"Aku kat mana?!!"
Senyap dan sunyi. Itulah yang aku rasakan sekarang. Aku hanya mendengar bunyi detikan jam. Kemudian bunyi detikan itu semakin menghilang. Seperti di tengah malam yang gelap tanpa sesiapa untuk menemaniku. Kaki ini mengigil, dingin angin malam menusuk ke dalam tubuhku. Udaranya sungguh sejuk.
Tiba-tiba, mataku dihiasi pula dengan cahaya yang menyilaukan pandangan. Sinarannya sungguh terang sehingga aku menggunakan kedua tanganku untuk menutup mata.
Aku mula berfikir 'Mana semua orang? Mana ayah dengan ibu? Aku kat mana? Kenapa semua tinggalkan aku?'
Sinaran cahaya itu mula hilang secara perlahan-lahan dan semakin menjauh, aku cuba untuk mengejarnya dengan sekuat tenagaku, sekuat yang aku mampu. Aku terus berlari. Aku ingin keluar dari kesepian ini. Aku tak sanggup.
Ku kerah seluruh tenagaku untuk berlari. Aku terjatuh. Aku tak larat, kakiku terasa sungguh berat. Perlahan-lahan, air mataku mengalir. Sinar itu akhirnya hilang.
Aku bangkit, aku mula berjalan secara perlahan-lahan tanpa sebarang tujuan. Aku berharap agar boleh merasai cahaya yang menghangatkan itu tadi. Kakiku terasa sangat letih. Aku ingin mengalah tapi semangatku muncul kembali apabila aku melihat sebuah pokok yang bercahaya, dedaunannya dihiasi oleh kelopak bunga berwarna pink seperti bunga sakura.
Mataku terarah pada pokok itu. Aku paksakan juga kakiku yang sudah letih menuju ke pokok itu.
Tiba di bawahnya, aku merasakan satu kehangatan, sangat hangat dan kemudian ingatanku tiba-tiba telah kembali ke masa lalu.Aku kenal kehangatan ini, ini seperti kehangatan sewaktu aku berada di dalam rahim ibuku, waktu aku dilahirkan, inilah kehangatannya. Kasih sayang yang mereka berikan. Aku rindukannya. Aku tak sendirian, aku masih mempunyai ibu dan ayah yang sangat menyayangiku. Sekarang aku harus BANGKIT dari dunia yang sepi ini. Aku harus mencari ibu dan ayahku.
Sehelai daun bercahaya tiba-tiba jatuh tepat di atas kepalaku dan membantutkan ingatan aku tentang masa lalu tadi. Aku tersedar dan ingin mengambil daun itu.
Namun dari arah belakang, aku dapat merasakan seperti ada seseorang yang seperti ingin membantuku untuk mengambil daun itu. Ketika aku menoleh ke belakang, orang itu bersinar sama seperti cahaya yang aku temui tadi. Ianya sangat silau.
Semakin lama, cahayanya memudar dan aku seperti kenal dengan orang itu. Waktu aku cuba untuk mengingatnya, kepala aku tiba-tiba terasa sakit. Rasanya seperti mengingati seseorang yang sama sekali tidak pernah aku temui. Di dunia ini semua memori ingatanku terasa seperti terformat secara automatik. Aku tidak mampu mengingatnya. Siapa dia?
🐾🐾🐾🐾🐾🐾🐾🐾🐾🐾🐾🐾🐾🐾🐾🐾🐾🐾🐾🐾🐾🐾🐾🐾🐾🐾🐾🐾🐾🐾🐾🐾
Haiii!! Nak tau siapa 'dia' kenalah vote okay. And kalau korang rsa sya patut or tak patut teruskan cerita ni just tell me. Tpi sya rsa sya tetap akan teruskan🐾. Korang ingat senang ke nak dtng idea2 cmtu😂😂😂 so see you guys in my next chapter.💕 Bye!
From your lovely author💜💙
YOU ARE READING
AIRINA
Short Story"Aku kat mana?!!" Senyap dan sunyi. Itulah yang aku rasakan sekarang. Aku hanya mendengar bunyi detikan jam. Kemudian bunyi detikan itu semakin menghilang. Seperti di tengah malam yang gelap tanpa sesiapa untuk menemaniku. Kaki ini mengigil, dingin...