Apabila kau dah masuk sekolah rendah, ada lagi ujian getir yang terpaksa kau kena hadap seorang diri sebenarnya. Masa mula-mula dulu, kau terpaksa hadap detik membeli kuih dengan sendiri, emak bapak kau dah tak tolong belikan dah. Nak kencing pun, cikgu tunggu depan pintu utama tandas je. Punyalah saspens nak kencing masa awal-awal dulu.
Kalau zaman aku dulu, peperiksaan besar pertama sekolah rendah bukanlah UPSR, tapi PTS (Penilaian Tahap Satu). Dan aku antara enam orang yang dapat lulus cemerlang, dan diberi peluang melompat naik satu darjah (tak perlu masuk darjah empat). Kiranya, kau umur 11 tahun, dah naik darjah enam dah. Power betul kan? Tapi aku tak ambil tawaran tu. Sebab aku sayang kawan-kawan darjah aku. Takkan aku kena belajar darjah lima dengan orang yang tua lebih setahun daripada aku?
Tak best betul.
Naik darjah enam, ujian sebenar datang dah. Walaupun aku dulu kelas pertama dan kelas paling skema di Banting, tapi layanan kejam seorang cikgu tiada tolok bandingnya. Dan tekanan buat kelas aku juga makin besar. Aku rasa, sejak bulan dua tahun tu, sampailah habis exam UPSR, aku tak merasa rehat dengan betul (baca: pergi makan kat kantin).
Setiap kali waktu rehat, Sir Alias akan masuk ajar bahasa Inggeris. Kalau kau bodoh, siap sedialah kepala kau kena tala dengan kayu golf, pembaris kayu, jam tangan besi, dan juga ada kes, kena hentak kepala dengan kasut kulit bertapak keras dia.
Nasib baik juga zaman aku dulu, tahun 2001, tak ada lagi kes saman-menyaman, dan kes suka repot emak bapak apabila cikgu dera. Kalau tak, aku rasa, Sir Alias-lah muka paling kerap keluar masuk penjara, sampai ke hari ini.
Tapi, satu benda yang bagus, walaupun kitaorang didesak belajar dan terus belajar, hasilnya sangat power. Kau kena faham, majoriti budak kelas aku adalah anak orang kampung dan penguasaan bahasa Inggeris sangatlah sampah. Sebab kami tak ada medium nak belajar Inggeris kat rumah. Cuma ada sorang dua anak cikgu yang power bahasa Inggeris, itu pun sebab emak bapak dia kaya, dan mampu beli komputer untuk dia belajar dan main Internet. Yang lain? Majoritinya, bahasa Inggeris C atau D.
Nasib sekolah kampung, masa zaman dulu-dulu. Hidup tak dipandang, mati tak didendang. Makmal komputer pun tak ada. Ada satu bilik SAL. Bilik yang kononnya simpan bahan bantu mengajar bahasa Inggeris. Tapi sedihnya, seingat aku, kitaorang main daun terup dan Happy Family je tiap kali masuk situ. Cikgu tak tegas langsung. Tak amanah!
Cumanya, aku bertuah dapat cikgu yang power untuk ajar dan powerkan skil bahasa Inggeris kami semua, dan banyak jugalah bebudak yang dapat B dan C bahasa Inggeris masa darjah enam dulu, dan dah pun kerja sedap sekarang ini. Ramai juga yang dapat peluang pergi belajar oversea, dan dah jadi orang bagus dah. Termasuk aku.
Macam biasa, sekali lagi, masharakat menang dalam hal ini. Mereka cakap yang UPSR ini adalah penentu untuk kau teruskan belajar kat sekolah mana. Sama ada kau masuk sekolah tinggi agama, sekolah asrama, atau sekadar sekolah harian biasa. Syukurlah, dah tak ada kes tercicir belajar masa zaman aku dulu, walaupun dia dapat 5E sekalipun. Bagusnya. Dan hari ini, walaupun budak yang dulunya belajar akademik agak lemah, sekarang ni dah jadi lagi power daripada bebudak yang belajar lima enam tahun jauh-jauh sana, dan jauh lebih baik daripada kehidupan aku.
Sebab apa?
Sebab dia berusaha dengan keringat, untuk mengubah hidup dia. Dan aku bangga senyum apabila ketemu dengan diaorang semua, diaorang terima aku seadanya. Walaupun masa darjah enam dulu, aku adalah macai tegar sekolah (baca: pengawas), dan suka perangkap diaorang, tulis nama diaorang dalam buku 555.
Betullah. UPSR itu penentu hidup kau. Sama ada kau nak terus belajar, atau terus tercicir. Sama ada kau nak terus jadi pandai, atau kekal sebagai seorang bodoh.
Cuma, pada akhirnya, usaha itulah sebenarnya yang tentukan sama ada kau berjaya atau tidak. Kalau kau pandai setinggi gunung sekalipun, tapi hidup penuh tekanan dan terus menjadi hamba kapitalis, tak sedap juga.
Hiduplah seperti mana yang kau mahukan.
YOU ARE READING
(TEASER) Ujian/Masharakat - Rafiuddin Rabu
RandomUjian ni sebenarnya, orang cakap sebagai satu medium dakwah. Dakwah untuk jiwa. Supaya kau lebih ingat yang hidup kau masih punyai Tuhan untuk kau sembah dan taat, dan masih perlu untuk kau berdoa jika kau dambakan sesuatu. Cuma aku pohon, kau janga...