5.(PRESENT DAY+END)

65 7 0
                                    

Aby mengukir lingkaran heksagon dan jampi pada lingkaran magis tu. Setiap bucu, terdapat lingkaran bulat yg sebesar papan tanda 'no entry'. Rakan rakannya pelik dengan hal tu.

Ukiran itu mengambil masa yg lama kerana dia terpaksa ukir di atas lantai ais tu.

"Korang!eh sini" Aby panggil semua kawannya setelah selesai.

"Aku nak korang duduk sila kat setiap bucu lingkaran tu." Tanpa soal, mereka mengambil tempat termasuklah Aby sekali.

"Apa yg ko nk buat hahh!??" Soal shah pelik.

"Aku nak upgradekan aku. Tapi aku perlukan tenaga korang sekali supaya aliran magic seimbang. Dan difahamkan, bukan aku je upgrade tapi korang pon upgrade skali." Jelas Aby.

"K, so nk buat apa?" Tanya wafy.

" Titiskan setitis darah korang kat garisan lingkaran bulat masing masing supaya magic baru korang sebati dengan darah korang." Jelasnya lagi.

"Ermm...mana ko belaja?" Soal Ammar pula dengan ragu sementara mereka yg lain mengguna benda tajam dan menitiskan darah mereka..

"Hoho...aku penah terbaca buku warisan keluarga aku...ni first time aku buat. Hope there is no fatal effect laah.." kata kata Aby berjaya menggerunkan semua org.

"Ok no more talk.. jom teruskan. Dia simple je. Pejamkan mata dan rasakan aura mengalir dalam badan. Cari kuasa yg sesuai dengan jiwa..."Aby memberi kata kata nasihat.

Ritual bermula.

Mereka smua mula menumpukan perhatian. Lingkaran heksagon itu mula bercahaya keemasan dan mengapungkan diri mereka berenam.

____________

"Light of justice!" Satu lingkaran bunga yang besar berada di atas kepala hawa dan Chua yg terperangkap dalam kegelapan. Lingkaran magis tu memberi cahaya kepada mereka dan lindung mereka dari ancaman.

Apabila berdua bergerak ke satu tempat, lingkaran itu akan ikut mereka seperti payung.

Rrrr!

Tiba tiba, muncul seekor monster. Walaupun dalam kegelapan, cahaya yg terpancar oleh lingkaran tu samar samar dapat melihat kehadiran makhluk tu.

Ia seakan seekor singa tapi rambutnya bergerak gerak seperti sotong. Matanya bersinar merah yg menggerunkan.

Ia mula mendekat ke arah mereka.

____________

Maria menunding jari telunjuknya ke langit. Dia mngukir jampi di udara dan muncul tulisan jampi yg ditulisnya tadi. Tertulis huruf seakan huruf Z di tengah tengah dan huruf itu memancarkan garisan hingga menembusi benteng yg dibuatnya itu.

Garisan itu melitupi bumi seperti bumi ini telah dipenjarakn. Maria membaca jampi jampi. "Wahai kegelapan abadi! Sebarlah dikau ke serata alam!"

Garisan itu bercantum antara satu sama lain membuatkan seisi dua dunia bergelap tiada cahaya.

Salji ungu mulai turun ke serata dunia. Fenomena itu mmbuatkan sekalian manusia panik dan ada yg masih tidak tahu apa apa. Apabila salji itu mengenai tubuh mereka, secara drastik, mereka berubah menjadi zombi. Maria tergelak puas!

__________

Ritual itu masih berjalan. Sebelum mereka mula, ada juga Aby berpesan, setelah mereka dapat kuasa baru.. mereka perlu keluar dari bulatan itu kalau tak, mereka semua mati.

Batu emerald green yg diberi pada shah terapung sendiri keluar dari poket shah. Kini ia berada di hadapan shah. Kemudian ia seperti diekstrak masuk ke dalam jasad shah.

Badan Shah yg terapung tadi menghasilkan aura biru kehijauan. Kemudian lingkaran magis tu bercahaya seperti auranya tadi.

Setelah Shah dapat merasakan tenaga yg begitu hebat dia tersedar dan hilang fokus. Dirinya terhempap jatuh. Dia melihat dirinya telah berpakaian lain. Ia seperti berada dalam mode perang.

