5

11 1 0
                                    

Zara is best zenuwachtig merk ik. Volgens mij wil ze toch liever niet springen met Summer. Summer is nog maar een pony, maar is erg snel. Ze springt wel heel erg mooi. Maar het ras, Welsh is best beangstigend. Ik ga langs haar rijden. Mustang snuffelt even aan z'n buur. Summer is een bruine Welsh, zwarte manen, staart en benen. Ook heeft ze een bles. Mustang daar in tegen is een koffievos. Een groot hoofd, en manen, staart, vacht alles in de zelfde kleur. Ik vind Mustang persoonlijk erg mooi.  

Na 10 minuutjes stappen en draven, komt Samantha. "Het gaat niet zo goed met Verona. Ze is erg in shock. Als jij als eerste springt, Laura, dan kun je daarna alvast naar de stal gaan om Verona te verzorgen als je dat wil."

"Eh oké, maar het is toch ook Fleur haar paard?", zeg ik.

"Ja dat wel, maar Verona kent jou beter, maar Fleur springt dan als tweede, en kan ze nakomen", zegt Samantha.

"Oh oké", knik ik.

"Je mag beginnen als je wil", antwoordt Samantha.

Ik knik. Een lichte spanning komt in me op. Ach, het lukt wel. Ik ken Mustang best goed en ik heb al vaker gesprongen met moeilijkere paarden.

Ik drijf Mustang aan naar de draf en maak een hoek naar de eerste hindernis, een kruisje van 40 cm. Hij galoppeerd aan, en ik laat hem doen. Hij versnelt heel erg, maar ik zit hem niet dwars. Vlak voor het kruisje zet hij af, en ik ga in de verlichte zit. Die ging goed. Mustang galoppeerd door naar de volgende sprong, een dubbele rechte van 40 cm. Mijn paard neemt snelheid terug, en ik ga diep in het zadel zitten. Mustang zet af en ik ga in de verlichte zit staan. Als hij weer neerkomt, ga ik weer zitten. Ik laat hem een stukje draven op het controle moment, maar drijf hem daarna weer aan tot galop. Er volgt een oplopende oxer, en die nemen we helemaal perfect. Mustang springt hoog, maar niet meer breed. Hij is een beetje uitgeput denk ik. De waterhindernis is een beetje lachen. Mustang heeft het nog nooit van z'n leven gezien denk ik. Want hij springt er eerst heel raar langs. Ik moet hem opnieuw leiden en pas de derde keer springt hij erover. Niet helemaal gelijk het hoort, maar we kunnen door naar de volgende hindernis, een steilsprong. Hij is een halve meter hoog, waardoor Mustang een beetje schuin springt, om hem helemaal te kunnen nemen zonder iets te raken. Hij trekt z'n benen zo hoog op, dat hij z'n hals helemaal strekt. Ik moet natuurlijk helemaal meegaan in de verlichte zit. Evenwicht bewaren is eigenlijk heel erg moeilijk in deze situatie, maar het lukt me. Ik begin wel een beetje duizelig te worden, maar daar pak ik seffens wel wat voor in.

De voorlaatste sprong, een triple. Ik laat Mustang gewoon doen, het is zijn sprong, zijn afzet, zijn uitvinding. Ik ga mee in de verlichte zit boven de sprong en plaats m'n handen in z'n nek. Ik weet dat het niet mag, maar anders ga ik sowieso mijn evenwicht verliezen.

De muur lijkt zo machtig, zo groot! Mustang briest eens, hij is echt uitgeput, maar we moeten nog één hindernis nemen, eentje maar.

We galopperen op de muur af, die nog groter gaat lijken. Ik word wit, denk ik. Dit geeft wel energie, zo 'n grote hindernis, maar het blijft beangstigend.

Ik buig een beetje voorover, net voor de sprong. Ik ga mee in de verlichte zit. Ik hoor een luide 'tok' maar dat was blijkbaar Mustangs' hoef tegen de sprong.

Na het zweefmoment kijk ik achter me, er valt een blok van de muur af, maar ach, we hebben het overleeft. Ik laat Mustang nog 10 minuten uitstappen en stap dan af.

"Keurig", zegt Samantha.

"Dankuwel", zeg ik. "Dan breng ik Mustang naar de stal. Moet hij in de wei?"

"Ja doe maar. Laat je in de groepschat even iets weten van Verona?", vraagt Sam.

"Doe ik."

Onderweg naar stal check ik de groepschat van Katharina en Samantha.

Beste Stalletjee X

Katharina: Sarah heeft iets opgelopen aan haar hoofd, dat weten ze al zeker. We gaan wel nog even onder de foto's moeten voor het officiële besluit. Hoe gaat het daar? X

Ik: Amai, da's ni niks. Hier gaat het wel goed. Alleen Veroon is in shock. Daar ga ik dus nu proberen iets aan te doen. Het springen met Mustang ging erg goed. Ben supertrots op hem! Na het verzorgen van Mustang en Verona wil ik nog met Allegro gaan springen, is dat een goed idee of kan ik beter dressuren? Liefs X

Ik breng Mustang naar zijn stal, zadel hem af en berg de spullen op. Ik doe hem snel een halster aan en breng hem naar de dichtstbijzijnde weide. De spullen proper maken is voor later. Terug onderweg van de weide naar de stal stuur ik nog even iets in de groepschat.

Beste Stalletjee X

Ik: Ik heb Must naar de dichtstbijzijnde weide gebracht. Ik heb hem het groene dekentje op gedaan omdat hij nog niet volledig gedoogd was. Nu meteen kijken naar Veroon. Is het oké als ik alle spullen achteraf proper maak of moet ik dat nu nog even doen? X

Samantha: Fijn. Je hebt idd goed gesprongen. Hoe gaat het daar in het ziekenhuis? Al iets meer te weten gekomen? Goed dat je Mustang naar de weide hebt gebracht. Verzorg Verona eerst maar, die is nu het belangrijkste. Met Allegro mag je vandaag springen, als je dat wilt na dit alles. Ik raad je wel aan dat te doen als Kath of ik bij je zijn, niet dat we je niet vertrouwen, maar gewoon voor alle zekerheid xx

Ik: Oké, top. Doe ik X

Ondertussen ben ik bij de stalling aangekomen. Ik neem een halster uit de zadelkamer en hang die op aan Verona haar stal. Ik maak de stal open. Verona ligt op de grond. Ze hapt naar haar buik. Dit is niet goed.. Ik vermoed koliek. Ik grijp naar mijn gsm. Ik heb natuurlijk het nummer van de dierenarts niet in mijn gsm. Ik probeer Samantha te bereiken. Die neemt niet op. Ik krijg een melding dat haar accu leeg is. Ik probeer Katharina. Tevergeefs. Dan maar naar Samantha toe rennen. Eerst moet Verona opstaan. Ik doe haar het halster om. Ondertussen zweet ze al hevig. Ik trek haar omhoog en klik het halstertouw vast. Ik sleur haar mee naar de buitenlucht. Zo kan ik toch niet naar Sam.. Ik moet een snellere manier vinden. Ik zet Verona terug in haar stal. "Houd vol meisje", zeg ik. "Alles komt goed."



Je hebt het einde van de gepubliceerde delen bereikt.

⏰ Laatst bijgewerkt: Dec 17, 2017 ⏰

Voeg dit verhaal toe aan je bibliotheek om op de hoogte gebracht te worden van nieuwe delen!

RuiterlevenWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu