Aku pegi rumah lama baru pegi rumah kaka sepupu aku. Aku nak menjengkuk rumah aku. Rumah tu tak berubah pun. Aku pun gi tengok setiap bilik. Aku tengok bilik abg aku dah kosong dah. Bilik kaka aku pun. Diorang dah ambil brg-brg diorang. Aku tengok bilik mak aku. ya Allah, rindunya aku kat mak aku. Teringat dulu-dulu time kitaorang masih happy. Gelak sama-sama. Masa tu jugak airmata aku jatuh. Time tu aku teringat yg mak aku suruh cari dia.
******
Lepas ambil zilla dgn fakrul aku bercadang nak cari mak. Semua aku dah tanya kawan-kawan mak. Diorang kata last contact diorang dgn mak 5 tahun lalu. Aku dah buntu dah nak cari mak. Tiba-tiba kwn mak cadangkan supaya aku cari mak kat kampung. Aku pun drive lah nak gi kampung mak. Kira-kira dua jam perjalanan kami. Aku hanya melihat rumah nenek aku dari jauh. Tak sanggup nak masuk. Rasa mcm malu pulak. Takpe demi mak aku tebalkan muka.
"Assalamualaikum!, ada org ke kat dalam. Nek oh nek, bella dtg ni"
"Walaikumsalam, eh bella. Bila sampai ni? Dtg dgn siapa? Mana abg? Akak neha mana? Zilla dgn fakrul apa khabar?" Atok aku ni dah mcm polis dah.
"Nenek mana Atok? Bella baru je sampai. Nak cari mak. Atok tahu ke mak pergi mana"
Tiba-tiba nenek aku masuk rumah
"Eh bella, bila bella sampai, bella dgn zilla sma fakrul je ke? Neha dgn fitri mana? Lama dah bella tak dtg. Rindu nenek dgn bella" sambil memeluk aku.
"Bella dtg sini sebab bella cari mak. Lama bella tak nampak mak"
Riak muka nenek dgn atok berubah. Mereka saling berpandangan.
"Err bella rehatlah dulu. Pasal mak tu, esok-esok baru bincang.
"Yelah nenek, bella pun rasa penat ni"
YOU ARE READING
Kisah Dyg Syahbella
Teen FictionKehidupan setiap org berbeza. nak tahu hidup aku mcm mna?? Baca cerita ni.