NOT. THAT. CHEAP

27 0 0
                                    

Duduk sorang-sorang di meja makan fast food. Pelik untuk aku tapi sesekali perlu, bila kusut. Coke aku sedut rakus, mata meliar memerhati bangunan baru berusia 8 tahun mungkin. Ligat otak fikir, dahulu di tapak itu.. Tapak apa.

....

Tahun 200_

Tahun depan aku PMR, tekanan orang keliling yang letak high expectations untuk aku bawa balik sekeping kertas yang bergred elok buat aku rasa aku perlu diam.

Diam bukan aku. Tapi bila aku diam, aku seakan create entiti lain - orang juga panggil alter ego.

.

"Beep.. Beep.." , bunyi pesanan ringkas dari Nokia 3310 yang baru aku dapat outing minggu lepas. Nokia 3310 bertukar tangan, 1 telefon mudah alih, 1 nombor prepaid Celcom tetapi 4 pengguna.

Pelik? Tak.

Zaman dimana perhubungan selalunya bermula dari silap nombor, silap hantar mesej atau silap haribulan tercari pasal.

Maka dari situ, aku kenal dia. Memahaminya dia. Itu detik pertama hati dan itu juga apa yang aku perlu ketika itu.

..

Cuti sekolah, kiranya 5 bulan perkenalan aku dengan dia. Permintaannya untuk berjumpa aku sambut dengan jawapan "ok sure".

"Mama, teman akak jumpa dia boleh? ",pinta aku.

"Boleh, jumpa di Pantai Timur dalam bandar. Mama nak beli barang", balas mama ringkas. Aku sekadar angguk.

...

"Borak la dulu, mama nak beli barang", mama senyum sekilas memandang dia sebelum mama pergi meloloskan diri dalam puluhan orang di pintu masuk supermarket.

Dia, sama seperti yang aku kenal dalam ribuan mesejnya. Tidak berubah. Itulah dia. Pernah sekali dia menghantar gambar beberapa keping. Gambar yang aku simpan hingga hari ini, gambar yang aku akan simpan juga untuk hari esok supaya aku tak lupa.

....

Setahun berlalu.

Tahun PMR, tahun aku rasa tanduk aku terkeluar. Perlu ke semua orang jadi bijak pandai? Habis tu siapa nak jadi yang biasa-biasa?

"Tenanglah. PMR lagi 4 bulan. Sempatlah", mesej dari dia simple je tapi cukup untuk aku.

"Minggu depan cuti sekolah, jom jumpa nak tak?", pinta aku. Permohonan untuk berjumpa kali kedua. Aku tak expect jawapan dia boleh, aku faham dia duduk jauh dan aku faham dia jaga batas. Aku hormat.

"Boleh, nanti pakai baju warna hijau ya", balas dia.

Aku tersenyum sampai telinga. Terus buku teks Sains aku buka. Latih tubi 4 set aku buat, semangat!

.....

"Cantik awak pakai hijau. Sejuk mata saya pandang", itu barisan kedua ayat setelah salam dia hulur dari mulutnya.

Aku senyum. Malu.

Pukul 11 pagi jumpa, sekarang jam sudah hampir ke pukul 4. Aku cuti, dia solat di surau berdekatan.

"Saya nak balik, assalamualaikum", tegas aku tiba-tiba. Terus aku bangun menuju ke stesen teksi.

......

Aku balik dan aku terdiam. Berfikir. Jam 11 malam dia telefon, seperti biasa suaranya lembut dan kata-katanya diatur kemas.

Tetapi ada yang berbeza. Topik yang dibualkan. He is trying too hard fikir aku. Dia buat rasa aku pudar.

.......

Bulan depan PMR, minggu itu aku balik ke rumah. Rehat minda kata cikgu. Dia masih begitu. Hingga aku dah hilang kata. Aku nekad.

"Awak kata awak tak pernah diputuskan? Selalunya awak yang minta putus kan? Hari ni, biar saya pecah tradisi awak. Kita putus. Terima kasih untuk segalanya. Assalamualaikum", aku tekan butang hantar. Nombor dia aku buang.

.....

Aku tak sangka perjumpaan kali pertama, kau ratah habis aku melalui pandangan.
Aku tak sangka kali kedua perjumpaan kau minta aku angkat kain baju kurung aku.
Aku tak sangka tudung yang kau sering ingatkan aku untuk pakai itu sekadar benda yang bakal aku pakai untuk tutup tanda.
Aku tak sangka kau boleh ajak aku projek dalam jamban usang belakang blok kedai runcit dan dalam semak seberang jalan.
Aku tak sangka kau sanggup nak minta begitu dengan aku yang mamanya beri kau duit belanja pada pertama kali kau dan aku jumpa.
Aku tak sangka perbualan kau di telefon dengan aku semata mau kata kau terpancut hingga terkena dinding nak buktikan betapa kuatnya tenaga pancutan kau.
Aku tak sangka perbuatan kau begini apabila perwatakkan kau beragama dan kopiah di kepala.

.......

Tapi terima kasih untuk Tuhan sebab dia bukan penyebab untuk segala benda.

Aku tidak terpedaya.

........

Suapan terakhir burger memenuhi mulut aku. Aku angguk..

"Ya aku ingat, kat sana dulu jamban taik sebelum jadi coffee shop santai", aku angguk dan bangun menapak ke parking lot.

........

Aku redha tapi sebelum tu izinkan aku kata sesuatu.

"KAU LAGI TERUK DARI TAHI"

MIX.EDWhere stories live. Discover now