//Ethan POV//
"Er..tuan putera?"tegur Kasein."Yes?"aku menyahut."Putera pasti ke nak tinggal sini?Patik boleh carikan tempat yang lebih selesa dan sesuai untuk tuan putera."tuturnya.Aku mengeleng."Tak perlu.Tempat ni okay apa.Lagipun,beta nak juga rasa macam rakyat biasa."tuturku.Aku mengibas selimutku sebelum mendaratkan tubuhku yang lemah di atas katil."Tuan putera pasti ke nak tinggal dalam rooftop room ni?"tanya Kasein,pembantuku lagi.Aku mengangguk."Just send jadual beta dalam whatsapp..kita jumpa esok"tuturku.Kasein mengangguk faham."Oh,kita perlu mulakan kehidupan baru kita ni dgn cara panggilan kita.Dah tak perlu berbeta patik,guna bahasa rakyat biasa je."sambungku."Tapi..patik..segan."balasnya."Ala kasein.Umur kita pun sama je.Nanti apa orang cakap kalau kau berpatik dengan aku?"pujukku.Dia mengangguk."Saya beredar dulu ya,tuan put..urmm...Ethan.."ucapnya.Aku melemparkan senyuman sebelum dia beredar.
Hari pertama,APC high school
Uniform sekolah disarung.Aku biarkan rambutku menutupi wajahku.Kaca mata disarung.Penampilan ala 'nerd' yang ingin ku tonjolkan supaya identitiku tidak terbongkar.
Kakiku laju melangkah masuk ke kelas 2-1.Kedengaran riuh suara para pelajar di dalam kelas itu."Pay attention!Hari ni kita ada classmate baru."Kasein memandangku."Introduce yourself."tuturnya.Aku memandang wajah para pelajar di hadapanku."Annyeong haseyo.Panggil saya Ethan.Sila beri tunjuk ajar."tuturku.Para pelajar berbisik-bisik sesama sendiri."Ingat ka putera yang diheboh2 kan tu yang masuk kelas kita..tak sangka si nerd yang muncul."sindir seorang pelajar perempuan bername tag Iris.Para pelajar mula ketawa kecuali seorang pelajar perempuan berkaca mata yang hanya senyap.Muka Kasein mula merah.Marah agaknya.Sebelum dia buat apa2 tindakan,baik aku buat sesuatu."Erm Kasein.Boleh aku duduk sekarang?"soalku.Dia mengangguk."Kalau ada sesiapa ganggu tuan putera,cepat2 adukan kepada patik."bisiknya.Aku tersenyum.Aku mengambil langkah ke tempat duduk yang kosong di sebelah pelajar perempuan yang diam tadi.Dia memandangku."Boleh saya duduk sini?"soalku.Dia mengangguk.Aku menarik kerusi lalu melabuhkan punggungku."Si nerd with si nerd.So sweet."sindir Iris lagi.Sekali lagi para pelajar ketawa.Apalah yang lawak sangat dengan gurauan dia tu?Kalau masuk audition Super Spontan,awal2 dah kena singkir.Aku memandang gadis di sebelahku.Rambut hazelnya menutupi wajahnya yang cantik.Kaca mata bulat tampak sesuai dengan dia.
Sekali lagi dia memandangku."Ada..apa2 masalah ke?"soalnya hairan.Suara lembutnya membuatkan hatiku menggeletar.Aku mengeleng laju.Gadis ni sangat istimewa.
2.40 p.m,
"Putera nak apa2?Patik akan belikan."ujar Kasein."Tak nak lah.Lagi satu kan aku dah cakap jangan panggil aku putera kat sini.Tak nampak ke orang ramai."tegurku.Kasein akur.Tiba2,gadis yang duduk di sebelahku tadi lalu di hadapanku.Aku terus mengejarnya."Awak!"jeritku.Dia memandangku."Sorry ganggu.Awak tak kasi tau pun nama awak apa."tuturku.Dia tersenyum."Starris.Panggil saya Ris."tuturnya perlahan.Starris?Bintang di hatiku kah tu?Haha.Cantik namanya.Macam tuannya."Awak dah nak balik ke?"soalku.Aish,Ethan!Tiba2 je kau sibuk pasal hal dia.Dia mengeleng."Saya nak ke kafe."balasnya."Oo.Nak melepak dengan kawan?"soalku.Dia ketawa perlahan.Ala~ayu nya kau ni,Ris."Saya kerja kat sana."jawabnya.Kerja?Biar betul.Rajinnya."Saya nak ikut boleh?"aduiii..soalan apa ni,Ethan!Nampak sangat kau tertarik dengan dia."Boleh.."tuturnya sepatah.Aku tersenyum girang."Saya tunggu sampai kerja awak habis,saya nak teman awak balik."tuturku.Dia ketawa lagi."Ikut awaklah,Ethan."tuturnya.Menggeletar tulang rusukku disaaat dia menyeru namaku dengan suaranya bak buluh perindu.
9.45 p.m.,
Aku berjalan beriringan dengan Ris."Rumah awak kat mana?"soalku."Dah nak sampai dah.Sikit lagi."balasnya.Jalan yang ku kenali.Ni bukan jalan nak balik ke tempat aku ke?Langkah Ris tiba2 berhenti."Cukup sampai sini ja lah.Saya boleh naik sendiri."tuturnya.Perghh!!Dia tinggal dalam rooftop room jugak.Sebelah pulak dengan aku."Saya jiran awak je lah,Ris."tuturku."Oh?Ye ke?"dia tersenyum.Tbc..
YOU ARE READING
Prince
RomanceKehidupan seorang putera sangat membosankan sehingga Putera Ethan mula masuk dalam kehidupan rakyat biasa.Identitinya sebagai seorang putera dirahsiakan.Sumpahan yang disangka hanyalah dongeng berlaku apabila hati sang putera telah dicuri oleh si ga...