~2~

15 1 0
                                    

"Het huiswerk staat op het bord, vergeet het niet in je agenda te zetten. Want als je het morgen niet hebt moet je nablijven." Zei mevrouw Bakker aan het einde van de dag. Een aantal kinderen begonnen te roepen door de klas dat het de eerste schooldag was. "Waarom moeten we huiswerk krijgen!?" riepen ze. Mevrouw Bakker negeerde het, en kwam toen de bel ging nog even naar Evi toe. "Dametje, de volgende keer kom je wel weer op tijd hè?" "Ja mevrouw".

Toen ze vlak bij huis was, zag ze dat haar moeder samen met de twee honden Bruno, de border collie, en Mars het mopshondje,  in de voortuin zat. Het was ook zo lekker weer. Toen moeder Evi zag aankomen riep ze: "Hallo Evi, wil je wat limonade of ook een kopje thee?" Evi ging naast haar moeder zitten, en zei dat ze wel zin had een een lekker glas limonade. Haar moeder stond op en ging de limonade halen. Ze kwam terug met een glas limonade een een plak cake. "Zo, dat heb je wel verdiend na zo'n eerste schooldag, in de brugklas!" "Lekker, dankje mam!"

Als Evi haar limonade en haar plak cake op heeft zegt ze tegen haar moeder dat ze al huiswerk heeft opgekregen voor de volgende dag. "Nou ja, dat doe je toch niet als leraar, op de eerste dag gelijk huiswerk geven!" zei haar moeder daarop. "Maar dan begin ik nu alvast, zodat ik vanavond op mijn laptop kan" "Dat vind ik een goede instelling, al denk ik niet dat je dat het hele jaar volhoudt" zei moeder.

Toen Evi net lekker bezig was, hoorde ze haar mobiel gaan. Ze kreeg een sms. Evi zei tegen zichzelf "Ik ga niet kijken voordat ik mijn huiswerk af heb." Dat ging even goed, maar toen ze later haar mobiel nog een keer hoorde, kon zich niet in bedwang houden en pakte haar telefoon. Ze had één smsje van van haar vriendin Lisa, en één smsje van... Ze kon haar ogen niet geloven, Evi knipperde een paar keer met haar ogen, en las het nog een keer. Ze had gewoon en sms gekregen van Joey. Dé hunk van de school. Ieder meisje was verliefd op hem. Zij niet want ze kende hem niet goed. Hij praatte nooit met haar. "Oke, nu eerst maar even kijken wat hij heeft gesms't". Evi moest die paar zinnen meerdere keren lezen voordat ze besefte wat er stond. "Hij had gewoon aan mij gevraagd om op zijn feest te komen!?" dacht Evi bij zichzelf toen het doordrong. Nou ja, bijna de hele school was uitgenodigd, maar alsnog, HIJ stuurde het bericht naar háár... Ze kon het niet geloven, en vergat haar huiswerk. Ze sprong op van haar stoel, en liep naar haar kast. Ze begon haar kleding goed te inspecteren. Ookal was het feest pas over een paar weken. Ze moest natuurlijk wel haar aller aller aller mooiste kleren aan doen. Toen besefte ze dat ze nieuwe kleren nodig had. Ze keek hoeveel geld er in haar portomonee zat, €5 maar... Daar kan je geen leuke kleren van kopen. Toen bedacht ze dat ze nog een pinpas had. Ze wilde net gaan kijken hoeveel geld daarop stond, toen haar moeder haar riep voor het avondeten. Dat kijk ik dan na het eten wel.

"Zo, en is je huiswerk af?" vroeg haar moeder toen Evi beneden was, en hielp met het dekken van de tafel. "O, ships, helemaal vergeten" dacht Evi. Ze verzon snel een smoes. "Eh.. nee het is nog niet af, ik ben te lang bij een som blijven hangen van wiskunde omdat ik te moeilijk zat na te denken." Evi's moeder heeft het altijd door als ze een smoesje verzint, en nu dus weer. "Schat, wat is er nou echt gebeurt?" Nadat Evi alles heeft vertelt van de sms'jes, en het feest, de kleding, en het geld. Vind haar moeder het helemaal niet erg, want ze is het er ook helemaal mee eens dat je geen huiswerk mag krijg op je eerste schooldag in de brugklas.

Lentekriebels?Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu