"Weh Huda." Safwa meletakkan pen pilot hitamnya di tepi setelah selesai menyalin nota di papan putih.
Gurunya tiada di dalam kelas, ada hal katanya tapi sempat juga dia tulis nota di papan putih dan meninggalkan kerja untuk mereka.
huhu.
"Yo kenapa?"
"Sebenarnya kan.. aku nak tanya.." kata Safwa dengan perlahan.
"Cakap je la aduh kau ni. Bunyi sopannya alahai hahaha"
"Apa niat solat taubat?"
Huda terhenti seketika. Perlahan lahan dia meletakkan pen dan memandang muka Safwa lalu berkata,
"KAU SRS AH KAU TAK TAHU? BIAR BETUL DO?!"
Safwa diam. Kemudian dia mengukir senyuman. "Hahaha mana ada, aku tahulah saja je,"
"Menakutkan aku je ingat kau betul - betul tak tahu." kata Huda
Tapi aku betul - betul tak tahu Huda
Kalau ada siapa - siapa tanya benda yang berkaitan dengan Islam atau tak sekalipun, ayah ke mak ke adik ke bestie forever friend till jannah yang selalu gurau kasar bakhang kan
Kita terangkan lah baik - baik.
Let's say kita tahu dia orang islam lepastu tiba-tiba dia tanya "Weh aku tak tahu macam mana nak solat."
Terkejut memang terkejut tapi kalau boleh jangan sebut "KAU TAK TAHU KE ?"
Elakkan kata macam tu.
Kemungkinan besar dia kecik hati dengan ayat tersebut. In the future nanti, kalau dia ada apa apa kemusykilan pasal agama atau nak tanya apa apa dia mungkin akan takut. Takut orang label dia ni bodoh agama sendiri.
Akhirnya dari nak bertaubat terus tak jadi. Ada sebab dia tanya kat kita instead of go search sendiri kat internet.
Tak semestinya apa yang kita tahu, semua orang tahu.
Cakap elok - elok. Terangkan satu per satu. Kalau kita pun tak tahu, rujuk pada orang yang lebih arif macam ustazah dan ustaz.
and
Kalau nampak kawan - kawan atau orang yang kita sayang buat perkara yang Allah tak suka, janganlah terus tegur dengan ayat sentap atau ayat deep.
Kalau dia terasa dengan ayat tu dan macam nak insaf, ntah ntah sekejap je lepastu buat balik.
Kita tegur baik - baik , dengan lembut.
Kadang - kadang kepala dia keras, hati keras and so on lepastu kita pun kasi ayat deep yang lagi buat hati dia panas.
Makin dia benci Islam.
Makin dia tak suka dengan orang yang acah baik dan suci.Tegur dan pimpin dia dengan lembut. Dengan penuh kasih sayang.
"Kekerasan tak mampu melembutkan apa yang keras, sebaliknya ia memecahkan"
- Esc, Budak TomatoJadi kita kenalah sentiasa gunakan kelembutan dalam menasihati orang. insyaAllah lama-lama nanti dia berubah.
"Safwa.."
"Yes? ... Kau muka asal macam serba salah sangat?"
"Hehe pandai kau baca muka aku eh?"
"Hahahaha, ni mesti ada buat benda kat aku? Kau santau aku kee?"
"Ish kau ni ke situ pulak. Tak baik tau tuduh pelik-pelik"
"Hahaha okok. Ha apa?"
"Haritu kau tanya aku, niat solat taubat kan?"
"Err.. haah.. kenapa?"
"Kau tau ke tak? Kalau tak aku boleh ajarkan. Aku mintak maaf sebab cakap macam tu. Kau kecik hati ke?"
"Hmm.. adalah sikit.."
"Maafkan aku eh? Lepasni apa apa yang kau tak tahu boleh tanya aku, aku terangkan dekat kau. Ok?"
Safwa memeluk Huda dengan erat. "Thank you."
sekian,
penkertas.Kalau ada yang silap tu tolonglah beritahu saya, nanti saya betulkan :)
YOU ARE READING
Luahan Hati.
RandomLuahan hati . Asyik post dekat status ws , story ig , tweet di twitter lepastu menyemakkan tl orang . Depa pun mesti bosan dah tengok . Saya tulis untuk kosongkan fikiran . sekian, penkertas - December 2017