De Officiële Weerberen van Silver Creek Strategiegids

95 4 2
                                    

De strategiegids is nog niet af. Er zijn nog tips nodig voor en tegen alle Weerberen en alle neutrale rollen, maar ik dacht, laat ik wat ik heb alvast publiceren. (3000 woorden)


Ik heb nu ondertussen vier rondes van Weerberen mogen organiseren. Ik ben van mening dat het het interessants is om te lezen, organiseren of spelen (dit gebaseerd op mijn ervaring met Town of Salem) wanneer zoveel mogelijk deelnemers snappen hoe het spel werkt en dus ook hoe ze hun rol optimaal kunnen gebruiken. Daarom schrijf ik deze strategiegids.

Ik ga hier schrijven over het spel in het algemeen, maar ook over elke individuele rol.
Ik hoop dat jullie hier iets leren dat jullie interessant vinden.

De naar mijn mening belangrijkste tips worden aangeduid met een vetgedrukte hoofdletter B. De allerbelangrijkste tips zullen zelfs volledig vetgedrukt zijn.

Allereerst: het spel in het algemeen.
B   Als er één ding is dat te weinig wordt gedaan is het het schrijven van een laatste bericht. Iedereen heeft deze optie, maar zeker voor Dorp Onderzoekend, de Dronkelap en het Weerberenwelp, de Zwerver, de Wachter en de Zielenvanger is dit heel belangrijk. Hiermee kun je informatie delen na je dood, iets wat verder alleen kan als de Zielenvanger leeft, of als je een dode Zielenvanger bent. Ook kun je belangrijke informatie, zoals de identiteiten van personen, delen zonder dat je jezelf moet openbaren als een belangrijke rol, maar natuurlijk alleen zodra je dood bent.
B   De volgende algemene tip is de rollen van doden van de rollenlijst afstrepen. Hieruit zou je kunnen opmaken dat iemand iets NIET is terwijl hij dat wel beweerd. Bijv: Piet claimt Ziener te zijn, maar jij bent een Spion, er is al een Ziener dood en er zijn twee Dorp Onderzoekend rollen. Dan is Piet waarschijnlijk geen Ziener, tenzij de eerdere Ziener vermoord is door de Weerberen en ook bezocht is door de Vachtveranderaar, maar dan nog bestaat de kans dat hij liegt.
B   Ook vaak vergeten is het feit dat moordende rollen een doodsbericht hebben. Het functioneert net als een laatste bericht, behalve dat het op elk van jouw slachtoffers terechtkomt.
   Ten slotte is het belangrijk actief te zijn tijdens de dag. Stil blijven, ook al heb je niets te zeggen, leidt tot wantrouwen en als je dan beschuldigd wordt, is er weinig dat je kunt doen om je te redden van de galg.

Als je een slechte rol bent en je gebruik wilt maken van een tip tegen een Dorpsrol, laat nooit blijken dat je die tip gebruikt. Ik geef daar de gemakkelijkste voorbeelden en ideeën.

Dan gaan we nu naar het Dorp. Over elke rol zal ik vertellen wat slim is en wat je kunt doen als je mogelijk tegen die rol staat.

