"Cik,bangun cik.Sudah pukul 6.40 cik" kejut seorang pembantu rumah yang baru bekerja .
"Ha???? Dh pukul berapa sekaranggg" tanya seorang remaja yang bernama Syasya itu dengan mamai.
"Sudah pukul 6.40 Cik"
"Ha?!!! Dh lewat! Kenapa tak kejut awal lagi?" Kata Syasya terus segar.
"CIK yang arahkan saya kejut cik pukul 6.40 cik.sekarang sudah pukul 6.43 cik"
"
Ahad parah,harini first time aku dekat sekolah baru ni.ahhhhhh lantaklah" getus hati Syasya. Syasya mengarahkan pembantu rumah itu keluar dari bilik . Mahu sahaja dia sambung kembali tido nya itu. Namun akibat sudah lewat Syasya cepat-cepat turun dari Katil Saiz King, . Syasya cepat-cepat mengambil tuala nya lalu menuju ke bilik air untuk mandi.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~"MORNING! !!!" Jerit Syasya lalu duduk di sebelah abangnyadi meja makan.
"Opocot abang mimpi hantu puntianak ajak kahwin!!!"
"Opocot angah mimpi makan semut merah cantik jelita mengalahkan makcik kantin sekolah.!!!"
"Pruffff. Hahahahhahaha. Oi Bang , bila puntianak tu ajak kahwin? .Ish3, muka pecah cam kau pon puntianak ajak kahwin .hahaha.Kau pula angah,patut lah selalu lupa rupanya rupanya selama ni suka makan semut merah .hahahaha" ketawa Syasya berdekah dekah.
'Hish budak ni." Kata along lalu mengetuk perlahan kepala Syasya. "Aauch sakitlah. "
"Padang muka sya" kata angah sambil bermain game mobile lengeds nya itu.Entah2 kalau baling fon tu kata gaung pun dia sanggup terjun amik balik.
Syasya membuka cermin mata hitam nya dan memandang muka angah. Biji matanya berubah menjadi warna merah. "Erk,sorry-sorry" kata angah takut. "Hahahahhahaha.Tahu takut " ketawa Syasya, biji matanya yang berwarna merah itu bertukar kepada warna kuning.
"Mana mama papa?" Soal Syasya.
"Outstation,tomorrow kot baru balik."
"Ouh Ok-ok" Syasya mengambil roti bakar dan sosej panggang yang sudah siap disediakan di piringnya itu lalu menyumbat kedalaman mulut. Syasya melihat jam di tangannya. "Ahh dah lewat! Pak Meon cepat start kereta ! Saya dah lewat ni. " Kata Syasya tergesa gesa minum air oren nya.Hampir tersedak Syasya.
"Baik cik" kata pak Meon yang berada di ruang tamu itu lalu keluar rumah untuk menghidupkan enjin kereta.
"Ni ni cermin mata kau" kata along lalu memberikan lima cermin mata hitam.
"Banyaknya"
"Ok lah tu.satu untuk pakai,satu lagi simpan dalam poket,satu lagi dalam beg,satu lagi dalam kotak pensel,satu lagi bawah meja.Paham"
"Yelah2.assalamulaikum" kata Syasya lalu berlari keluar. Syasya memakai kasutnya dengan tergesa-gesa.Tergopoh gapah.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
"Cepat sikit pak meon"
"Baik Cik syasya" kata pak Meon dengan tenang.
Sementara menunggu sampai di sekolah, Syasya mengingati hal eksiden yang berlaku di sekolah sebelum ini.
"Ahhhh alien!!!!"
"Ahhhh monster! !"
"Syasya alien!"
"Syasya monster bermatakan alien!!!"
"Hey aku bukan alien or monster lah!" Jerit Syasya. Manusia2 berpakaian baju seragam sekolah bertempiaran lari tak cukup tanah sambil menjerit histeria.
"No!! Shila help me"
"Huhhh? Aku? Aku xsangka kau ni monster bermatakan alien!"
"Tapi kita kan bff"
"Hahahahhahaha.Tahu tak kita xpelah jadi bff or friend.never! Aku ingat kalau aku kawan lama ngan kau ,kau akan bagi harta kau.Rupanya tak.Buang masa betul.Puih!. Blah ah dari sekolah ni monster!" Kata syila lalu menolak badan Syasya. Dahi Syasya terhantuk di dinding.Perit namun tidak seperit seperti hatinya.
"Cik syasya ok tak? Kenapa cik Syasya menangis? Jangan risau sebentar lagi kita akan sampai cik" kata pak meon mematikan lamunan Syasya.
"Ah mana ada saya naggis" kata Syasya lalu mengelap air matanya yang jatuh tanpa sengaja itu.Biji matanya sudah berwarna biru di dalam kegelapan cermin mata hitam nya itu.
Hanya Allah yang tahu bertapa peritnya hatinya itu .
YOU ARE READING
Cinta Miss Blue
Romance"Jangan kacau bakal boyfried aku lah perempuan kampung!!!"_Alisya "Aku pon tak hingin lah ayam! But sejak bila haikal milik kau? Aku tak nampak pun kata dahi dia tulis "Alisya" or "Ayam Betina Sial" _Syasya "Ehh betina,sejak bila aku bakal boyfriend...