Kisah Dua Pengembara

218 6 0
                                    

           

Ditemani Alunan Desember oleh Efek Rumah Kaca (cover oleh Shena Malsiana)

"I'm sorry; the last person yang guna my earphones was my producer." Dia tersenyum manis sambil mencapai fon telinga dariku untuk meleraikannya. Dia kemudian memandang ke arah kawasan redup di sebelah kanan, di mana cahaya matahari megah berpuisi; menyalut kawasan istana yang tersergam indah.

Aku turut ikut memandang---dan kadangkala menutup mata menikmati angin nyaman kala senja sehingga bahagian kanan dan kiri fon telinga terlerai. Dia serahkan fon telinga kepadaku dan kembali bersedia memetik picu kamera yang dia anggarkan pada wajahku. Dan dia sambung:

"I wish life is as easy of untangling this earphone. I wish I know what I actually want without thinking too much about meanings behind it." Dia juruskan picu pada bahagian rahangku dan ke atas,  dan memetik beberapa kali sehingga dia puas dengan  hasil tangkapan. Kemudian dia menyandar sedikit dan memetik picu pada bahagian yang menonjolkan bahagian jemariku yang sedang memegang sepuntung rokok.

"I want to say stop thinking about meanings cause there are so many in this world and we can never find the right one. My meaning might be different than yours and yours might be smaller or bigger than mine.

But then I thought about the essence in life for people like us---the child of the world. I thought about our longingness to find something more than what we have, to be someone that is fond of changes although sometimes part of us hate it when good things stray from us as a vital part of the changes itself.

I can't say stop; because that's not how my mind and your mind works." Aku menyedut asap rokok sekali lagi dan menghulurkan padanya. Kebetulan kami berkongsi citarasa yang sama dari segi jenama rokok, kamera, cermin mata hitam, jenis lagu dan kadangkala, lelaki. Weird and funny at the same time but I don't mind---because beautiful things in the world are meant to be shared asalkan tiada perasaan iri atau saling mahu menunjal.

That's not how friendship works and I hope, none will happen in this journey together.

"True. I agree.

I used to feel lonely because I feel like I am not at par with everyone else because I am constantly trying to find the meaning of an adventure. Dan dalam percubaan mencari maksud tu, mungkin ada beberapa kali I lupa bagaimana menyayang diri sendiri.

I always give too much of myself to the process and people in it. Same goes to relationship and mungkin kerana kekecewaan itu, I am guilty of breaking people's heart along the way. But I am tired of it. I wanna go back to my own meaning and learn from the bottom.

And um; before you say anything, I'm curious about something. Since when do you started smoking?" Dia menyedut rokok beberapa kali sebelum dia letakkan di bekas abu rokok dan kembali memetik picu.

Aku tarik gelas berisi limau ais dan tersenyum padanya. Hampir hampir ketawa aku menjawab:

"Just recently." Aku capai kotak dan keluarkan sebatang sambil mencapai pemetik api.  Aku nyalakan dan membuang asap ke bahagian tepi, yang kemudian bercampur udara sejuk pasca hujan yang giat mencium kulit aku dan dia.

"Is it because of me, or other smokers around you? If yes----just wanna say that you don't have to, you know.

Cause once you start, the habit is always going to be with you." Dia mengerut dahi dan meletakkan kamera di atas meja. Dia kemudian menarik jus tembikai yang sudah penuh lurutan cairan ais di sekeliling gelas. Dia menyedut perlahan, dan memandangku lagi.

Masih dengan kerutan yang aku kira sangat mencuit hati.

"Not really.

Story is---I was in Jakarta the other day and the night was so cold while I was writing my novel in a coffee shop. I couldn't write at all and my stomach dah bloated with coffee already. Salah satu pekerja kedai yang bagi I rokok jenis ni cause he thought I was a smoker. I took it and it works. It doesn't hurt my throat or chest cause I biar dia berlegar dalam mulut je.

Funny thing is, bila I write manuscript lain tak ada pulak rasa nak smoke.

Only this novel. And I am sure when I am done with it, this habit fades away. So, don't worry." Aku mencapai fon telinga yang dia leraikan tadi dan mula kembali menyimpulkannya. Aku cuba menurut bentuk yang produsernya simpulkan tapi susah mahu menjadi sesuatu yang benar benar sama.

"If you say so, then I am relieved. Just concern because people always say we pick habit lima orang paling rapat dengan kita and I don't wanna be the one who gives you this habit.

Like how we met, I want to give you perkara perkara baik yang you akan ingat sampai bila bila." Dia tersenyum kembali dan tiba tiba berdiri dan berjalan ke kerusi di sebelahku. Dia melabuhkan tubuh dan menghulurkan kamera kemudian menyambung:

"You are really photogenic. Baru berapa minit dah dapat good shots and I think dah ada yang you boleh guna untuk your posters and book cover.

Cuba tengok mana yang you suka." Dia mencapai rokok dari jemariku dan menyedut dalam dalam. Rokoknya yang dia tinggal dalam bekas tadi dia biarkan berasap keseorangan dan semakin panjang abunya memakan kertas.

"And you--you are really talented in photography. Your hands are made to take portraits so perhaps you should compile them under a theme. Mungkin theme anak anak seni with significant excerpts for them so that they can inspire others to work twice as hard." Aku melihat wajahnya yang kali ini lebih gemilang saat disimbah surut senja bercampur cahaya kedai. Rambutnya yang panjang mengurai turut mengalis lembut pipi saat angin menolak dan aku kira, mungkin satu kerugian jika aku tak menyimpan keindahan itu dalam gambar.

Aku mengangkat kamera dan mengubah mod kepada sedia mengambil gambar. Aku memacu lensa kea rah sisi wajahnya dan dia tesenyum saat dia tahu kecantikannya sedang mahu disimpan dalam kamera. Aku kemudian menyambung:

"I suka semua gambar yang you tangkap, but it only shows my features yang rata rata I dapat dari my euro-asian ancestors.

I want another one di sebelah for the cover; something yang lahir dari nusantara so semua bercampur hasilnya.

Sesuai dengan tajuknya yang terilham dari children of the world yang sibuk menggembara untuk mencari maksud maksud kewujudan mereka."

Mimpi Mimpi Nomad [Published]Where stories live. Discover now