"APEHAL dengan mata kau?" Dia terus menyoal lepas aku duduk kat kerusi yang bertentangan dengan dia.
Aku tahu dia maksudkan apa. Eyebags aku lah tu. Ini semua berpunca daripada dia! Berita dari mak semalam buat aku tak dapat tidur. Caner nak tidur kalau dah macam-macam yang bermain kat dalam kepala? Nasib baik hari ni tak kerja. Kalau tak, macam mana aku nak hadap anak-anak murid aku yang kebanyakkannya tu suka busy body?
Lepas solat subuh tadi aku hantar mesej kat dia yang aku nak jumpa dia pukul lapan. Dan tepat pukul tujuh lima puluh lima, aku dah bergerak keluar dari rumah. Aku sampai je dia dah siap tunggu aku kat kerusi di halaman rumah dia.
"Bagitahu aku, apa nama game ni?" Soalan dia aku jawab dengan soalan juga. Bekas cincin yang aku genggam, aku letak atas meja dan tolak perlahan ke arah dia.
Dahi dia berlapis. Jelaslah yang dia tak dapat tangkap apa maksud aku.
Aku merengus kasar. "Tak ada ombak, tak ada taufan, tak ada tsunami tetiba kau pinang aku. Kau nak game aku ke apa?"
"Ohh... okey. Cakaplah kau curious pasal pinangan aku."
"Memang aku curious pun! Dan tahap curious aku sampai buat aku ada rasa nak bunuh anak kedua Acik Lin!"
"Eh! Anak kedua Acik Lin tu... aku lah kan?"
Aku perhati muka dia, Okey, aku tak tahu beza samada dia memang betul-betul polos atau dia berlakon! Aku gagal baca jenis riak kat muka dia. "Dah ar! Aku blah dulu!" Bila dah tak ada apa lagi yang aku rasa untuk didebatkan, aku tolak kerusi ke belakang lalu berdiri.
"Sebelum kau balik tu Permata... apa kata kau bawa balik barang kau sekali. Jangan tinggal kat sini."
Aku tak jadi melangkah lepas dengar dia cakap macam tu. "Barang apa?"
"Barang ini...?" Bekas cincin tadi dia tolak semula ke arah aku.
"Itu bukan aku punya." Nafi aku.
"Itu kau punya." Balas dia dengan muka tenang.
"Tak! Cincin tu kau punya! Kau yang bagi dekat mak aku!"
Dia tolak badan ke belakang dan bersandar pada kerusi. Berpeluk tubuh dengan mata masih menala ke arah aku, dia menambah, "Aku kirim dekat Cik Liha untuk bagi pada kau."
"Memang itulah tujuan aku datang sini. Untuk pulangkan semula cincin tu pada kau." Aku berkeras dengan pendirian aku.
"Permata..."
"Nama aku Intan lah! In-tan! Bukan Permata!" Tebak aku seraya menepuk meja.
"Okey, Intan Permata-"
"Juliana! Intan Juliana! Kau memang saja nak cari pasal dengan aku ke!?" Suara aku naik satu oktaf.
"Okey... Intan Juliana Permata..."
"Urgh!" Ya tuhan, tambahkanlah kesabaran aku! Tingkatkanlah keimanan aku.
Protes aku dia abaikan. Masih dengan posisi tenang yang sama, dia berkata. "Untuk pengetahuan kau, aku takkan ambik balik apa yang aku dah bagi. Nanti buruk siku."
"Dan untuk pengetahuan kau, aku tak ambil barang yang bukan kepunyaan aku."
"Ambik jelah dah orang bagi."
Ewah! Senangnya dia cakap! "Kalau aku ambik maksud aku terima pinangan kau!"
"Then... just take it and accept my proposal. Accept me. Habis cerita."
Cadangan itu buatkan biji mata aku hampir nak terkeluar dari soket. "Uthman Affan! Kau memang nak gamekan aku kan!?"
Aku fikir dia akan tengking aku balik tapi tak pun. Malah dia siap boleh menyengih macam kerbau gila. "Sekali lagi, please!"
"Apa?"
"Panggil aku Uthman Affan...?"
Oh, aku ada sebut nama penuh dia ke tadi? Bila? Manade! "Aku tak ada masa nak layan sewel kau."
Senyum dia mati. Bahu dia jatuh. Pejam mata dua saat, dia tolak kerusi dan berdiri menghadap aku. "Sumpah demi Allah! Aku takde niat nak gamekan kau pun. Aku tak main-main."
