Grace wist niet wat ze van mister B moest denken. Ze kon hem niet identificeren. Is hij nu een vriendelijke eerlijke man? Of is hij egoïstisch en zelfverzekerd? Het was zo moeilijk om een karakter op hem te plakken. Wat ze wel wist over hem was dat hij hield van gokken. In de zaal waar Bingo haar had achtergelaten stonden zeker zes pokertafel. Grace hield niet van pokeren. Haar stiefvader was er verzot op. Ze heeft het nooit begrepen waarom haar moeder zolang bij hem kon blijven. Elke avond zaten er stinkende mannen aan tafel, stomdronken terwijl ze al hun geld aan het verkwisten waren. Hoe konden mensen toch zo dom zijn?
Haar echte vader had ze nooit gekend. Haar moeder wilde er nooit iets over vertellen. Het was altijd al een gevoelig onderwerp geweest. Het enige wat ze wist over hem was dat hij Jack heette en een lange baard had.Haar moeder had altijd gezegd dat je niet te snel mag oordelen over iemand. Ze had gelijk. Wie weet was mister B niet zo erg?
Ondertussen kwamen Grace en mister B aan in een gouden zaal. In het midden van de zaal stond er een groot bureau met een stapel brieven op. Boven het bureau hing een gouden luster met duizenden brandende kaarsen. Het was indrukwekkend om te zien hoeveel licht er was. Het deed bijna pijn aan de ogen.
Mister B ging zitten aan het bureau en schonk een glas whisky in. Althans ze dacht toch dat het whisky was."Wat fijn om je eindelijk hier te hebben, we hebben heel lang op je gewacht. Je hebt er best lang over gedaan." Zei hij
"Wat bedoelt u precies?" vroeg Grace verward.
"Wel, het stond al lang in de sterren geschreven dat je zou komen" zei mister B.
"Ik had je wel een beetje anders verwacht, gezien je taak die je toegewezen is. Maar we moeten het er mee doen zeker. Het lot zal je niet voor niets hebben uitgekozen. We kunnen ook niet weer 6000 jaar wachten, hé? Die arme Gaius is nu wel aan pensioen toe."
Grace wist niet wat ze moest antwoorden. Ze had zoveel vragen in haar hoofd.
"Kan u misschien beginnen met te zeggen waar ik ben? Ik weet niet wat er met me gebeurd is. Waar is Joël? Is hij oké? En wat zei u daar over mijn taak die me toegewezen is? En wie is Gaius?"
"How, kindje toch, zoveel vragen. Heeft bingo het je dan niet verteld?"
"Neen, hij heeft me helemaal niets verteld. Hij zei dat u het me zou uitleggen."
"Wacht, volg mij. Ik zal het je tonen dan zal het je vast wel duidelijk worden." Zei mister B.
Hij deed een deur open en stapte naar binnen. Grace stond nu onder een enorme glazen koepel met daaronder allemaal water. Maar het was geen gewoon water. Duizenden liters gouden vloeistof stroomde vanuit een reusachtige fontein in het bad. Grace voelde zich net een mier. Tegenover dit schouwspel was zij niets, een miezerig klein voorwerp. In het midden van de het bad was een klein eilandje met een soort tempel erop.
"Aanschouw het wonder der wonderen, het meest machtigste wat je ook hebt gezien, de Fortunafontijn!" Zei mister B vol trots.
Grace begreep er niks van. Waarom kon mister B haar niet gewoon alles vertellen wat ze moest weten in de plaats van haar steeds nieuwe dingen te laten zien waardoor haar brein nog meer op hol sloeg. Haar geduld raakt op.
"Kan er iemand mij in Godsnaam vertellen wat dit is!!!"
"Kindje, kindje toch! Sorry, waarom heb je dat niet van in het begin gezegd? Ik zal het je uitleggen."
Grace voelde een soort van opluchting. Eindelijk zou ze wat meer begrijpen van wat hier aan de hand was.
Ze gingen zitten aan een bankje ( ook al van goud, hoe had je het kunnen raden). Mister B begon te vertellen. Hoelang ze er zaten? Grace had geen idee want ze luisterde met volle aandacht naar de stem van B.
"Ik zal beginnen met te zeggen waar je je nu bevind. We zijn nu in de hemel. Er zijn zeven hemelen. Hoe belangrijker je was in je leven hoe hoger je rang. Dit is het zevende, de hoogste rang. Hier wonen alle engelen, de helpers van God. Hieronder bevinden zich de hemelen voor de gewone stervelingen. In de eerste hemel leven alle mensen die iets slechtst hebben gedaan in hun leven. De meeste mensen denken dat criminelen naar de hel gaan. Wat een onzin! Er bestaat helemaal geen hel! De gek die het idee alleen al heeft uitgevonden om mensen voor eeuwig te straffen is compleet gestoord! Waarom zouden mensen die iets mispeuterd hebben voor eeuwig moeten verbannen worden en gemarteld worden? Iedereen verdiend toch een tweede kans? Daarom heeft God het systeem van de rangen uitgevonden.
Op het zesde verdiep vind je bijvoorbeeld Nelson Mandela, Maartin Luther King, Pericles, Aretha Franklin, Marie Curie, Leonardo Da Vinci, Alexander de Grote en al die andere grote helden die iets voor de wereld hebben betekend."
