Polska

23 1 0
                                    

Dzisiaj wrócimy do korzeni... Przedstawiam wam...

Ag: Jak masz na imię?

S: Nazywam się Sara.

Ag: Ile masz lat?

S: 16.

Ag: Gdzie mieszkasz?

S: Jestem z Polski, mieszkam w Mogilanach, tuż pod Krakowem.

Ag: Jaka jest twoja religia?

S: Jestem wyznania rzymskokatolickiego.

Ag: Ile znasz języków?

S: Znam polski, angielski, niemiecki, trochę francuskiego i chińskiego.

Ag: Gdzie byłaś w Europie?

S: W Niemczech, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Chorwacji i Litwie.

Ag: Jak wygląda system edukacji?

S: Skończyłam 6 lat szkoły podstawowej i 3 lata gimnazjum. Następnie poszłam do liceum (mogłam jeszcze wybrać szkołę branżową lub zawodową). Teraz jednak rząd to zmienił - jest 8 lat szkoły podstawowej i 4 liceum.

Ag: Jakie masz wspomnienia związane ze szkołą?

S: Mam dużo wspomnień. Przede wszystkim moja świetna paczka przyjaciół, z którą przeżyłam dużo czasu w szkole. Bardzo działaliśmy na nerwy nauczycielom, ale chyba nie byliśmy aż tacy źli. Muszę przyznać, że bardzo za nimi tęsknię.

Ag: Jak wygląda kultura w Polsce?

S: Ludzie, przede wszystkim starsi, są u nas bardzo religijni, dlatego na wiele rzeczy powiązanych jest z chrześcijaństwem. Młodsi w dużej części ślepo podążają za zachodnimi trendami.

Ag: Jak wyglądają tradycyjne stroje?

S: Stroje różnią się w zależności od regionu.

Przykładowo, strój krakowski składa się na (u mężczyzny) białą koszulę, spodnie w biało-czerwone pasy, wysokie czarne buty i czapkę z pawim piórkiem, (u kobiety) jest to biała koszula, długa wzorzysta spódnica i również czarne wysokie buty oraz chusta na głowie.

Ag: Jakie są dania tradycyjne i jak się je robi?

S: PIEROGI
Najbardziej znana potrawa z Polski.

Pierogi to lepione ciasto z farszem (może być na słodko lub słono, wedle uznania).

Bigos
Bigos jest mieszanką kapusty, mięsa, czasem grzybów.

Ogólnie, w Polsce dużo dań je się z kapustą

Następnie są łazanki.
Kapusta, kiełbasa, przyprawy i ręcznie robiony makaron, przypominający małe kwadraciki.

Ag: Jakie są zalety, a jakie wady Polski?

S: Polska jest piękna. Ma mnóstwo cudownych miejsc wartych zwiedzenia. Polacy są bardzo gościnni, wielu zna dobrze angielski, by się dogadać.
Mamy piękną historię, znane postacie (Kopernik, Chopin, Skłodowska - Curie).
Problem jest z tym, że po studiach wiele osób nie znajduje pracy, więc wyjeżdża za granicę. Ludzie lubią narzekać i niektórzy są skorzy do bezpodstawnej nienawiści.

Ag: Może napiszesz krótką historię Polski?

S: Pewnie, a więc... Polska od X wieku jest państwem chrześcijańskim. W XV w. pokonaliśmy Zakon Krzyżacki, który wydawał się być nie do zniszczenia. W XVI w. byliśmy bardzo dobrze rozwiniętym krajem, nasze towary rozprowadzane były po całej Europie, w naszych uczelniach uczyli się studenci z całego kontynentu.
W XVII w. prowadziliśmy wiele wojen i bitew, z której największą była odsiecz wiedeńska. Uratowaliśmy Europę przez Imperium Osmańskim. Nasza armia - husaria wydawała się wtedy niepokonana.
Pod koniec XVIII w. Rosja, Prusy i Austria dokonały trzech rozbiorów. Przez 123 lata nie było nas na mapie, jednak mieliśmy dużo powstań oraz patriotów, którzy na emigracji pokrzepiali serca Polaków pod zaborami (Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki, Henryk Sienkiewicz [ten nawet dostał Nagrodę Nobla]).

W końcu, po pierwszej wojnie św. odzyskaliśmy niepodległość, by za dwadzieścia lat znów ją stracić. Zostaliśmy zaatakowani przez Niemcy, a paręnaście dni później, ze Wschodu uderzyło na nas ZSRR.
Stworzyliśmy Polskie Państwo Podziemne z rządem na emigracji, mieliśmy własną armię, a prości ludzie pomagali Żydom. W żadnym kraju chyba nie kojarzy się drugiej wojny światowej ze strasznymi wydarzeniami tak bardzo jak w Polsce.

Po 1945 r. ZSRR zobowiązało się, by pomóc nam w odbudowaniu państwa. Tak naprawdę kontrolowało prasę, wtrącało ludzi walczących podczas wojny do więzień, siali terror podobny do tego podczas wojny.

Całkiem usamodzielniliśmy się dopiero ok. 1989 r.
Doprowadził do tego m.in. Lech Wałęsa.

Ag: Jaka jest twoja ulubiona część kraju i dlaczego?

S: Uwielbiam całą Małopolskę. Za Kraków oraz góry na południu.

Ag: Jakiej muzyki słuchasz?

S: Słucham praktycznie każdej muzyki. Uwielbiam muzykę klasyczną, z musicali ("Hamilton", "Mozart l'opera rock", "Les Miserables"), ormiański pop (Sirusho, Iveta Mukuchyan, Aram MP3), soundtrack z "Bajirao Mastani", piosenki eurowizyjne. Uwielbiam również muzykę Patti Smith i Victorii Leandros... tego jest za dużo, by wymieniać, mogłabym mówić o muzyce cały czas.

Ag: Jakie jest twoje hobby?

S: Muzyka (gram na gitarze i ukulele), musicale, geografia, historia i pisanie.

Ag: Czy lubisz swój kraj?

S: Kraj jest cudowny, z ludźmi bywa gorzej.

Ag: Co robisz na co dzień?

S: Uczę się, prowadzę trzy konta na wattpadzie, na każdym coś publikuję.

Ag: Zapomniałabym jakie są tradycyjne tańce polskie?

S: Polonez, krakowiak, kujawiak, oberek, mazurek!

***
Dzisiaj trochę o naszej rodaczce i o naszym ojczystym kraju.

Wyczekujcie następnych rozdziałów.

To już koniec opublikowanych części.

⏰ Ostatnio Aktualizowane: Jul 19, 2020 ⏰

Dodaj to dzieło do Biblioteki, aby dostawać powiadomienia o nowych częściach!

Wywiady z obcokrajowcamiOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz