Mentaliti vs Kepercayaan

48 1 0
                                    

"Asal ko ni hodoh sgt?"

"Asal ko ni hitam sgt?"

"Asal ko ni miskin sgt?"

"Asal ko ni bengap sgt?"

"Asal ko xde anak lg? Dah brp tahun kahwin ni..."

"Eiii.. Entah anak pungut mana, ada hati nak kat aku!"

"Bila ko nak kahwin ni? Ko ni memilih la.. Seronok sgt ke membujang? Rugi bro! Oh lupa, xlaku! Haha"

"Weyhh! Asal ko kawan dgn dia? Dia anak luar nikah/pelacur/pembunuh/orang miskin/penjenayah/etc. ko tahu!"

****

Asal mulut kau biadap sgt ni?
*sigh*

"Dude, ko percaya tuhan?"

"Ofkoslah! Aku ISLAM kott. Kau knp tya?"

"Hmm... Betulke ko percaya tuhan?"

"Eh! Ko nak aku tunjuk ic ke baru ko nak percaya?!!"

*aku senyum*

"Kalau betul ko percaya tuhan, yakin dengan wujudnya tuhan, ko xakan persoalkan setiap yang berlaku. Takdir. Xsemua takdir berubah bro. Mcm rezki boleh berubah kalau ko usaha keras. Banyak doa.
Tapi...rupa paras ko, xde anak, xkahwin lagi, lahir sbgai anak sape, ko ada pilihan ke? Mereka ada pilihan ke? Mind ur words bro. Belajar kawal mulut sama, jangan main redah je ckp! Nanti ko juga yg susah... Kalau x, xde maknanye orang tua2 dulu kata: kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa.
Ko fahamkan maksud aku? Fikir2lah.. K lah. Aku cau dulu. Salam."

*aku tengok dia tertunduk*

Moga2 dia faham dan buat perubahan.
Aku sayang dia sbg sahabat.
Dia hidup mewah. Diulit kesenangan. Xpernah rasa susah. Semua benda dia nak, dapat. Rupa boleh tahan. Kerja pangkat tinggi. Duit berkepok. Dulu masa sekolah, no 1 memanjang. Sambung oversea pun dgn biasiswa. Celah2 tu anak dato' lagi. Bila kahwin, dapat pula bini cun. Anak comel kemain. Tapi dia lupa... Dia MANUSIA. Bukan TUHAN... Mati nanti, ke tanah juga bro.. Melainkan ko tu firaun!

K gaiss, aku cau dulu. Adios ~

Coretan JiwaWhere stories live. Discover now