Chapter 6 🌲

21 3 8
                                    

"JEMPUT makan,"  kata mak Farish,  puan Husna.

     Dani,   Arif dan Umar senyum lalu duduk di sebelah Farish dan Paan.

Farhan:  Kenapa author buat panggilan nama saya Paan?!  Tak hensem lah nama tu...

Arif :  Eh?  ikut suka hati author la!

Author: Dah,  dah.  Makan!

     Ayam panggang,  ikan sweet sour,  udang masak merah,  siput sedut masak lemak,  sayur goreng dan kek red velvet sebagai pencuci mulut yang terhidang membuatkan perut automatik menyanyi lagu dangdut.  Hmm,  maybe tak.  Lagu hari raya,  Hik hik hik hik..

  Dan pada malam itu,  semua makan dengan penuh selera.. Umar dan Arif pun dah tambah nasi berpinggan-pinggan.  Dani?  Senyum sumbing je lah..

    "FARISH,   kau tau ke hutan Rembat tu kat mana?"  tanya Arif.  Mereka sedang membakar sosej,  daging burger dan ayam di halaman rumah Farish.

     "Of course lah aku tahu!  Sebab minggu lepas cikgu bawak kitaorang pergi berkelah kat sana,  seronok!"  cerita Farish sambil mengipas sosej yang sedang di bakar.

     "Hutan simpanan ke?"  soal Umar pula.  Farish mengangguk.

      "Berapa jauh dari sini?"  tanya Dani lalu dia menggigit sepotong daging burger.

     "Amm.. kalau tak silap aku,  lebih kurang 4 k-"

      "Aww!  Panas,  panas, panas!"  jerit Umar apabila dia memakan sosej yang masih berasap.

     "Hah,  tu lah.. gelojoh sangat,"  Farhan menahan tawa.

     "Berapa KM Rish?"  tanya Dani tanpa menghiraukan Umar.  Farish tersentak lalu terdiam.

      "Wei,  jangan panggil dia Rish lah.. panggil Far,"  bisik Farhan.  Dani mengangguk.

     "Sorry Far,  aku tak tahu.."

     "Takpe.. hutan Rembat tu jauhnya 4 KM dari sini," jawab Farish.  

     "WHATT?!"  sekali lagi jeritan Umar mengganggu.

     "Ish kau nie!  Pelan la sikit suara tuh!"  tegur Arif.  Tangannya meluku kepala Umar.

     "Sakitlah,  sorry..."  Umar menggosok kepalanya perlahan.  Sakit siott!

     "Naik kereta kan?"  teka Umar.

     "Tak,  naik unta.  Ke kau nak naik kuda?"  perli Farhan dengan senyum senget.  Dia dan Umar lebih rapat.  Kenapa?  Hmm.. sebab sama perangai kot.  Sengal..

     "Not funny lah!"  marah Umar dengan muka masam.  Mereka ketawa.

SELEPAS membakar,  mereka bersiap tidur memandangkan sudah pukul 12:30 malam.

     "Bila kita nak pergi?" bisik Arif kepada Farish.

     "Errm.. tiga hari lagi lah,  boleh?" 

     "Boleh!" Arif mengangguk.  Farish tersenyum.

     " Dah,  tidur.."  Farish bangun dan berjalan ke meja belajarnya.  Diary miliknya di capai.

     Abang,  hari ni.. Farish seronok sangat sebab kawan kawan Farish ngan Paan datang rumah kita, 

     Abang ingat tak Dani,  Arif dan Umar?

     Ala.. yang selalu datang rumah kita dulu kat KL,  masa tu Farish umur 7 tahun.

     Lusa,  Farish nak gi camping kat hutan Rembat. 
     Abang,  walau apa pun yang terjadi,  Farish takkan lupakan abang.  Sampai bila bila.  Farish janji..

     Abang Amrish,  Farish sayang abang,   semoga abang tenang di sana...

Salam sayang,  Farish.

   Farish mengesat air mata yang mengalir deras.  Dia sambung menulis pada halaman lain.

Abah...

   Dah lebih 4 tahun abah pergi,   Farish dengan Paan rindu sangat dengan abah...

Jahat betul orang tu kan abah?  langgar abah,  lepas tu lari.

Bila Farish jumpa orang yang langgar abah,  Farish akan balas dendam!

abah,  hari dah lewat malam.. Farish tidur dulu ya bah? 

Assalamualaikum.. semoga abah tenang di sana,

Salam sayang,  Farish

Dia menutup diary nya lalu dia memanjat katil dan merebahkan badannya di sebelah Arif.

SESAT
Chapter 6
Selesai pada
1/1/2018

Ha!  Sapa Amrish?
Kenapa dia tiba
tiba muncul sebagai
abang Farish
dan Paan (jangan
marah ya Farhan?)

Kalau nak tahu..
bacalah next
chapter!
author janji akan
jelaskan Amrish.
Dan kisah Amrish,
ada kaitan dengan
Haikal..

Dont worry!  Author akan jelaskan pada lain chapter!

Bye bye!

SESATWhere stories live. Discover now