"Waarom ben ik hier dan?" Onderbrak Grace hem.
"Maar, lief kindje, je bent bijzonder. Je bent niet voor niets hier op het zevende beland. Het lot heeft jou uitgekozen. Maar denk niet dat je hier een zalig leventje zal leiden! Hier op het zevende heeft iedereen een taak. Je behoord nu tot de elite van de engelen. Iedereen heeft een taak. Er zijn engelen die het grote archief bewaken en onderhouden. Er zijn er ook die bepalen waar de doden naar toegaan. Dat gebeurd in het gerecht. Ik ga je nu niet alle taken opnoemen want dat zijn er veel te veel. Maar ik kan je wel zeggen dat hier ongeveer 2000 engelen wonen, niet veel dus in vergelijking met de andere verdiepingen."
"Dus als ik het goed begrepen heb zijn we nu op de zevende verdieping? Maar wat is deze ruimte dan? Waarom stroomt er goud water uit die fontein? En wat is dat daar op dat eilandje?" Vroeg Grace terwijl ze wees naar het ronde tempeltje.
"Dat? Het is niet zomaar een ding dat je 'dat' kan noemen! Het is het lot! Het meest krachtigste en belangrijkste wezen, essentie of zelfs kracht op aarde. Het is alles. Het is de wereld met het heden, het verleden en de toekomst, het schrijft de verhalen van ieder die ooit leefde, leeft of gaat leven. Dit is het meest kostbare op aarde! Zonder dit stomme tempeltje zouden we niets zijn!", vervolgde mister B.
"en jij moet het gaan beschermen."
"Ik?!" vroeg Grace verbaasd.
"Ik kan toch niet zo een belangrijke taak op me nemen. Wie zegt dat ik dat kan? Laat staan dat ik het wil."
"Jij hebt hier niets te willen, jongedame! Het lot heeft het bepaald en daar kan jij niets aan veranderen! Je bent hier niet zomaar op het zevende beland!"
Waarom kon mister B zoiets van haar vragen? De meest machtigste en belangrijkste kracht op aarde laten beschermen door een doodnormaal tienermeisje! Krankzinniger kan het niet!
"Geloof me, ik zou ook graag willen weten waarom het lot jou precies heeft uitgekozen om de zwaarste taak die een engel maar kan krijgen uit te oefenen. Maar er zal een duidelijke reden voor zijn, een reden waar we beter niet achter komen..." zei mister B.
"Het lot is diegenen die iedereen op aarde een taak geeft. Toen het lot zei wat jouw taak hier was heb ik op jouw dood gewacht om je tot hier te roepen. Natuurlijk pas als je oud genoeg was. Ik heb al die jaren over jou gewaakt tot de dag zou komen dat je stierf." Zei Mister B ernstig. "Jij bent onze redder in nood en geloof het of niet maar jij bezit meer krachten dan je zelf denkt."Hoewel Grace deze informatie niet echt kon vatten, en ze dit allemaal niet wou, was ze aan het denken wat er nu zou gebeuren. Ze kon het niet gebleven dat zij krachten zou hebben! Er zouden ook heel wat nadelen zijn om dit te kunnen bewaken. Anders was het niet de zwaarste taak die een engel kon krijgen.
"Wat is er dan met Joël gebeurd?" Vroeg Grace uit nieuwsgierigheid.
"Hij maakt het goed. Verder kan ik je niet meer details geven over wat er met hem is gebeurd. Laat ons zeggen dat hij een iets andere dood had als jij." zei B zonder enig medeleven.
"Wat is er dan met hem gebeurd? Is hij dood? Neen, dat kan niet! Hij mag niet dood zijn! Waar is hij nu?"
"Je stelt veel te veel vragen, meisje. Alles wat jij nu moet weten is dat je de tempel moet beschermen en dat je je krachten daarvoor zult nodig hebben. De rest is niet zo belangrijk." Zei mister B geërgerd.
"Ik moet er weer vandoor. Bingo zal je misschien straks een rondleiding geven." Mister B stond op en ging naar de uitgang.
"Wacht, wat ga je dan doen? Weer pokeren zeker?" Zei Grace boos.
"Dat zijn jouw zaken niet, jongedame!" Mister B liep verder weg met een brede grijns op zijn gezicht.
"nog één ding. Vanaf nu is dit je nieuwe thuis en zal je hier wonen. In de deur links vind je alles wat je nodig hebt. Ik moet er nu echt van door."
"Wacht!" Riep Grace, "Ik heb nog één laatste vraag. U zei dat God dit systeem van verdiepingen heeft ingevoerd en dat hij de baas is van alle engelen. Wie is hij dan? Kan ik hem ooit ontmoeten?"
Mister B draaide zich om keek verbaasd naar Grace.
"Heb je het dan nog steeds niet door?" Zei mister B lachend. "Ik ben God!"
JE LEEST
Grace
FantasyAls ik in de hemel blijf Voor een eeuw en nog drie dagen Terwijl ik op de wolken drijf Dan heb ik vele vragen Ik ben dood, hier op het zevende Ik ben dood, het doet geen pijn Ik zou nog heel graag even terug levend willen zijn... ~1999~