👔Satu👗

8K 309 125
                                    

NAK tau tak? Sepanjang aku hidup dua belas tahun kat atas muka bumi ini tak pernah lagilah aku tak ada rasa benci dan menyampah dekat makhluk Allah sorang ni.

Seman Setan! Itu gelaran paling terhormat yang aku bagi kat dia.

Setiap kali dia muncul depan mata aku, tak pernah sekali pun dia tak berjaya buat aku maki hamun dia dengan perkataan-perkataan tak semengah.

Dan setiap kali aku muncul depan dia, tak pernah pun dia kunci mulut, biar aku melintas dengan tenang.

Ada saja ayat-ayat ejekan keluar dari mulut dia ditujukan khas untuk aku. Sampai buat aku selalu je ada rasa macam nak sepak dia naik ke planet Pluto menginap di sana, tak turun ke bumi sampai kiamat.

Tapi, apakan daya. Tenaga aku tak cukup kuat nak buat macam tu. Lagipun benda tu mustahil kot! Urgh!

Banyak! Banyak sangat pasal dia yang buat aku tak pernah nak pandang dia sebagai manusia yang berhemah. Tapi aku nak sebut tiga saja.

Satu. Mulut dia busuk macam longkang!

"Wei, Permata, anak manja Acik Liha yang hisap botol susu sampai umur tujuh tahun. Mana botol susu kau?"

Tak guna!

Itu antara rahsia terbesar aku yang dia selalu canang-canangkan. Memang ah benda tu fakta. Memang betul bila masuk darjah satu, aku baru mula berjinak-jinak jauhkan diri dari botol susu. Tapi memang perlu ke dia petik bab tu sampai sekarang? Sekarang aku dah darjah enam tau! Aku dah reti malu!

"Nama aku Intan lah... Intan! Kau panggil lagi aku Permata lepas ni siap kau! Aku sepak masuk tangki air depan taman tu! Setan!"

Dua. Apabila cikgu mengarahkan aku dan dia menjadi MC dalam satu majlis hari guru sekolah. Dengan alasan posisi dia sebagai ketua pengawas dan aku menyandang jawatan sebagai penolong ketua pengawas.

"Bacaan doa dulu!"

"Jemput cikgu-cikgu naik pentas dulu la!"

"Doa dulu aku kata!"

"Kau apehal degil sangat, Permata!? Tengok skrip la!"

"Hahahahahhh!!! Permataaaa!!! Hahahahahhh!"

Dan berang aku tak dapat dikawal bila disebabkan mulut longkang dia, satu dewan gelakkan aku. Tak guna!

"Setanlah kau!" Lalu tanpa berfikir dua kali, aku layangkan mikrofon ditangan ke kepala dia sehingga terhasilnya bunyi 'gunggg!'.

Dan diikuti seringai keperitan dari dia dua saat lepas tu. "Arghh!!"

Pada saat ketiga, aku tersentak hebat bila nama aku dan dia dijerit kuat oleh cikgu disiplin. "Intan Juliana! Uthman Affan! Ikut saya ke bilik kaunseling sekarang!!!"

Tiga. Apabila kehadiran dia dengan memeluk papan skate (deck) mengganggu ketenteraman aku yang sedang membaca novel dikerusi batu halaman rumah. Dan masa tu aku tengah menangis sedih dengan satu babak yang meruntun hati. Izzah bawa diri sebab sedih dnegan perkahwinan kedua Hariz.

"Wuuu... Permata budak jiwang. Layan blues. Baca novel Ombak Rindu wooahh... Ehh...? Permata nangis? Ehh? Baca novel sampai nangis...? Wooahhhh! Hati tisu rupanya kau ni. Muahahahahh!"

"Diamlah setan! Kau memang tak boleh tengok aku bahagia ke hah? Tak boleh ke kalau kau tak kacau aku dalam sehari!?"

"Uihh... Tak boleh! Tak kacau kau dalam sehari boleh buat aku murung wei. Dan kemungkinan besar jugak aku boleh diserang sawan babi kalau tak boleh buat kau sakit hati. Muahahahhh!!!"

Sumpah aku benci bila dia gelak macam tu. Rasa macam hati disiat-siat dengan keris taming sari. Rasa macam sungguh-sungguh aku nak ramas muka kemek dia tu sampai hancur. Lepastu aku uli sekali dengan tepung dan buat kuih keria. Puas hati!

"Blah lah setan! Orang nak baca novel pun tak senang!" Aku suruh dia blah tapi aku yang bangun dari kerusi, menonong masuk ke dalam rumah.

Haih! Kenapalah rumah dia dengan rumah aku dekat? Selang dua buah rumah je. Tahu tak aku dah cukup menyampah hadap dia kat sekolah. Dah tu balik rumah nak kena hadap lagi. Menyampah sumpah menyampah!

"Wei wei! Panggil Jat keluar jap."

"Malas! Kau panggil ah sendiri!" Oh ya, aku belum bagitahu lagikan yang aku ada adik lelaki. Nama dia Izzat Naufal. Muda setahun dari aku. Dia adik kesayangan aku. Tapi dia juga kawan baik kepada musuh tradisi zaman berzaman aku. Bleh!

"Wei Permata!"

"Ish! Apa lagi kau ni? Aku dah cakap panggil Jat sendiri kan!" Tanpa menoleh ke arah dia, aku mengomel sebal. Sengaja aku atur langkah dengan cara menghentak kaki pada lantai batu di bawah garaj rumah nak tunjuk protes.

"Tak, aku cuma nak cakap yang belakang t-shirt kau ada tompok warna merah."

Gulp!

Aku mati langkah serta merta.

Badan terasa kejung!

Nafas macam disekat.

Aliran darah seakan-akan terhenti.

"Oohh... inilah yang dinamakan leaking masa datang bulan eh?"

Allahu! Allah... Allah...

"Lain kali pakailah Libresse. Kakak aku cakap Libresse tak bocor."

"Jadah!Hanat!Tak guna! Lembu! Tenuk! Babi hutan! Diamlah kau setannnnn!!!"

***

*To Be Continued 😊😊

[COMPLETED] Dah Nama Pun Jodoh Where stories live. Discover now