SEPERTI mana yang telah ditunjukkan oleh Yani, Zeeya pun cuba menggunakan mesin untuk canai dan nipiskan kulit karipap. Tepung yang siap diuli dan dibulat-bulatkan kecil oleh Yani diambil satu letak pada mesin.
"Macam ni ke?" Zeeya tanyang hasilnya pada Yani.
"Hah, okey la tu. Sekarang taruh inti. Lepas tu kelim macam ni." Yani guna tangan aje untuk kelim kulit karipap itu. Hebat!
Zeeya tekun memerhati. Tak sabar nak cuba. Nampak macam senang. Lalu cepat-cepat dia taruh inti dan mula kelim.
"Pffff..." Pecah ketawa Qayyim. Dari tadi dia duk berdiri di jenang pintu dapur menahan rasa lucu. Hudoh betul kelim yang Zeeya buat tu. Dah tak jadi rupa karipap.
Zeeya kacip bibir. Panas hati. Mentang-mentang la Qayyim pandai buat karipap. Kemain seronok nak perlekehkan dia.
"Ops! Sorry." Qayyim cekup mulut saat bertentang mata dengan mata tajam Zeeya.
"Bencilah! Tak jadi pun macam Kak Yan buat." Merajuk. Zeeya campak karipap yang siap dikelim itu di atas meja. Muka masam mencuka. Patah semangatnya nak tolong Yani. Nampak macam mudah. Rasanya makan lagi mudah kut.
"Baru pertama kali cuba memang la macam tu. Tak adanya sekali buat terus nak menjadi. Apa tu yang orang putih selalu kata?" Ligat otak Yani berfikir.
"Practice makes perfect."
"Hah! Yang Ayyim cakap tu."
Zeeya pandang Qayyim. Qayyim kenyit mata. Dia juihkan mulut. Qayyim sengih dan angkat bahu sebelum atur langkah mendekati kabinet dapur.
Melihat Qayyim mencapai parang dan keluar melalui pintu belakang, Zeeya segera bangkit mencuci tangannya di singki. Menyarung selipar jepun, terkedek-kedek dia ikut langkah lelaki itu.
Qayyim melilau di belakang rumah. Buah kelapa yang sudah luruh di tanah diambil dan digoncang-goncang sebelum dicampak pada satu tempat.
"Ayyim!" Zeeya yang berdiri di belakang sedikit jauh sudah serupa orang bersilat. Sekejap mengelak ke kiri, sekejap mengelak ke kanan. Tak lekang mulutnya teriak memanggil nama lelaki itu. Geram.
Qayyim sekadar sembunyi senyum. Memang sengaja dia kenakan Zeeya. Siapa suruh mengekor?
Satu pokok kelapa rendang menarik perhatiannya.
"Ada kelapa muda, awak nak?"
Zeeya angguk laju.
Setelah tiga biji kelapa muda berjaya diambil, dia mengekori Qayyim duduk atas dahan pokok pelam yang sudah lama rebah atas tanah.
"Kelapa muda ni kalau awak nak tahu sangat bagus untuk kesihatan. Sebab dalam airnya ada vitamin C, tinggi antioksiden dan banyak lagi la khasiat. Tambah-tambah bila kita mengalami dehidrasi."
"Pandainya! Macam pakar pemakanan aje awak ni."
"Boleh dikatakan pakarlah juga." Qayyim senyum senget. "Kita sebelum makan kena ambil tahu tentang khasiat sesuatu makanan tau. Sebab apa yang masuk ke dalam tubuh akan jadi darah daging. Sebab tu pentingnya memilih makanan yang halal. Makna halal pula besar sebenarnya. Bla bla bla..."
Terangguk-angguk Zeeya dengar penjelasan Qayyim. Macam burung belatuk.
"Ehem!"
"Eh, Husna!" Zeeya menayang barisan gigi.
"Macam mana dengan jari Kak Eya? Dah okey?" Husna bertanya khabar. Sesekali matanya menjeling ke arah Qayyim.
"Okey! Tengok ni. Dah tak sakit pun. Pandai kan boyfriend saya ubatkan?" Zeeya kenyit mata pada Qayyim. Perkataan 'boyfriend' sengaja ditekan buat muka lelaki itu terus membahang panas. Malu!
YOU ARE READING
BERTAHAN PADA PILIHAN
RomanceYang tersulit dalam hidup bukanlah memilih, tapi bertahan pada pilihan.