Bab 3

12 0 0
                                    

PANAS cuaca pada hari ini.Sudah setengah jam dia menunggu seseorang.Dah lah kat sini tak ada pokok,kalau tak boleh la berteduh kat sini.

"Haish,mana minah ni!Kata nak jumpa,"bebel Tiana seorang diri.Dari jauh,dia melihat kereta BMW milik Puteri A'isyah Liyana.

"Sampai pun minah ni,"kata Tiana apabila Puteri A'isyah mula menuju ke Tiana.

"Sorry,beb!Aku late,jalan jamed tadi.."Puteri A'isyah memohon maaf.

"Bukan aku tak tau kau ni,bila keluar kalau tak mekap lama tak sah.Mula la alasan,jame la apa lah..."bebel Tiana.Habis mukanya merah menahan marah dan panas.

"Sorry la...Okey,kita pergi restoren,aku belanja.Kau nak makan mahal pun boleh.Okey?"tanya Puteri A'isyah memujuk.

"Hmm...Yelah.Kau nak makan kat mana?"akhirnya terpujuk juga Tiana.

"Kau follow je kereta aku,"jawab Puteri A'isyah lalu masuk semula ke dalam keretanya.Tiana masuk ke dalam kereta Myvi putih miliknya.

Lebih kurang 10 minit,kereta yang dipandu dua gadis ini berhenti di hadapan Restoren Jamu Selera KL.

"Wau,biar betul kau ni,Aisy?Mahal makanan kat sini kut,"terkejut Tiana melihat restoren 3 bintang di hadapannya.

"For you,all the things I can afford."jawab Puteri A'isyah.

"So sweet,babe.Thanks belanja aku hari ni.."ucap Tiana terharu.

Mereka masuk bersama-bersama ke dalam restoren.Mereka memilih meja yang menghadap ke pemandangan luar.Sungguh indah.

"Hmm...Kau nak makan apa?"tanya Puteri A'isyah.

"Apa-apa saja.Asal boleh makan dan bagi aku kenyang,"jawab Tiana.

"Okey,bagi kami ketam 2 pinggan,Ayam Madu 2 pinggan,Air Jus Mangga 2.Nasi putih dua pinggan,full.Okey?"pesan Puteri A'isyah. Ternganga mulut Tiana mendengar makanan yang dipesan oleh kawannya itu.Banyaknya.

"Wei,banyaknya.Kau makan ke melantak?"tanya Tiana.

"Aku belanja,makan sajalah.Jangan banyak songeh.Kata tadi janji kenyang.Kan?"kata Puteri A'isyah.

"Hmm...Apa yang kau nak cakap kat aku tadi?"tanya Tiana tujuan sebenar Puteri A'isyah mengajaknya makan.

"Hmm..Walid and bonda aku nak aku kahwin.Bukan suruh,tapi paksa!Aku tak nak,tapi dia orang kata kalau aku tak kahwin,harta walid aku atas nama adik aku,Ra'isya."Puteri A'isyah mencerikan tujuannya ke sini.

"Ohh,macam mana calon suami kau?Okey ke?Hensem?"tanya Tiana.

"Hmm...Okey la juga.Tapi kau tau kan aku macam mana?Kaki enjoy,club,arak.Semua benda tu dengan aku macam kawan.Aku tak ready la.Nanti bila dah kahwin nanti,ni tak boleh tu tak boleh.Susah lah kalau macam ni,"kata Puteri A'isyah.Pelayan yang memesan makanan mereka tadi tiba membawa makanan dan minuman.

"Ouh,kau nak happy puas-puas la ni..Nak buat macam mana?Aku tak kahwin lagi,tak tahu nak bantu macam mana."kata Tiana jujur.Dia menghirup Jus Mangga.

"Tu yang aku tengah fikirkan.Nak pecah kepala aku fikir."jawab Puteri A'isyah.

"Tak kan bonda kau tak bagi masa?"tanya Tiana.

"Bonda aku bagi masa sampai esok sahaja.Dia kata fikir la dulu.Tapi jangan sampai tak nak kahwin pula.See?Bonda aku nak sangat aku kahwin dengan dia.Apa nama dia.Aku lupa..."Puteri A'isyah mengingati nama bakal suaminya.

"Muhammad Afham Haiyan.Hah,nama kampung kan?Eee...Nanti bila kahwin dengan dia terpaksa duduk rumah dia.Ada tahi ayam kat merata tempat..Eee,geli aku."kata Puteri A'isyah.

"Amboi kau,nanti kau juga suka tempat tu.Kau benci la kat dia macam mana pun,manq tahu Allah tiba-tiba hadirkan perasaan cinta tu dalam diri kau.Mana tahu?"ujar Tiana sambil memikmati makanan di hadapannya.

"Amboi kau,ingat ni cerita drama?Samarinda?Ni aku la,Puteri A'isyah Liyana Binti Megat Harriz.Tak kan pernah jatuh cinta dengan mana-mana lelaki.Dengar tu,"kata Puteri A'isyah.

"Hmm..Takut kena batang hidung sendiri je,"jawab Tiana.

"Dah la kau,bukan nak bantu aku.Backup dia ada lah."

"Hehe.Kau ada gambar dia?"tanya Tiana.

"Ada,kau nak buat apa?"

"Saja nak tengok bakal suami kawan aku ni,tak boleh ke?"jawab Tiana. Puteri A'isyah menunjuk gambar Afham yang diambil dari dalam telefon bimbit walidnya.

"Wau,hensem doh bakal suami kau.Macam Taib Zamannuri."jawab Tiana teruja.

"Taib Zamannuri?Siapa tu?"tanya Puteri A'isyah pelik.Tak pernah dia dengar nama tu.

"Ala,pelakon cerita Raisha tu.Nama lakonan dalam cerita tu Remy.Tengok tak?"jawab Tiana.Punyalah best cerita tu.

"Tak,malas layan.Haha,"gelak Puteri A'isyah. Tiana turut gelak.
A'isyah, harap kau bahagia selepas ini.Aku harap kau berubah selepas ni.Doa Tiana dalam hati.

Makin Benci Makin SayangWhere stories live. Discover now