Chapter 1

50 0 0
                                    


Menjadi satu satunya anak perempuan kepada Dato' Darren dan Datin Geena membuatkan Keysha selalu rasa terkongkong. Itu tak boleh buat, ini tak boleh buat. Everything must be perfect! Keysha penat. Bagi Keysha, dia hanya mahukan hidup yang simple yet fun. Apa yang dia ingin lakukan selalu bertentangan dengan apa yang dad and mom hendak.

Keysha nak further study dekat Aussie tapi mom suruh study dalam Malaysia je. Mom cakap dekat Malaysia belambak university yang setaraf dengan luar negara, dekat sana tu bahaya ramai orang jahat and so on. Tapi, bagi Keysa pula dekat Malaysia ni pun banyak je kes rogol, ragut dan bunuh semua. So, the powers obviously on mom. Keysha akur.

Second case, Keysha nak ambik lesen so that senang dia nak pergi mana mana. Tapi, again mom tak bagi dia cakap apa guna bayar gaji Pak Mael bulan bulan kalau tak guna khidmat dia. Keysha akur lagi.

Latest case yang buat Keysha declare perang dingin dengan mom and dad ialah bila Keysha nak join holiday trip pergi Korea dengan kawan kawan. Punyalah panjang Keysha buat karangan nak mintak izin untuk join trip ni but guess what dia baru bukak mulut cakap nak pergi trip terus dad said 'NO!'. Tapi sebab Keysha ni ada abang abang yang cerdik lagi bijaksana so dia orang yang buat persiapan Keysha untuk pergi Korea without mom and dad knows. Semua nya berjalan dengan lancar hingga lah hari Keysha nak berangkat ke Korea.

Dekat KLIA

"Along, you ada nampak passport sha tak?" Keysha gelabah. Habis satu handbag dia selongkar tapi tak jumpa juga. Matilah kalau dia tertinggal, mana sempat nak patah balik apa semua.

"Takkan tertingal pulak. You ni kan along dah suruh check betul betul dah before gerak. Ni mana sempat nak patah balik ambik."

"No, sha yakin sebelum tdur semalam sha dah letak semua dlm handbag. Betul long, takkan la tercicir pulak." Memang sebelum tidur aku dah check and semua ada. Alamak, lagi sejam nak check in dah ni.

"Kejap along call angah suruh dia cari ada tak kat rumah."

"Key, ada tak passport you? Kita orang dah nak check in dah ni." Tanya Zalikha yang merangkap mastermind trip ni.

"Ntah la . Along I tengah mintak my angah carikan ada tak tertinggal dekat rumah. You guys masuk la dulu nanti I follow." Kesian pulak kalau semua lambat sebab dia sorang nanti.

"Okay, apa apa update I. Jom girls kita check in dulu."

Zalikha, Bella dan Yerin dah bergerak masuk. Mereka bertiga merupakan satu satunya kawan yang Keysha ada maklumlah dia ni memang payah nak berkawan dengan orang. Sebab itulah pergi mana mana hanya dengan Zalikha, Bella dan Yerin. Mom and dad pun dah kenal sangat dengan dia orang bertiga ni. Along, angah dengan abang am pun dah anggap dia orang macam adik sendiri.

Penat Keysha duk ingat mana dia letak passport sebab kali terakhir dia tengok memang ada dalam handbag. Hmm, tak mungkin mom ambil. Dia dah plan cun punya dengan along dan angah cuma abang am je tak tahu. Hehehe sorry abang am bukan tak nak bagitahu tapi siapa suruh abang garang sangat.

"Sha, angah cakap mana ada kat rumah. Dia dah selongkar semua tempat dah, ke tercicir masa on the way pergi sini. You check betul betul tak dalam handbag tu?" Ken Aidan bertanya sambil tangannya menggaru kepala. Mana pulak la adik aku ni letak passport dia. Takkan mom ambil pulak. TING!

"Tak ade la long. Kalau ada dalam beg ni tak ada lah sha gelabah macam ni. Ingat hilang passport ni main main ke. I nak kena check in dah ni long. I nak buat apa ni?" adu Keysha hampir menangis. Kalau macam ni mahu dia terlepas flight. Aku nak pergi bercuti please lah, kenapa hari ni jugak kau nak hilang passport oii.

"Along rasa kan, apa kata call mom tanya. Mana tahu kut- kut your passport with her ke." Gerak hati Ken kuat mengatakan mom yang ambil passport Keysha. Kalau ikutkan adik dia, passport tu ada dalam handbag sebelum dia tidur semalam. Tak mungkinlah benda tu berjalan sendiri kan. So, last choice call and tanya mom.

Hmm, along pun fikir benda yang sama macam aku. Keysha keluarkan IphoneX dan call mom untuk dapatan kepastian. Dalam hati hanya dia dan Tuhan je tahu betapa berdebarnya. Dia harap sangat passport tu tak ada dengan mom.

Tett..tett..tett..

"Hello. Ada apa call mom?" suara di sana menjawab.

"Emm... What are you doing?" Keysha menampar dahinya. Apa benda yang aku tanya ni aduhai. Ken pulak membuat isyarat tangan menyuruh Keysha untuk tanya perihal passportnya itu.

"Obviously work my dear. Ni tiba tiba je call mom time macam ni kenapa? Sebelum ni tak pernah pun, nak jawab call mom pun payah selalunya. I smell something fishy la sha." Alamak, mom dah mula dah dengan fishy dia tu. Memang fishy pun mom sebab passport Keysha hilang.

"Have you seen my passport? Its missing."

"Your passport is with me." TING! Good instinct Ken and Keysha.

"Macam mana boleh ada dengan mom pulak? Before tidur Keysha memang check its in my handbag. Mom nak buat apa dengan my passport and why you took without telling me first?" suara Keysha dah mula tinggi bila mom cakap passport tu ada dengan dia.

"Sebab mom tahu you nak pergi Korea without telling me and dad la. So, pagi tadi mom ambil passport sha. Siapa bagi kebenaran nak pergi holiday? Bukan mom and dad tak bagi sha pergi ke?"

"You cant do this to me. This is so unfair." Keysha bengang. Ya, dia marah dan rasa macam nak menjerit bagi satu airport ni dengar. Terus Keysha matikan panggilan. Air mata pun bagi kerjasama dan mengalir dengan laju.

Ken terus peluk adiknya itu. Memang betul lah tekaan dia mom ambil passport Keysha. Dia sangat kesian dengan Keysha sebab selalu tak dapat buat apa yang dia nak. Tapi, nak buat macam mana Ken pun anak jugak kena la taat dekat mom and dad.

"Shhh, dah jangan nangis along ada. Keysha pun tahu kan mom memang macam tu." Ken mengusap kepala Keysha untuk menenangkan adiknya yang sudah pasti sangat kecewa dan sedih atas apa yang mom dah buat. Honestly, dia pun rasa benda tu tak adil. Adik dia ni bukannya kecik lagi tak pandai jaga diri, dah 21 tahun dah pun. Apa yang mom and dad risaukan sangat pun dia tak faham.

Sejak balik dari airport Keysha memang takkeluar dari bilik langsung. Lunch tak nak, orang panggil tak jawab. Ken denganKevin a.k.a angah dah buntu tak tahu macam mana nak pujuk adik manja sorang tu.At last, dia orang biar je Keysha tenangkan diri dulu. Bukan senang nak pujuksi manja tu kalau tak kena dengan cara lagi-lagi lepas apa yang jadi tadi.    

I'm Not YoursWhere stories live. Discover now