Fyzik Robert Dicke se rozhodl zkoumat slabý rádiový signál přicházející z vesmíru. Věřili že jim to pomůže pochopit vznik vesmíru.
Nakonec se podařilo (signál existuje) ale nebyl tím co hledali.
Dicke a jeho tým se pokusil ověřit teorii, kterou vymyslel astronom Georges Lemaître.
Roku 1927 použil Einsteinovy teorii relativity, aby zjistil, co mohou říkat o proměnách vesmíru v čase.
Došel k výsledkům, které znamenaly, že se vesmír rozpíná.
Astronom Edwin Hubble o 2 roky později pozoroval Galaxie a zjistil, že se od sebe vzdalují. A to potvrzuje rozpínání vesmíru. O další 2 roky Lemaître poznal, že kdyby se pohyboval zpátky časem, rozpínání vesmíru by se změnilo ve smršťování.
Z toho vyplývá, že na počátku času by měl být vesmír velmi, velmi malý. Lemaître tento jev nazval prvotní atom.
Fred hoyle ale přišel ve 40 letech 20. století s jinou teorii. Tvrdil, že vesmír existuje věčně a nemá počátek. K podpoře své teorie tvrdil, že neustále vzniká nová hmota a ne, že všechno vzniklo najednou na začátku času. Když roku 1949 vysvětloval svou teorii konstantního vesmíru, použil z Lemaîtrovy teorie název „velký třesk”.
Název se ujal: Lemaîtrův prvotní Atom se stal velkým třeskem.
Je-li Teorie velkého třesku správná, pak byl vesmír na svém počátku Velmi malý a velmi žhavý. Proto by mělo být možné zachytit něco z energie ještě ze začátku vesmíru ve formě elektromagnetického záření (jaký si šepot tepelné energie začátku vesmíru) které právě Dicke se svým týmem hledal v roce 1968. Ale dříve než svůj výzkum začali, dva jiní vědci tu čirou náhodou objevili.
Byli to fyzik Arno penzias a astronom Robert Wilson. Doufali že zachytí rádiové vlny z prachu a plynu v okolí naší galaxie. Ale byl od někud jinud.
Ve skutečnosti přicházel rádiový zvuk ze všech částí vesmíru v každou denní dobu.2 vědci zvuk zaznamenávali celý rok (a zůstává stále stejný). Byli vyvedeni z míry, potom však zjistili co hledal Dicke se svým týmem .
Oni našli kosmické záření. A to jsou šepoty z vesmíru.
Předem se omlouvám za neaktivitu ale jinak to nešlo. Pokusím se svou aktivitu zvýšit každý týden vyjde nová kapitola. A doufám že se vám tato kapitola zalíbila a zase příště u Další kapitoly.
Vaše vé4tka
ČTEŠ
vědecký deník vé4tka
Non-Fictionzajímá vás věda? Tak tahle knížka je přesně pro vás. kde najdete výzkumy, názory a odpovědi na vědecké otázky. Například co bylo před velkým třeskem. #31- populárně naučné