Aku telan liur dengan kata-kata dia. Siap sumpah dengan nama Allah lagi. Aku buat tilikan pada muka serius dia. "Sebab apa kau pinang aku?" Soalan yang memang aku nak tahu sejak semalam, akhirnya aku lontar keluar.
Dia merengus dengan soalan aku. "Sebab apa seorang lelaki meminang seorang perempuan?" Dia tak jawab soalan aku sebaliknya dia bagi aku soalan balik.
"Sebab... dia nak jadikan perempuan tu sebagai isteri." Aku jawab soalan dia tanpa perlu berfikir panjang.
"Yes, that's it! Macam tulah aku pun. Itulah tujuan aku."
Aku kerut dahi. "Kenapa kau nak jadikan aku isteri kau?'
"Allah..." Dia mengerang keras sambil menyebak rambut ke belakang. "Sebab aku suka kaulah, bongok! Aku suka kau Intan Juliana Binti Abu Hasan. Aku suka kau! Aku nak buat kau jadi isteri! Sebab tu aku pinang kau!"
Dan lepas tu aku terus rasa macam nafas aku disekat!
Keadaan jadi sepi. Dia duduk balik kat kerusi dia. Aku turut melabuhkan kembali punggung aku dua saat kemudian.
Bila dah lama membisu akhirnya aku berani bawa mata ke arah muka dia. "Wei."
"Hmm." Walaupun nama dia bukan 'wei' dia masih merespon panggilan aku.
"Aku tak suka kau." Tanpa ada rasa ragu-ragu, aku luahkan perasaan.
Dia angkat muka dan pandang aku. Aku cuba cari riak terkejut kat muka dia tapi tak ada. Air muka dia tampak tenang. "Aku tahu."
"Dah tu, tak payahlah pinang aku."
"Tapi aku dah pinang kau dah pun."
"Kalau macam tu, tarik balik pinangan kau. Ambik balik cincin ni." Aku tolak bekas cincin yang berada di tengah meja ke arah dia.
"Sorry... tapi aku taknak tarik balik." Dia tolak semula bekas cincin ke arah aku.
"Kan dah cakap aku tak suka kau. Macam mana aku nak terima lamaran kau?" Tebak aku. Dia ni memang tak faham bahasa ke?
"Kan dah cakap aku suka kau. Jadi kau kena terima lamaran aku."
"Wohoah!" Aku rasa tercekik dengan balasan dia. Melampau! Sampai main paksa bagai pulak dah! "Aku. Tak. Suka. Kau. Aku. Tak. Nak. Terima. Kau." Suara aku tekan bagi jelas. Satu-satu aku atur suku perkataan."Kenapa kau tak faham bahasa?" Dia nak aku guna bahasa Tamil ke baru nak faham?
Dia mengeluh perlahan. Dengan pandangan yang masih menala ke arah aku, dia menokok. "Aku faham bahasa. Hati aku ni hah yang tak faham. Hati cakap dia suka kau, dia nak kau... apa boleh buat? Kau tahu kan hal hati dan perasaan tak boleh dikawal?"
"Dan kau pun tahu kan yang hati dan perasaan tu tak boleh dipaksa?" Aku besarkan mata.
"Tapi kau pun tahu kan yang hati boleh dipujuk. Perasaan boleh dipupuk."
"Tapikan semua tu boleh dielak?"
"Tapi aku taknak elak. Aku nak semai bagi jadi lagi subur."
Aku senyum syaithon. "Heh. Subur subur pun kalau letak racun boleh mati jugak."
Mencerun mata dia merenung aku. "Kau apehal dengki sangat? Tak adanya aku nak biar mati." Giliran dia pula yang senyum syaithon. "Baja gred A aku taruk bagi jadi lagi kukuh."
"Urghh!" Dan lepas tu aku terus mati akal. Tak tahu nak balas apa dah.
*****
#Yayyy tinggal lagi satu chapter 💃💃
YOU ARE READING
[COMPLETED] Dah Nama Pun Jodoh
Short StoryBila dah lama membisu akhirnya aku berani bawa mata ke arah muka dia. "Wei." "Hmm." Walaupun nama dia bukan 'wei' dia masih merespon panggilan aku. "Aku tak suka kau." Tanpa ada rasa ragu-ragu, aku luahkan perasaan. Dia angkat muka dan pandang aku...