Kini sudah semakin hampir dengan peperiksaan akhir tahun. Semua pelajar tekun belajar untuk mengejar tempat teratas. Begitu juga dengan Sejeong, Minhyun dan Hwayoung. Namun tidak bagi Kevin.
[DI KELAS]
"Vin, petang nanti kau teman aku nak ?" - Sejeong.
"Teman pergi mana ? Ada lah tu kau nak mintak apa2 dari aku kan. Eleh" - Kevin.
"Bukanlah. Jom lah pergi library petang ni. Dah nak final lah. Study jom" - Sejeong.
"Aduh aku malas betullah. Pergi sana bukannya aku belajar. Tapi nak kena duduk diam je" - Kevin.
"Teman aku pun dah tak boleh. Takpe lah aku pergi sendiri. Belajar sesorang" - Sejeong.
"Alah merajuk pulak si gemuk ni. Ya lah aku teman" - Kevin.
______________________________________
[PETANG DI PERPUSTAKAAN SEKOLAH]
Kevin menemani Sejeong di perpustakaan. Ramai pelajar stayback untuk sesi ulangkaji samada berkumpulan atau sendiri. Kevin yang tidak ada minat untuk belajar hanya duduk diam di situ sambil menjeling ke arah buku rujukan yang Sejeong ambil.
"Kau tak pening ke pagi petang belajar ?" - Kevin.
"Aku belajar bukan untuk peningkan diri. Aku belajar untuk tolong ayah aku tu" - Sejeong.
"Kalau ya pun tunggu lah malam nanti ke. Ni habis kelas terus datang sini pulak" - Kevin.
"Kalau aku study sekarang, malam nanti tak payah nak sibuk buka buku lagi. Dah boleh tidur awal. Bukan macam kau. Petang tak belajar. Malam main game" - Sejeong.
"Aku pening kepala lah kalau baca buku ni. Kalau kira2 lagilah aku lemah. Dah belajar kat kelas pun cukup rasanya" - Kevin.
"Mungkin tu bagi kau. Setiap orang tak sama vin" - Sejeong.
"Ya lah kau menang. Kau kan pandai. Aku ni apa lah sangat" - Kevin.
"Vin, fikir balik. Sedangkan kau tak belajar kau boleh ada dalam list top 20. Apatah lagi kalau kau belajar ? Haa ? Tak ke terus jadi nombor 1 ? Kalau result kau bagus dari sekarang barulah senang kau nak dapat biasiswa masa study nanti" - Sejeong.
"Dia dah membebellll.../sambil tengok keliling/" - Kevin.
Ada satu perkara yang menarik mata dan hati Kevin. Jauh di sudut susunan meja yang bertentangan dengan mereka, Hwayoung sedang membuat revision.
"Sejeong, tunggu kejap eh. Nak pergi kat kawan aku" - Kevin.
"Pergilah kau" - Sejeong.
Kevin mula mendekati Hwayoung dan duduk di hadapannya.
"Rajin kau study sini" - Kevin.
Hwayoung yang terkejut dengan kehadiran Kevin mengeluh dan menjawab ...
"Habis nak study mana lagi ?" - Hwayoung.
"Hmm aku cakap je. Kau sorang je ke ?" - Kevin.
"Ya lah. Aku ni takde kawan ramai macam kau" - Hwayoung.
"Mana ada ramai lah. Cukuplah kalau aku nak mintak tolong masa susah. Hahahaha" - Kevin.
".......ok......." - Hwayoung.
"Kenapa kau tak ramai kawan ? Kau tak suka bergaul ke ?" - Kevin.
"Kau sendiri nampak. Ada ke orang nak kawan dengan orang yang macam ni ?" - Hwayoung.
"Kalau macam tu kenapa kau tak ubah diri kau ? Kan senang" - Kevin.
"Kenapa aku yang nak kena berubah untuk orang lain ? Aku bukan jahat pun. Cuma tak cantik" - Hwayoung.
"Hmm okay" - Kevin
....
"Tapi sebenarnya, siapa kata kau tak cantik ?" - Kevin.
"Habis tu siapa kata aku cantik ?" - Hwayoung.
"Aku" - Kevin.
"Ha..ha.." - Hwayoung.
"See ? Itulah kelemahan kau. Kau sendiri tak terima apa yang kau ada" - Kevin.
"Apa pulak kelemahan nya ?" - Hwayoung.
"Kau sendiri tak terima bila orang kata kau cantik. Sebab ? Kau tak rasa kau cantik" - Kevin.
"Memang tak cantik. Sebab tu sampai sekarang aku sesorang. Macam kau tak terima kepandaian kau jugak" - Hwayoung.
"Okay" - Kevin.
Apabila sampai di rumah, Hwayoung berdiri di hadapan cermin dan memikirkan semula ayat yang Kevin katakan tadi. Ada benarnya sebenarnya. Hwayoung memang tak pernah menerima kecantikan yang ada pada dirinya
YOU ARE READING
Lean On Me
Fanfictionwhen no one look at you, i can see the best of you ♥ when no one care about you, i'm here for you ♥ sometimes i feels like no one is there for me. but im wrong. i have you. right inside my heart ♥