1. Ziener
Als Ziener moet je de sterkte slechte rollen zo snel mogelijk identificeren. Dat is natuurlijk alleen geluk hebben, maar goed. Je hebt er niets aan als jouw doelwit de nacht dat je zijn rol checkt of de nacht erna dood gaat. Probeer dus achter hen aan te gaan waarvan je verwacht dat ze waarschijnlijk niet worden bezocht door moordende rollen.
De Zienerresultaten kunnen heel veel zeggen. Als er bijvoorbeeld drie opties zijn, maar twee daarvan zijn volgens de rollenlijst niet mogelijk, dan weet je de exacte rol van iemand en dus ook meteen of je hem of haar kunt vertrouwen.
B   Dan ga ik nu even snel over de resultaten van elke rol en hoe je die kunt gebruiken. Het is belangrijk deze niet alleen als Ziener weten te gebruiken, maar ook als je deze via de Ziener te weten komt.
Dorpsoudste, Alpha Weerbeer, Bandietenleider: Waarschijnlijk is deze persoon slecht. Om er zeker van te zijn kun je publiekelijk zeggen dat deze persoon deze rollen kan zijn en zeggen dat hij zich moet openbaren als Dorpsoudste om niet opgehangen te worden.
Zielenvanger, Gravende Weerbeer, Dodenbezweerder: Als er lichamen begraven worden, of mensen gedood door een rol die dood is én niet meer in het spel kan zitten, is deze persoon waarschijnlijk een slechte rol. Zo niet, dan waarschijnlijk niet.
Dief, Huurmoordenaar, Eigenrechter, Seriemoordenaar: Als deze persoon claimt iets anders te zijn dan deze vier en probeert een ander op te hangen is hij waarschijnlijk Huurmoordenaar, maar hij kan ook een listige Seriemoordenaar zijn. Eigenrechters zou je kunnen dwingen iemand die je verdacht vindt neer te schieten, maar daar riskeer je het verlies van twee Dorpelingen mee. Als iemand eerst een ander resultaat had en daarna dit resultaat moet hij een Seriemoordenaar zijn. Als er een Dief aanwezig is, is deze persoon waarschijnlijk Dief.
Valkenier of Weerbeerwelp: Valkenier kan zich heel gemakkelijk bewijzen door zijn vogel jou te laten volgen en dan te zeggen wie jij bezocht. Kan hij dit niet, dan is hij waarschijnlijk Weerbeerwelp.
Alchemist, Dronkelap, Vergiftiger of Liefdesadviseur: Als er mensen vergiftigd worden is deze persoon waarschijnlijk Vergiftiger, maar het hoeft niet. Zo niet, dan waarschijnlijk Alchemist. Als er opeens midden in het spel een Seriemoordenaar begint met moorden is het ook waarschijnlijk dat hij Liefdesadviseur is. Een Dronkelap kan zich makkelijk bewijzen, maar verspilt daarmee een beurt van jou of iemand die jij kunt vertrouwen.
Jager, Saboteur of Vluchteling: Het kan lang duren voordat een Saboteur eindelijk slachtoffers maakt, dus streep de optie niet af als er geen doden zijn gevallen door een Saboteur. Een Vluchteling zal meestal wel toe willen geven dat hij een Vluchteling is. Een Jager kan zich soms juist voordoen als een andere rol om zo slechte rollen te lokken, dus een claim die niet hierbij past kan soms ook gewoon Dorp zijn.
Wachter, Biechtvader of Doler: Gegarandeerd Dorp, tenzij hij een Doler is. Van Dolers is echter het nare dat als de identiteit bekend is, ze gedwongen kunnen worden zich bij de groep te sluiten die zijn identiteit weet, omdat hij anders opgehangen wordt zodra hij een slechte rol kiest.
Lijfwacht, Bandietenhandlanger, Bèta Weerbeer of Gezuiverd door Weerbeer met Haaruitval: Zeer vermoedelijk slecht. Als iemand eerder een ander resultaat had dan is hij sowieso slecht. Let wel op: Lijfwacht is een zeer sterke rol, die je het liefst laat sterven door iemand te verdedigen.
Ziener, Heks of Tipgever: Heksen kunnen zich helaas voordoen als Zieners, met het enige nadeel dat ze ook nog eens beheksen en als meerdere onderzochten op de respectievelijke nachten behekst waren kan de heks betrapt worden. Tipgevers zijn meestal geen probleem en geven hun rol gewoon toe, maar ze kunnen verraderlijk zijn en overstappen naar de slechte rollen als dat betere kansen biedt.
Duivelskunstenaar, Vuurmagiër, Tijdsheerser of Grafheler: Twee slechte, gevaarlijke rollen en twee belangrijk om anoniem te houden goede rollen. Dit resultaat kan betekenen dat andere resultaten verwisseld zijn en dus niet kloppen. Als mensen betoverd zijn door Vuurmagiër is deze persoon waarschijnlijk Vuurmagiër, maar vraag altijd allereerst om hun rol om er zeker van te zijn.
Diplomaat, Beschermengel of Bedreiger: Diplomaat is makkelijk te bewijzen: vraag om de Dorpeling en laat die bevestigen dat de Diplomaat zijn rol kent. Beschermengel kan echter ditzelfde trucje uithalen met een slechte rol, maar als je de 'dorpeling' al hebt gecheckt en het klopt niet, zijn ze beiden betrapt. Uiteraard kan een bedreiger dit ook flikken met een andere Weerbeer, maar wederom, als je checkt en er klopt niets van, zie eerdere punten, dan heb je twee kwade rollen voor de prijs van één.
Acteur, Vampier, Vachtveranderaar: Acteur kan zich heel gemakkelijk bewijzen: laat hem jou verstoppen. Als iemand eerder een ander resultaat had is hij gegarandeerd slecht (tenzij hij een Acteur is die erin geluisd werd door de Weerbeer met Haaruitval.
Weerbeer met Haaruitval, Nar of erin geluisd door de Weerbeer met Haaruitval: Zeer gevaarlijk resultaat. Kan een Weerbeer zijn, maar ook een Dorpeling of de Nar, die je absoluut niet op wilt hangen. Beste optie is neer laten knallen door Eigenrechter of ondervragen en eventueel executeren door de Wachter.
Zwerver, Aardvervormer, Vampierjager of Spion: Slechts één van deze is kwaadaardig en zijn aanwezigheid is goed te zien. Meestal te vertrouwen.
Als je wordt beschuldigd door een Ziener die nog leeft, of een Zielenvanger die met een dode Ziener zonder laatste bericht heeft gesproken, is de beste gang van zaken niet het vermoorden van die rol, dat is alleen maar verdacht en levert ook nog eens concreet bewijs op. Probeer voor een counterlynch te gaan, d.w.z. probeer te zorgen dat niet jij, maar die rol opgehangen wordt, en deze het liefst de volgende dag pas.

Weerberen van Silver Creek - Weerwolven van Wakkerdam (1-5/7)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu