Kisah Rumah Kosong By Amanda Locsin
Part 1
Siap kerja2 yang bos suruh kasi siap saya cepat2 kemas peralatan saya. Saya pandang jam di tangan mau jam 7 malam sudah. Lewat sudah. Garu2 kepala saya. Matilah saya, saya bilang dalam hati penuh kerisauan.
"Kelam kabut juga ko bro?"
Kawan sekerja saya sempat lagi tegur saya. Hairan kali nampak saya berkemas macam kilat. Laju saja packing barang saya masuk dalam pouch saya. Handphone dan charger perkara penting mau dibawa. Jangan lupa tu rokok sama lighter. Nyawa tu! Huhu..
Selesai semua saya pigi maklum bos saya mau balik sudah. Si bos pun angguk kepala saja. Kawan2 sekerja yang lain masih ada yang lepak2 sambil sigup2.
"Uii Roy macam mau cepat ko.. ada datingkah?"
Menyakat tu kawan2. Saya senyum2 saja sambil pasang topi keledar.
"Pewittt pigi dating ohh tidak membawa kawan."
Dorang bilang lagi sambil bersiul2. Saya senyum2 juga. Malas melayan.
"Ko pi datingkah Roy?"
"Uii manada bah.. cewek pun tiada. Sama sapa saya mau pi dating."
Saya menjawab juga last2. Memang betul pula saya cakap. Tiada sumandak saya ni. Masih single lagi. Siapa juga suka kan muka putungan katam (ayat merendah diri si gaman bogia). Hehe..
"Bah ging saya balik duluan kio."
"Ok bah kalau kau." Jawab dorang.
Saya start motor terus saya racing pulang. Jarak dari tempat kerja adalah dalam 20 minit drive kalau yang santai2. Kalau dalam kelajuan saya sekarang 15 minit pun sampai.
Saya tergesa2 mau pulang ni bukan apa bah... bukan takut bini di rumah sebab saya pun terang2 masih single. Bukan juga takut mama marahkah apa... sebenarnya ada yang lebih menakutkan dari itu semua.
Di kampung kami ni ada 2 buah rumah kosong yang terkenal dengan kisah hantu. Kebetulan pula tu rumah kosong berhantu tu terletak di tepi jalan. Kebetulan lagi itulah jalan yang perlu saya lalu mau sampai di rumah saya nanti dan kawasan jalan raya berdekatan tu rumah memang gelap. Taulah jalan kampung tiada lampu jalan.
Fikir2 semua cerita urang kampung pasal tu rumah saya makin seram. Makin kuat saya pegang handle motor saya. Janganlah ada yang mengacau saya lagi saya bilang dalam hati.
Saya tiba2 teringat2 pula cerita urang sekampung juga beberapa hari lalu kena ganggu masa balik kerja. Menurut cerita dorang si Oboi (bukan nama sebenar) pulang kerja sekitar jam 10 malam sudah. Drive motor juga. Dari tempat kerja tiada juga masalah di pertengahan jalan.
Tapi bila sampai dekat tu rumah kosong, tiba2 tu motor dia terhenti. Berabis si Oboi start tidak pandai hidup. Si Oboi cek2 manatau minyak motor habis tapi masih juga ada. Cek2 kalau ada masalah lain semua macam ok juga tapi pelik tidak dapat start. Dengan susah payah dia kasi hidup motor dia bersuluhkan lampu handphone.
Adalah dalam beberapa minit try start motor dia baru dapat hidup tu motor. Happylah kunun si Oboi. Cepat2 dia tekan minyak mau teruskan perjalanan tapi dia rasa macam keberatan penumpang tu motor padahal dia saja yang menunggang.
Lambat sangat bergerak tu motor. Tekan2 minyak pun sama juga. Tiba2 si Oboi tercium bau yang lain2. Masa ni kembang sudah bulu2 roma si Oboi. Muncul sudah perasaan takut dia. Berabislah dia tekan2 minyak motor tapi sana2 juga dia. Dekat tu rumah kosong bercat biru.
Entah macam mana si Oboi teringat tu daging yang dia bawa pulang tadi. Oboi ingat cerita2 beliau2 pasal hantu yang pandai terhidu bau darah tu daging segar. Cepat2lah si Oboi seluk sana plastik berisi daging mentah. Dia ambil sikit terus dia lempar sembarangan tu daging.
Dia buang saja tu daging segar terus si Oboi rasa ringan sudah motor dia. Nah apalagi tidak membuang masa si Oboi tekan2 minyak motor dia dan tanpa tingu kiri kanan dia pecut berabis sampailah di rumah dia.
Bilang si Oboi dia sampai di rumah malam tu, dia rasa kaki di bergegar2 bah naik pi rumah. Trauma gima. Tu lebihan daging si Oboi pi letak saja di freezer. Dia tidak tingu2 sudah. Sekali pagi dia, berabis mama si Oboi membebel marah2 sebab bebau sudah tu daging yang si Oboi letak di freezer.
Malas kena bising2 si Oboi kasitaulah mama dia perkara yang berlaku sama dia. Siap si Oboi bercerita terus mama si Oboi suruh buang tu daging. Sudah kena 'makan' hantu dia bilang mama si Oboi.
Saya seram sejuk sudah ingat2 tu cerita si Oboi. Makin lagi saya kasi laju motor. Saya berharap lagi kalau2 ada kawan limpas tu jalan dekat tu rumah kosong warna biru tu. Biarpun saya lelaki tapi tetap ada juga perasaan takut bah. Huhu..
Dari jauh saya nampak sudah tu rumah. Tepi jalan saja gia. Nampak jelas sikit malam ni sebab terang tu cahaya bulan mengambang. Berdebar2 hati saya mau limpas tu rumah. Jalanan pun sunyi malam ni.. anjing kucing pun tiada berkeliaran. Bunyi2 unggas saja yang terdengar.
Masa mau limpas sudah tu rumah kan saya aim2 memang saya tidak mau tingu tapi tidak taulah kenapa ada yang suruh2 saya paling muka pandang tu rumah. Saya pandanglah. Spontan motor saya naik pun ter-slow sedikit.
Masa saya pandang tu rumah saya nampak ada orang berdiri membelakang jalan raya di tingkat atas tu rumah. Dari bentuk badan macam lelaki tu orang. Aik, sapa pula yang gila pigi masuk sana punya berani, saya bilang dalam hati lah. Santai2 tu lelaki sana. Terang gia kena tu cahaya bulan.
Tiba2 kepala tu lelaki...
Nanti kita sambung kio
YOU ARE READING
KISAH RUMAH KOSONG
HorrorKISAH INI BERKISARKAN 2 BUAH RUMAH KOSONG DI SEBUAH KAMPUNG. BANYAK KEJADIAN SERAM TELAH BERLAKU TERHADAP ORANG2 KAMPUNG DI SEKITAR TEMPAT INI. RUPA2NYA ADA SEJARAH KEJADIAN TRAGIS SUATU KETIKA DULU PERNAH BERLAKU DI RUMAH INI. CERITA INI DIOLAH BER...