Part 2

1.1K 73 0
                                    

Kisah Rumah Kosong By Amanda Locsin

Part 2

Tiba2 kepala tu lelaki berpusing menghadap jalan raya sedangkan badan dia masih tegak membelakang jalan raya. Kamu bulih imagineka? Dan tanpa saya sangka2.. jatuh tu kepala dia pi bawah tegulik2 di atas jalan raya dengan mata yang bulat tingu saya.

Sorimbutuon saya nampak mata tu lelaki samar2 saya nampak poirolou tingu saya bah. Badan tu lelaki masih lagi berdiri sana atas rumah tanpa kepala.

Saya apalagi terus full blast tekan minyak motor. Tiada tingu kiri kanan sudah. Saya pecut laju2. Saya mau cepat sampai di rumah saja masa ni. Bergegar satu badan bah. Gila! Nasib baik masih steady juga bawa motor. Palis2 kalau kemalangan gara2 hantu tu rumah kosong. Sayang nyawa saya melayang sia2 oh..

Sampai rumah kes saya samalah dengan si Oboi. Gegar2 kaki masuk rumah. Mama saya pun hairan tingu muka saya ni. Ketara mangkali pucat2.

"Ko kenapa Roy?"

Si mama tanya saya dengan nada suara kasar tapi biasa gia kampung2 begitu cara tanya. Lain sikit cara beliau mau caring.

Saya diam2. Saya ampai helmet, masuk pi bilik ambil tuala terus pigi mandi cepat2. Mandi karabau saja sebab masih lagi saya teringat2 tu kepala jatuh depan mata saya tadi. Time mandi pun mata saya meliar sana sini meningu kiri kanan, atas bawah, depan balakang.. 

Betul2 melekat dalam utak saya bah tu kepala begolek2 dengan mata pentingu saya. Gila eh tidak trauma kena kasi nampk begitu.

Siap mandi saya pigi pakai baju. Saya keluar balik di ruang tamu. Si mama masih lagi sana duduk2 tingu tv. Saya pigilah duduk2 juga sana depan tv.

"Nokuro koh?"

Si mama menanya lagi. Suara dia lagi kuat dan kasar dari yang mula2.

"Balik2 juga ko tanya si abang roy.."

Adik saya pula merungut sebab terganggu dia tingu tv. Mama saya jeling2 saja adik saya.

"Abis muka abang ko dari tadi macam muka rodung saja... Ko kena putus sumandak ko kah Gurui?"

Tidak putus asa juga mama menanya. Berat betul lidah saya mau cerita ni. Perasaan trauma belum hilang lagi.

"Hishhh.. ni anak ni macam hilang suara sudah."

"Diam2 bah ama.. "

Meradang adik saya.

"Pigi keti makan Roy. Ko tidak laparkah?"

Saya mau menjawab pertanyaan mama saya tapi tidak kenapa bah ni lidah saya macam kena gam sudah. Merungut2 mama saya entah apa saja dia cakap. Tidak saya dengar tu bongut mama saya.

"Uii nobosuk ko noh Gurui??!!"

Mama saya umban saya pakai tu beg tempat tinggaton dia.

"Mama bah.. diam2 kanegi."

Adik saya si Richa sound lagi mama saya. Tengah main gia tu drama melayu keminatan dia sana TV3.

"Anu bohhh.. abang ko ni... dari dia sampai macam tuyu2 saya tingu. Kana tanya nga au mamajawab. Kam kanapa sudah si gurui ni.. konpem kana sarai sumandak dia ni tau.. adeiii kama ko gurui. Ulaon noh kesewa. Bunga bukan sakuntum dibilang tu pantun malayu dihh. Suda sarai mensari baru boh. Apa susah.."

Aiii telebih2 ma fikiran mama saya. Saya kena syak pula baru break sama gf. Sioulah ama.. anak ko ni bukan kena cerai sumandak. Sapa yang mau cerai kan... sumandak pun saya teda.

Tapi sekarang ni saya tidak peduli pun soal status saya ni.. saya peduli tu kejadian yang baru berlaku sama saya tadi. Macam tidak lari dari fikiran saya mata tu kepala yang tergolek2 sana jalan raya tadi.

"Saya okey juga ba mama... bising saja ko ni. Saya penat tei dari tempat kerja. Gumu karaja saya hari ni... "

Last2 saya menjawab juga. Mama saya gia lain kalau tidak kena jawab tidaklah dia berenti tu menanya. Bagus besuara awal2 sebelum kana taling.

Malam tu saya pigi makan juga lah tapi saya minta mama saya yang ambil makanan sana dapur. Mau start sudah gia saya rasa lemas2 badan saya. Harap2lah saya tidak kena demam. Seksa mau karaja kalau demam. Kalau karaja opis tidak apa juga bulih rehat2 kijap. Kalau kerja macam saya tukul lantai itu ini susahlah.

"Sumakit koh?"

Mama menanya lagi lepas hulur saya tu pinggan berisi nasi sama lauk sayur.

"Tiadalah.. kenapa ma?"

"Emm ko pucat kopio ei. Miagal sumakit koh."

"Tidak juga sakit ni.. lemas2 badan saya saja. Saya penat saya bilang tu."

Saya berdalih lagi. Malas mau cerita penyebab saya jadi begini.

"Emm.. pigi boh hospital kalau tidak sihat. Jangan tahan2 sakit."

Saya kasi iya saja nasihat si mama. Mama saya pigi duduk balik sana sebelah adik saya. Saya makan nasi yang dia kasi ambil saya tapi macam tidak berapa berselera saya rasa. Saya makan ala kadar saja dih. Cukup ada alas perut.

Lepas makan saya ampai saja tu piring sana atas meja di ruang tamu. Saya masuk bilik. Mau try2 tidur kalau dapat. Manalah tau lepas bangun saya boleh kasi lupa tu kejadian tadi.

"Pigi kasi kemas tu piring tu na Ica!"

Saya dengar mama saya bagi arahan sama adik saya kemas tu bekas saya makan.

"Ishh si abang Roy punya tei tu.."

"Aii pigi saja kemas bah!"

"Yalahhhh... "

Saya dengar adik saya antak2 kaki pigi ambil tu piring bekas saya makan tadi antar pigi dapur. Lantai rumah kami papan bah jadi senang mau dengar tu  bunyi urang bejalan.

Dari dalam bilik saya dengar adik saya membebel sambil sebut nama saya. Saya ketawa sendiri dengar dia merungut2. Hilang sikit sudah tu fikiran sama kisah seram yang berlaku sama saya tadi sana jalan.

Last2 saya tertidur juga dengan macam2 mimpi buruk saya malam tu..

Bersambung.

KISAH RUMAH KOSONG Where stories live. Discover now