Dhirar POV
Selesai menghantar tempahan ayam segar di Restoran AzzamLicous aku pun segera kembali ke lori ayam kerana banyak lagi tempahan yang perlu dihantar. (Ehem-ehem lori ayam kami siap berhawa dingin dan bersih. Jangan kecam lori kami nohhhh)
"Hok alohhhh... lamba' sungguh mu hanta aye tu ... banyok tempa' lagi kito nak gerok nim ... (lambatnye kau hanyar ayam tu... banyak tempat lagi kita nak pegi ni ..)" kata Musa dengan loghat kelantannya itu.
"Maaf le bohhhh tino hok dale tu ... cun bena ... tergunggat iman kawe ni .... kawe ni pun... single and available..." kata aku sebaik sahaja masuk ke dalam lori ayam.
"Single otok mu.... habis Ain tu mu nok campok dale hute ko?" Sindir Musa sambil memandu lori untuk ke destinasi seterusnya.
Aku hanya tersenyum kelat. Ain? Tak tahu kenape walaupun sudah 2 tahun cinta aku pada dia makin pudar. Sedang aku terleka memikirkan hubungan cerita cinta aku dengan Ain, aku disergah oleh musa.
"Woiii! berange pulok mu ni Dhirar... kalau mu tak nok si Ain tu ... bagi ko aku la... comey pun comey.... " musa menyakat.
"Langkah mayat aku dulu ... 2 tahun aku jaga .. tetibe kau nak sailang ye? Dulu mase muka di mengerutu macam jalan tar ... sorang pun tak hadap dia ... " kata aku kepada musa yang telah membangkitkan mood marah aku.
"Just joke la ... tak kan aku nak buat gitu ke mu.." kata musa sambil tersenggih seperti kerang busuk.
Aku melemparkan pandangan ke luar tingkap. Malas aku mahu melayan si Musa. Walet yang terletak di kocek belakang seluar aku keluarkan. Gambar Ain berukuran passport aku tenung. 2 tahun yang lepas begitu sukar aku hendak mendapatkan dia daripada genggaman Ezmer, tak mungkin sekarang aku mahu lepaskan dia. Tapi sikapnya membuatkan aku kadang kala rimas.
Aku menghelakan nafas panjang. Walet aku segera simpan kedalam kocek dan membiarkan angin daripada aircond menyapa tubuh aku.
____________________________
Ain POV
*dirumah*Seusai makan malam. Aku terus masuk ke bilik untuk solat isyak. Selepas menunaikan kewajipan, aku pun melipat sejadah dan telekung sebelum menghempas punggung aku ke atas katil. Wajah mama di frame yang terletak di meja sisi katil aku tenung lama. Wajah itu menunjukkan mama sangat gembira sambil mendakap tubuh aku dan abang. Waktu tu kenangan yang manis untuk aku.
Tuktuk2x
Pintu bilik aku diketuk beberapa kali. Dengan malas aku bangkit dari katil dan membuka kunci pintu bilik. Wajah ibu tiri aku terjongol di sebalik pintu."Aisy... ibu nak cakap sikit boleh?" Ibu tiri bernada lembut seperti selalu.
"Haaa nak cakap ape? Cakap la ... aisy penat ... 5 minit only .. lepas tu dipersilakan keluar sebab Aisy nak tdo..." aku mengulungkan mata sambil menyilangkan kedua-dua tangan aku.
"Ibu dan ayah akan ke Singapore esok ... ayah nak buka cawangan restoran di sana. Jadi ibu dan ayah kene ke sana selama 3 hari... ibu nak minta tolong aisy boleh?" Ibu tiri memandang aku penuh harapan supaya aku membantunya.
"Tolong ape?" Jawap aku ringkas. Kalau aku menolak mesti esok pagi ayah akan membebel tanpa henti dekat aku. Mahu atau tidak aku terpaksa la menolong ibu tiri yang selalu menyusahkan aku ni dengan hati yang 'agak' terbuka.
"Tolong ibu jaga Qayyim boleh?" Kata ibu tiri kepada aku.
"What??!!!!!!!!" Terlopong aku seketika sebaik sahaja mendengar nama budak kecik itu.
YOU ARE READING
MRS DHIRAR KASHFI
Romance"Sampai bila kau nak jadi macam ni?!" Dhirar Kashfi "Kau suka dia bukan aku!"Aisy Ratifa