Abg pun dgn panas hati, terjah je pintu tu. Hampir pengsan mak dibuatnya. Muka ayah pun terkejut beruk tengok mak dgn abg. Abg bawa ayah balik rumah. Di situlah pergaduhan ayah dgn mak terjadi
*******
"Eh mak, mak nak gi mana?"
"Mak nak lari dari rumah ni, bella jaga zilla dgn fakrul ye. Nanti dah besar cari mak tau" sambil mengemas kainnya.
"Mak, jgnlah pergi. Takde lah kwn bella nak bergurau lepas ni, tak dapat lah bella makan masakan mak, mak tak kesian ke tengok zilla dgn fakrul, diorang masih kecik lagi mak. Mak jgnlah pergi" sambil mengelap air mata yg jatuh
"Mak dah nak pergi, jaga diri tau bella. Mak syg bella, zilla dgn fakrul. Dah besar cari mak ye"
Mak memeluk aku, zilla dgn fakrul. Aku seolah olah tdk percaya.
"Mak dah tinggalkan aku, zilla dgn fakrul, sape nak jaga kitaorang lepas ni, mcm mana aku nak survive, mak lari kemana pun aku tak tau. Ya Allah, kenapa aku di uji seperti ini"
*******
Hari selasa, 30 mei 2010
Dah seminggu ayah dgn abg tak balik. Aku, zilla dgn fakrul pun mengharap jiran bagi makanan.
"Mungkin ni masanya aku pergi dari sini, aku nak mula hidup baru, skrng aku dah takde sape-sape. Abg dgn ayah tak balik, mak dah lari entah kemana, akak pulak tak kesah, yg dia tau, dia nak enjoy kat U"
******
Aku pun ambil keputusan utk berhenti sekolah. Zilla dgn fakrul aku suruh kakak saudara aku jaga. Aku kata nanti aku akan dtg balik ambil diorang. Bulan-bulan aku akan kirim duit utk perbelanjaan zilla dgn fakrul. Aku pesan jugak kalau ayah ada dtg, jgn bagi zilla dgn fakrul kat dia. Nasib baik jugak kakak sepupu aku setuju.
******
10 januari 2015
Dah 5 tahun aku tinggalkan zilla dgn fakrul kat kakak sepupu aku. Duit perbelanjaan pun aku tak pernah lupa bank in. Nak tahu aku kerja apa? Mula-mula dtg bandar tu. Susah jugak nak survive. Yelah baru dtg kat tempat baru. Umur pun baru 16. Mula-mula aku kerja sebagai cleaner kat sebuah syarikat modelling. Dah setahun kerja, aku dinaikkan pangkat. Aku jadi kerani weh kat situ. Gaji pun boleh tahan gak lah. Rm3k keatas. Ceo syarikat tu kata, kalau Umur aku dah 21 tahun. Aku boleh jadi model kat sana. Cuba korang kira berapa umur aku sekarang?? Hahh dah 21 tahun. Seperti yg dijanjikan oleh Ceo syarikat tu. Aku pun dinaikkan pangkat. Gaji Rm4k keatas. Waktu tu aku dah terfikir nak ambik zilla dengan fakrul.
Aku pun ambil cuti nak balik ke tempat aku dilahirkan. Jauh jugak perjalanan dia. Time tu aku dah ada lesen dgn kereta. Kereta aku masa tu Nissan Almera. Boleh tahan kemajuan aku kan??
YOU ARE READING
Kisah Dyg Syahbella
Teen FictionKehidupan setiap org berbeza. nak tahu hidup aku mcm mna?? Baca cerita ni.