcklad att hon spydde hon med.

Jag somnade klockan tio igen, med hud färgad som en ugnsbakad tomat. Det kändes som om jag låg i en ugn också, det hettade och sved i huden.

Dag 6

Äntligen är vi helt sjukdomsfria, så vi åkte in till Lissabon, en färd på två timmar.

Vi gick upp med tuppen och åt en snabb frukost som mamma tagit tag i, hon var så trött på nutellatoast - "sådan här mat förstör precis den själ som jag byggt upp med hjälp av yogan!". Hon gjorde en blandning av olika fiberrika bröd och knäppa nyttiga frukter som farbrodern hatade. Mamma blev förbannad på honom.

Sedan åkte vi iväg. Isadorena satt i knäet på Uni eftersom bilen var full, vilket var sjukt roligt enligt dem. Uni kittlade henne och båda gapskrattade, mamma sa till dem minst femton gånger att hålla tyst.

När vi kom in till Lissabon gick vi runt på gatorna och tittade på folk, som pappa passade på att smygfota. Vi gick på marknad där jag köpte ett paket med fem olika örhängen och Uni köpte en Panic! At The Disco-poster. Isadorena träffade en kompis som hon pladdrade med.

Sen åkte vi hem med två portioner jordgubbsmjukglass i magen.

Till kvällsmat åt vi oxfilé respektive quinoabiffar som avskedsmåltid. Uni och Isadorena grät och snörvlade hela kvällen och de kom överens om att träffas på James Arthur-konserten i december i Prag.

Sedan åkte vi till flygplatsen och sa hejdå till farbrodern och Isadorena.

FamiljenWhere stories live. Discover now