13

20 3 2
                                    

[JIHOON P.OV]

     Bila aku sampai je rumah,aku terdengar suara omma memanggil namaku.Aku pun terus mencari omma.

     Ada apa omma? aku bertanya.Omma nak cakap sesuatu ni....omma berkata.Pelik.Sebab jarang omma nak macam ni.Mesti ada sesuatu ni.

     Omma ni pelik la....cakap je la omma nak suruh Jihoon buat ape.....kataku sambil mata sibuk tengok melihat tangan omma yang sedang mengisi makanan ke dalam bekas.

     Untuk siapa ni omma?tanyaku sambil tangan menunjukkan bekas tersebut.Atau lebih terperinci bekas merah tersebut.

     Ha! ni la omma nak cerita.Omma HaNa balik kampung jadi HaNa tinggal sorang dekat rumah tu, Omma berkata.

     Aku hanya membuat mulut berbentuk 'o' tanda faham.So? ape kena mengena dengan Jihoon.Aku bertanya hairan.

     Omma mengambil penutup bakas makanan tersebut.Setelah memastikan bekas makanan itu tertutup rapat,omma menghulurkan bekas makanan itu kepadaku.Aku masih lagi dalam keadaan pelik.

     Omma nak suruh Jihoon pergi mana ni sampai nak kena bawak bekal ni...aku bertanya pelik.Aigoo... kamu ni tu la omma tak habis cakap lagi dah menyampuk.Kata omma sambil mengetuk kepalaku.Huehue.

     Ni pergi bagi dekat HaNa,dia sorang sorang kat rumah tu.Omma dia balik kampung.So,omma nak minta tolong kamu tengokkan dia.Boleh?? Omma bertanya lembut.

     Arasseo.....kataku.Memang tak lah kan aku nak jaga dia.Haishh....Tak pelah ni amanah omma aku kena buat juga...

     ~~~

DING DONG!!!

     Aku menekan loceng rumahnya.Dan pintu pun terbuka.HaNa sedang menjenguk ke luar dengan keadaan muka yang baru lepas nangis teruk....

     Eh kau ada apa kau datang sini???Dia bertanya.Pelik mungkin.Ye la sebab aku ni kurang suka dengan dia tu yang dia pelik,mungkin.

     Aku datang sini sebab nak bagi makanan ni dekat kau omma bagi.Kata ku sambil menghulurkan bekas makanan merah tersebut.

     Gumawo....Dia berkata dalam nada yang sedih.

     Eh omma aku kata omma kau balik kampung betul ke?Aku cuba bertanya.Nae sekarang aku sorang sorang.Aku takut.Dia mengadu.

     Tak pe janganla takut sangat.Kalau ada apa apa mesej aku okey! Aku cuba untuk memujuknya.

     Hmm....dia membalas.Aku pun terus balik kerumah.Tak lupa untuk memberinya nombor telefon aku.

~~~

neighbour + pjhWhere stories live. Discover now