ALONG

16 0 0
                                    

Aduhh, malang sungguh hari ni. Dah la bangun lambat, jalan pula jem, sampai office lupa bawa kad! Dah satu hal nak tekan loceng berkali-kali hingga ada yang buka pintu.

"Baik aku pergi makan terus, so tak perlu break for lunch. Tapi.. belum lapar.. Ah makan jelah dulu!",

Tray makan aku pegang, mata mencari tempat duduk yang masih kosong. Tiga meja kosong bahagian belakang, makcik Azah pula tengah sibuk mop lantai. Aku terpandang dua meja dari tempat aku berdiri, ada satu kerusi yang masih kosong tetapi diletakkan beg laptop. Aku pandang kerusi, aku pandang individu yang duduk makan bersebelahan kerusi tersebut. Aku pandang berkali-kali sehingga mata individu tersebut bertentangan dengan mata tersebut.

"Alih jelah beg tu, aku nak duduk", kata aku dalam hati sambil bagi isyarat pakai mata.

Beg dialihkan ke tepi kaki kerusinya, aku senyum dan menuju ke kerusi tersebut.  Baru saja aku sampai, tempat duduk itu dirampas. Dasar!
Tepat aku tikam anak mata perampas dengan mata aku. Dia tersenyum lalu individu empunya beg tadi disapa.

Malas nak bergaduh, aku keluar dari cafe sambil menatang tray ke kerusi batu tepi kolam ikan. Tray aku letak atas meja, kepala aku dongak keatas. Mendung.

"Sorang je?", sapa si empunya beg yang tiba-tiba keluar dari cafe. 

"Cliche!", jawab aku sepatah sebelum bihun goreng bingit Kak Idah aku suap ke mulut. Bihun goreng standard untuk budak asrama, ditambah nama bingit sebab Kak Idah goreng sambil membebel. Kalau tawar atau terlebih masin tu, telan sajalah.  Tak pernah lagi ada yang menang kalau  berdebat dengan Kak Idah. 

"Boleh nak duduk sini?",tanya dia lagi.

"Cliche!", balas aku lagi.

Segera kerusi batu berhadapan aku dia duduk.  Satu tin air isotonik yang masih sejuk dipegang. 

"Dari tadi cliche.. Cliche.. Kenapa?", sambil kening diangkat sebelah, bibir separa nipis itu menyusun kata. 

"Cliche la.. Dah hang.. ",

"Along. Bukan hang tapi along", katanya setelah dia memotong kata aku tanpa signal tadi.

"Ye la cliche la dah guna modal cliche nak mengorat orang.  Cuba la fikir idea lain kalau nak mengorat. Balik-balik, modal cliche. Boleh agak sangat dah", wajah dia aku pandang sekilas sambil aku buat muka tak ada rasa. 

Bihun goreng bingit dalam pinggan aku kuis-kuis. Tak ada rasa sungguh ni Kak Idah. Komplen karang marah pula.  Kata tak tahu syukur.

Dia berdehem sekali sebelum dia bangun dari tempat duduknya dan berjalan pergi.

"Eh nak kemana tu?", laung aku. Aku pun kurang pasti kenapa reaksi aku begitu pada ketika itu.

Dia toleh, "masuk office lah".

"Tu air tu, ingat nak bagi sini tadi", aku juih bibir kearah air yang dia pegang. 

"Cliche sangatlah..!", balasnya dihiasi gelak sambil berlalu pergi. 

"Ceit!  Aku yang dapat balik", cepat-cepat aku habiskan bihun goreng dalam pinggan. Tak habis nanti membazir pula. 

Aku bangun nak menapak ke belakang cafe. Tempat letak tray dan sinki. 

"Along..", tiba-tiba mulut menyebut. Tunggu kau,aku cari nanti kau di department mana.

MIX.EDWhere stories live. Discover now