RAMBUT panjang separas pinggang dibiar lepas. Sudah menyangkut beg pada bahu, Dia capai pula topi putih yang bertulis 'Newcastle University' dan disarung atas kepala sebelum berlalu keluar dari rumah.
Ting!
Candy
You nak I belikan lunch?No, thanks.
I keluar beli sendiri aje hari ni.
Bosan la.
Tiga hari terperap dalam rumah.
Candy
Are you sure?Hundred percent sure.
Worry not.Keluar dari lif, tali topeng muka yang disangkut sebelah telinga dia tarik sangkut di sebelah lagi. Bebola mata bergerak kiri dan kanan sebelum dua tangan dimasukkan ke dalam poket jaket dan berjalan seperti orang baru lepas mencuri sesuatu.
Masuk dalam Restoran Ayam penyet, dia turunkan topeng muka sampai ke dagu untuk buat pesanan.
"Bungkus ya."
Pekerja lelaki kaunter mengangguk dan memintanya untuk menunggu. Alahai, janganlah lama-lama. Sungguh dia tak tenang di luar ini.
"Terima kasih." Siap apa yang dipesan, dia berjalan pulang. Mujur kondo milik Candy dekat saja dengan restoran ini.
Beberapa tapak, dia rasa dirinya diekori. Tak sedap hati, langkah diatur laju-laju. Kemudian perlahan. Sebiji macam watak Cikgu Rosnah diekori tiga Pendekar Bujang Lapok.
Setapak.
Dua tapak.
Zeeya akhirnya berhenti. Sepantas kilat dia toleh ke belakang.
Damn it! Dah agak dah.
"Kejar dia!"
Macam lipas kudung Zeeya angkat kaki. Melambung bungkusan nasi ayam penyet di tangan jatuh atas jalan. Saat ni nak balik ke kondo memang mustahil la. Karang mereka tahu pula di mana dia tinggal. Ke... mereka dah tahu? Jangan-jangan masa dia keluar dari kondo tadi mereka dah ikut tak.
Ah, boleh jadi!
Dia lari ke kawasan Pasaraya Tesco. Menyelinap di celah-celah kereta yang diparkir. Untuk sektika dia bersembunyi memerhati gerak-geri tiga lelaki itu. Sah, mereka adalah oang yang sama mengejarnya sebaik tiba di lapangan terbang minggu lepas.
"Kau buat apa ni? Cuba nak curi kereta ya?" Penampilan Zeeya dengan topeng muka itu buat sesiapa saja senang menuduhnya seperti itu.
"Eh, bukan! Saya..." Melihat pandangan menusuk kalbu daripada wanita itu, dia terpaksa bangun berdiri. Dan pada masa itu la tiga lelaki tersebut menangkap kelibatnya.
"Sana!"
Tiada pilihan, sekali lagi Zeeya terpaksa pasang enjin turbo.
"Maaf, mak cikkkkk! Ahhhh!"
Bam!
Berpusing dua kali dia di situ macam penari balet, manakala orang yang dia langgar jatuh terduduk ke dalam bonet kereta. Kasihan... Habis barang di tangan lelaki itu mencium lantai.
"Sorry, sorry!" Meragut kembali beg yang jatuh, kalut-kalut dia sambung berlari.
Minta Nyawa! Zeeya berhenti sembunyi di sebalik dinding belakang sebuah kedai bagi melepaskan lelah. Dah la cuaca panas terik. Berpeluh muka tak terkira.
Tak lama, sedikit kepala dikeluarkan untuk pastikan tempat yang dia tengah berdiri ini betul-betul selamat.
"Itu dia!" Teriak seorang lelaki. Tepat menuding jari ke arahnya.
YOU ARE READING
BERTAHAN PADA PILIHAN
Любовные романыYang tersulit dalam hidup bukanlah memilih, tapi bertahan pada pilihan.