Kvällens redaktionsmöte hölls i ett konferensrum som hette Tystnaden. Liv Andersson hade arbetat i trettio år på morgontidningen och sett det mediala landskap förändras i grunden, hon hade avverkat inte mindre än åtta nyhetsredaktörer under sin tid i huset. Mycket hade förändrats. Men Tystnaden bestod. Konferensrummet alltså.
Hon såg sig om i rummet. Interiören var också förändrad. Från inrökt och murrigt när hon en gång började, till dagens ljusa, fräscha rum i trä och glas. Ansiktena runt bordet var också andra såklart. Men mer än så: Dagens journalister var också annorlunda. Deras mål var klick och omedelbara reaktioner, inte avslöjanden och folkbildning.
Med en suck tvingades hon konstatera att hon saknade Jonas Nygren. De hade tjafsat om allt i nästan trettio år. Aldrig riktigt haft samsyn i någon fråga. Hon hade ofta ansett att han var snudd på oseriös, nästan som en kvällstidningsjournalist. Men jämfört med den nya generationen? Jonas hade i alla fall varit journalist. Inte twittrare och personligt varumärke.
Liv hade just börjat överväga om hon skulle hinna ned på gatan och röka, när nyhetsredaktören Lisen Ahlstedt klev in i rummet. Eftersom hon var tio minuter sen satte hon igång direkt. De betade av ett antal sent inkomna frågor och några egna uppslag.
Just innan det var dags att avsluta redaktionsmötet och återgå till att arbeta, hejdade sig redaktören. Hon hade ytterligare ett nytt uppslag som just kommit in som tips.
-Just ja. Vi har antagligen en svensk skjuten i Tanzania. Det kan vara något. Kan du se om du kan gräva lite i det Liv? Det är inte officiellt ännu, utan har kommit som ett nyhetstips från en av våra vänner på UD.
Hon tystnade.
-Jag har tagit mig friheten att skicka ett mess till Jonas Nygren också, lade hon till. Det sägs ju att han är på Zanzibar.
En av de nya unga stjärnskotten himlade stort med ögonen.
-Men alltså. Ska vi verkligen anlita den där jävla alkisen när han äntligen slutat? Och borde vi inte ha större respekt för våra läsare än att vi tar in en föredetting som sitter i ett land bredvid, bara för att det är i Afrika?
-Zanzibar ligger i Tanzania, fräste Liv Andersson trött. Jag tar det.