Tujuh butir Kristal berbeza warna mengelilingi Shah seperti mahu mengajaknya bersembang. Apabila shah bangkit untuk keluar dari lingkaran, Kristal itu turut ikut dan setia mengelilingi shah seperti elektron yg mengelilingi nukleus.

Shah berehat seketika di tepi sambil berborak dengan puan Norhana. Langit dunia itu turut dipancarkn garisan itu dan ia bercantum. Salji ungu mulai turun. Seketika itu, Shah segera membuat perisai.

Ia seperti telah praktis semasa meditasi tdi. Kerana dia telah tahu menggunakan kuasanya dengan baik. Kristal yang mengikutinya tadi, dia mengambil salah satu dan menggenggamnya. Kristal putih dipilihnya dan hasilnya lingkaran putih yg besar terhasil di atas kerajaan itu.

Lingkaran magis shah sangat besar hingga mampu lindung sebuah kerajaan yg sangat besar itu. Impak dari lingkaran itu, mereka masih menerima cahaya daripada lingkaran magis tu.

Kini giliran Fitri dan Taki keluar kemudian Wafy. Mereka semua telah berevolusi. Taki mendapat sebuah buku magis berwarna merah yg sentiasa terapung dan mengikutnya. Fitri memegang lembing ais dan belakangnya ada busur panah.

Wafy berdiri megah dengan sebilah belati kecil di pinggang. Walaupun kecil, siapa yg tahu kelebihannya. Dia memakai pakaian serba putih.

Ammar keluar dengan penuh bergaya, dia melompat tinggi ke udara dan terapung. Dia tidak berada dlm mode perang tetapi ia memakai jubah hitam kulit dan berhoodie hitam. Badannya mengeluarkan aura kegelapan. Aura yg mngalir itu mnghasilkn 12 shuriken besar yg terbang berpusing mengelilingi badannya.

"Wow! Cam Saber mobile legend.." Shah terpegun melihat Ammar.

Ammar mendepakan tangannya dan senjatanya menghilang.

Kini, tinggal Aby yg masih dalam lingkaran tu.

Sampai satu masa, jasadnya yg terapung itu ditarik ke tengah tengah lingkaran magis tu. Daripada posisinya yg sedang bersila, kini ia seperti berdiri tanpa sedar. Ia diapungkan setinggi tingginya hingga beberapa meter lagi akn terkena perisai shah.

Langit hitam seperti dibelah oleh suatu cahaya. Cahaya itu bergerak pantas menembusi perisai itu dan merasuk jasad Aby. Walaubagaimanapun, perisai shah tidak jadi apa apa.

Sebaliknya, tubuh Aby yg diudara itu seperti digoncang kuat. Ammar yg sedang terapung juga ingin mmbntunya tpi.. jasadnya didorong kuat jatuh ke bumi dengan kelajuan yg sgt laju.

Aby jatuh tepat ke tengah lingkaran tu.
Darahnya mengalir deras dari tubuhnya. Kejadian itu berlaku dengan sekelip mata. Mereka smua terlopong.

"Ke..ke-napa? Dia tak apa apa ke?" Soal shah. Fitri mendekati dia dan memeriksa nadi. Fitri menggelengkan kepala tanda suatu yg buruk telah berlaku.

"Kenapa kita dpt upgrade, dia tak dpt? Tapi kenapa dia mati??!" Soal shah tak puas hati.

Ammar menyelak jaket Aby yg melindung sebuah buku. Ia membuka helaian demi helaian hingga ia menemukan lembaran yg terdapat lukisan lingkaran tu.

" Tak guna kau Aby! Sanggup kau korbankn nyawa kau demi tingkatkan kuasa kami..!" Ammar menjerit tak puas hati. Mereka turut menangis atas pemergian Aby.

Kepergiannya disertakn suasana yg kelam kelibut. Salji ungu masih turun mncari mngsa. Masihkah mereka punyai harapan?
____________

Dengan singkat, Maria berjaya takluk 2 dunia. Adakah Aby mengorbankan nyawanya hanya sia sia? Mampukah mereka menentang Maria tanpa Aby, Hawa, Chua dan Izzani untuk selamatkan siti, fira dan 2 dunia ini? Nantikan The Z Mage : Book 2

End of - The Z Mage : Book 1

The Z Mage : Book 1 [Malay] [COMPLETE]Where stories live. Discover now