"Macam mana dengan novel awak? Dah habis baca?", tanya Biah.
"Dah habis baca, happy ending. Akhirnya dia kahwin juga dengan pakcik kerek tu", jawabnya.
"Aw...macam mana pulang girlfriend dia yang model tu"
"Macam tu lah, model doktor Korea tu pindah kerja dan macam tu lah ending dia. Mereka pergi honeymoon kat Singapore"*****
"Lisa!", panggil Izzah.
"Ye, saya. Kenapa?"
"Tak de apa. Nak tegur awak. Kenapa nampak macam tak happy je?"
"Sebab keputusan exam dah keluar"
"Mesti kau dapat red zone lagi kan?"
"Tak, saya dapat yellow zone. 20 point je lagi nak green zone", tiba-tiba dia melihat Izzah tersenyum.
"Bye, saya pergi dulu", kata Izzah, Alisa memerhatikannya meninggalkannya seorang diri. Dia melihat Izzah berlari ke arah Aiman. Dia merasakan seolah olah hatinya telah berkecai menjadi kepingan debu. Tambahan lagi Aiman sempat melihat ke arahnya sebelum bejalan seiring dengan Izzah.
"Its okey", katanya pada dirinya cuba untuk menenangkan dirinya.****
Beberapa tahun kemudian.
Sepasang Shawl berwarna hitam di letakkan kemas di atas kepala yang sudah di tutup dengan tudung instant kecil. Baju berwarna turquoise pastel dan kain labuh berwarna hitam itu menjadi baju pilihannya untuk pergi bekerja pada pagi itu.
Selesai berkemas, beg leader berwarna hitam di sangkutkan di tangan kanannya. Beg duit dan telefon bimbitnya di masukkan ke dalam beg. Tidak terkecuali lipstick dan minyak wanginya.Beg itu diletakkan di rurang tamu sementara dia menyediakan sarapan paginya. Dua keping roti, sebiji apple dan secawan susu dutch lady menjadi sarapannya pada pagi itu.
Di ruang tamunya terdapat rak buku yang dilekatkan ke dinding. Rak buku itu sudahpun dipenuhi dengan buku yang berwarna warni mengikut warna dan size bukunya, maklum lah orang OCD, semuanya kena kemas. Kebanyakan buku itu adalah buku rujukan dan selebihnya ialah Novel, dan cerpen dari penulis kegemarannya.
Selesai makan pagi. Kunci kereta sudah pun di tangan tangan. Engine kereta mula di hidupkan.
Setibanya di officenya. "Assalamualaikum, Boss", secretarynya menghampirinya. Wantia berumur 30an itu kelihatan lebih muda dari umurnya.
"Wa'alaikumsalam. Anis", di jawab salamnya dengan senyuman.
"Ini file untuk meeting tengah hari nanti"
"Okey"
"Boss dah makan pagi?"
"Dah"
"Saya baru teringat. Petang semalam, ada seorang lelaki cari Boss. Dia kata dia nak jumpa Boss"
"Siapa?"
"Dia kata dia lelaki yang langar kerita Boss minggu lepas"
"Oh! Lelaki tu!"
"Dia ada tinggalkan no telefon dia"
"Okey, thank you"
"Okey Boss", dia tersenyum penuh misteri.
"Kenapa awak senyum macam tu? Menakutkan lah awak ni"
"So...Boss marah marah minggu lepas tu sebab lelaki tu lah kan?"
"Siapa tak marah awak, dia yang langar kereta saya, kawan dia pula yang marah kat saya"
"Mesti dia rasa bersalah kat Boss kan?"
"Tak, dia kata nanti kalau duit dia dah cukup untuk bayar ganti rugi, dia akan jumpa saya"
"Oh. Nak saya call kan dia untuk Boss?"
"Boleh juga"
"Okey. Saya call sekarang"
"Sekarang?"
"Boss nak saya call dia jam berapa?"
"Okey lah, call dia sekarang"
"Okey Boss, saya call sekarang""Assalamualaikum, Encik NasrulHaq. Boss saya kata, kalau encik nak jumpa dia. Encik Nasrul boleh datang sekarang juga. Sebab lepas tengah hari nanti jadual Puan dah penuh"
"Wa'alaikumsalam, baiklah. Saya datang sekarang juga", sebaik sahaja panggilan dimatikan. "Boss?", perkataan itu keluar dari mulutnya.
"Kenapa dengan awak ni?", tanya kawannya, Rif'at.
"Alhamdulillah, tak ada masaalah. Saya nak keluar kejap"
"Okey. Jangan lama tau"
"Ye""Sebab saya suka awak", kata Alisa.
"Sorry. Saya dah ada gf", jawab Thaqif, dia tersenyum selamba dengan mukanya yang beku.
"Saya memang tahu awak dah ada gf", kata Alisa.
"Saya harap awak faham lah", dia terus meninggalkan Alisa seorang diri di meja itu.
"Wah! Am I being reject? I can't believe this", tidak lama kemudian.
"Cik Alisa", Haq menyapanya sebaik sahaja dia mendekati meja di mana Alisa sedang duduk.
"Yes", jawab Alisa.
"Ini duit awak"
"Awak simpan je lah duit tu"
"Apa?"
"Simpan je lah"
"Tapi, tak boleh lah macam tu, kan saya yang langgar kereta awak. Ni awak ambik lah, saya tak dapat keluar lama sangat ni. Saya kena pergi office semula", duit di dalam sampul tadi di letakkan di atas meja.
"Banyak sangat ke kerja dia? Sampai tak duduk langsung", tanya Alisa di dalam hatinya. Sampul surat tadi diambil dan memasukkannya ke dalam begnya.