H I B U R A N

21 0 0
                                    

Semua orang suka berhibur. Cuma, adakah hiburan itu memiliki nilai positif atau tidak pada kita untuk kita berasa peduli demi nilai kebahagiaan yang menjadi matlamat.

Hiburan ni terbahagi kepada dua jenis:

1. Transit
Kau rasa seronok gila dengan hiburan yang kau ada tapi kau tak sedar hiburan tu hanya sementara. Lama kelamaan kau jadi bosan. Jiwa kau rasa kosong tapi kau teruskan juga. Lama kelamaan kau hanyut dengan hiburan yang kau sendiri tak faham. Akhirnya, bila kau 'celik' semula, kau hanya menyesal tanpa penghujung. Aku harap kau dapat fikir contoh-contoh yang kau dah buat selama ni dan mula selesaikan teka-teki yang kau sendiri cipta dan keliru.

2. Hiburan hakiki
Kau tahu tak maksud hiburan ni sebenarnya adalah sesuatu yang menenangkan jiwa dan bersifat kekal? Contohnya, kau enjoy buat baik macam bantu homeless or siapa² yang perlu - apa kau rasa? Ok, aku bagi contoh lain pula - kau solat di awal waktu dan di akhir waktu, kau ada rasa sesuatu tak? Masa kau baca surah² dalam solat, kau faham semua maksud tu - kau rasa tak ketenangan tu?

Kita selalu memandang remeh kepada sesuatu yang dirasakan mudah, sedangkan ia tidaklah semudah yang kita sangka. Hubungan sesama manusia-tuhan selalu dilakukan sambil lewa sehingga jiwa semakin kelam dan kurang yakin dengan takdir hidup.

Kita mudah kecewa.

Kita mudah putus asa.

Kita mudah melenting.

Kita sebenarnya tak pernah cuba tangani semuanya dengan cara yang betul sebaliknya lekas menjadikan hiburan transit sebagai penawar hati. Akibatnya, kita semakin hanyut. Hati menjadi keras dan sukar menerima cahaya. Kita mula membenci dan kurang yakin dengan tuhan. Paling malang sekali, kita rasa tuhan tidak lagi berlaku adil dan berhenti berharap pada tuhan.

Kita ada pilihan, kenapa pilih untuk hanyut dan kecewa?

Kau ada jawapannya!

Coretan JiwaWhere stories live. Discover now