Chapter 4

20 3 0
                                    

Tok Tok Tok

"Adik! Cepatlah bangun!" bunyi ketukan pintu jelas kedengaran. Pintu diketuk lagi.

Krekk

"Ha bangun pun. Dah cepat cepat pergi mandi ambik wudhuk cepat." arah Danial.

"Ha? Ambik wudhuk? Sekarang baru pukul 3 pagi lah abang. Awalnya." pelik Syafa. Kepala yang tidak gatal digarunya perlahan.

"Yup sekarang pukul 3 pagi, ingat kita bukan kat Malaysia kita kat Jepun, subuh kat sini lebih awal dari Malaysia. Dont you remember? Kita sekarang kat negara matahari terbit??" terang Danial panjang dan hanya dibalas dengan mulut bulat Syaza.

"Yelah yelah adik pergi mand- eh lupaaa hehe lupa adik tak boleh solat harini, bye~ nak sambung tido." ujar Syafa sambil tersengih sengih macam kerang busuk. Danial menggeleng dan meneruskan langkahnya ke dalam biliknya.

.·'¯'(>▂<)'¯'·.

"Selamat pagi abang!!" jerit Syaza lantang di dapur sambil menolak bahu Danial Izlan.

"Astagfirullahalazim budak ni, terkejut aku." terkejut Danial dibuatnya. Nasib tak tersedak air teh panas kat tekak. Fuhh.

"Hehehe sorry lah abang. Tak sengaja."

Danial memandang Syafa tajam. Macam harimau pun hado nih.

"Eleh lek ah abang. Itu pun nak marah. Adik jolok biji mata tu kang baru padan muka! Buu!" marah Syafa kepada Danial. Marahlah sangat!

"Amboi ikut sedap dia je eak nak jolok biji mata orang, adik tu mata bulat abang cungkil dengan garfu ni kang baru padan muka." ujar Danial sambil menunjukkan garfu yg berada di tangan kanannya.

Ahh sudah habislah budak dua ekor ni dah mula berbahas.

"Dah nama pun mata memanglah bulat, takkan petak pulak kan?" terbahak bahak ketawa yang terhambur dari mulut Syafa. Danial pun tidak kurangnya juga tawanya.

"Amboi amboi, kuatnya suara. Sampai ke luar dengar suara kamu berdua. Hahahaha." ujar Dato' Sri Fadhil a.k.a tou san.

"Ehh papa, takda apalah papa maaflah kalau terkuat sangat tadi. Bukannya sengaja pun, adik ni pagi pagi dah memekak tak sedar diri." terang Danial sambil tangannya memasukkan kepingan roti ke dalam mulut.

"Amboi sedap mengata."

"Hahaha kamu berdua ni dari dulu tak berubah sampai sekarang asal jumpa je mesti mulut tu tak reti nak senyap. Haihh macam manalah kalau kamu berdua dah kahwin nanti mesti lagi bising dengan cucu cucu papa lagi." bayang Dato' Sri Fadhil. Oh indahnya!

"Hai pa, jauh berangan. Nantilah pa jodoh Danny tak sampai lagi. Kalau ada nanti adalah papa jangan risau. Beside Danny baru 23 tahun pa, umur masih muda nak kahwin. Kita enjoy dulu. Lain lah macam adik ni pa dah boleh kahwin dah papa." sakat Danial.

"Ehh kita pula yang kena. Tolonglah adik baru 18 tahun dah nak suruh adik kahwin? Enjoy dululah baru kahwin. Tak bestlah kahwin awal, bila dah kahwin nanti nak pergi mana mana kena tanya suami dulu. Kalau suami cakap tak boleh pergi? Ha memang taklah adik nak kahwin awal kalau macam tu." terang Syafa laju sambil kaki tangan habis semua naik.

"Haih dari jauh dengar cerita pasal kahwin, siapa nak kahwin??" tiba tiba suara yang tidak diingini sudah muncul di ruang dapur. Datin Sri Rosmah duduk di kerusi makan sambil menjeling kearah Danial dan Syafa.

"Takde siapa nak kahwin Mah. Saja je bergurau dengan anak anak takkan itu pun kamu nak cemburu." ujar Dato' Sri Fadhil berbaur amarah. Datin Sri Rosmah hanya diam membisu sambil meneguk rakus air teh itu. Panas! Peduli apa!

"Erm papa. Kitorang keluar dulu nak jalan jalan kat sini. Assalamualaikum pa." ujar Danial meminta diri sambil menarik tangan Syafa.

Sampai sahaja diluar Danial mengeluh kuat.

"Kenapa dengan dia tu abang? Tak suka betullah dia tu. Kenapalah papa kahwin dengan dia dahlah make up tebal mengalahkan pengantin. Haktuih tak lawa pun makin hudoh adalah." perli Syafa laju.

"Amboi sedapnya mengata, adik dia pun mama kita juga tau adik kena ingat tu." ujar Danial.

"Yelah yelah, tapi adik tak sukalah dia tu. Benci! Adik suka ibu!" bebelnya lagi. Danial mengeluh kuat.

"Iyalah. Dah jomlah kita jalan jalan. Pagi pagi ni jom kita pergi atas bukit nak? Kita tengok matahari. Jom." ajak Danial supaya mulut itik Syafa kembali normal.

"Yosh! Jom!"

Jeng jeng!
Sorry for late update sebab aku baru habis SPM 💪🌚 cheng

[24/11/2017]

#BlackBloodRedRose

Republish July 2021

I'm here, just for you (SLOW UPDATE) Where stories live. Discover now