Part 3 : Sumpahan

78 7 0
                                    

Imejku di cermin ku pandang.Aku sendiri tidak mengenali diriku.Patutkah sebut perkataan tu?Cantik?Mungkin?Aku tersenyum sendiri.Wajah Ethan ku pandang."Ethan,thanks a lot.."ucapku.Dia tersenyum.Tiba2 Ethan terduduk."Awak okey tak ni Ethan!?"soalku risau."Saya okey.."balasnya."Saya perlu balik sekarang ni."sambungnya.Dia terus mengagahkan dirinya lalu terus lari meninggalkanku."Ethan!!Tunggu!!"jeritku.

//Kasein POV//

Tak sangka sumpahan tu benar2 berlaku.Tapi kalau ikut apa yang aku tahu,sumpahan tu akan terjadi apabila Putera Ethan melanggar syarat Ayahandanya.Aku memandang si kucing a.k.a Putera Ethan di sebelahku."Putera buat apa sampai jadi macam ni?"soalku."Entahlah..tak pasal2 aku jadi binatang berbulu."balas Ethan.Aku tersenyum.Comel jugak si Putera ni bila jadi kucing.Bulu dia putih melepak."Apa kau tengok2?Nak kena cakar ke?"soal Ethan sambil menunjukkan kukunya yang tajam.

"Relax2.Patik nak soal selidik tuan putera jap."aku meletakkan Putera Ethan ke atas pahaku.Bulunya ku usap.Eii geram aku!Comel sangat!Laju tangan Putera Ethan mencakarku."Nak soal,soal je lah!Jangan main usap2 macam tu!Aku ni bukannya kucing biasa!"marah Ethan.Aku ketawa."Okey2.Petang tadi,putera buat apa?"soalku."Tolong orang."balasnya laju."Tolong apa?"soalku lagi."Tolong ubah penampilan dia lah!"balasnya."Siapa orang tu??"aku melemparkan senyumanku.Ethan terdiam."Ris.."balasnya perlahan.

"Putera ingat tak syarat2 yang Maharaja sampaikan??"soalku.Dia mengangguk."Salah satu syaratnya mengatakan bahawa putera tak boleh jatuh hati dengan mana2 perempuan pun dan..."belum sempat aku habiskan kata2 ku,Ethan menyampuk."Ingat senang ke nak halang hati ni dari jatuh?"soalnya.Aku tersenyum."Sumpahan ni takkan berlaku kalau hati putera je yang jatuh,sumpahan ni berlaku bila hati yang jatuh tu disambut."ujarku.Ethan menjongketkan keningnya."Means?"soalnya."Kalau tuan putera ja yang sukakan dia takpe..Ris pun sukakan tuan putera."jelasku.

Ethan mula tersenyum."Biar betul!?Ris suka aku!?"jeritnya.Nampak macam buang tabiat je bila kucing melompat2 keriangan."Putera..bukan ke sudah patik pesan jangan langgar syarat maharaja.Sekarang ni,tiap2 malam putera akan jadi kucing tau."tegurku.Ethan buat tak endah."Aku tak kisah pun.Comel ape aku jadi kucing."pujinya sendiri.Hmm..ikut kau lah,Ethan.

//Starris POV//

Hari yang dinanti2 akhirnya tiba.Aku tersenyum apabila namaku dinobatkan juara.Mataku mula meliar2 mencari Ethan.Mana pula si Ethan ni pergi?Aku menghantar sekeping mesej kepada Ethan.
"Awak ada kat mana?Tadi ada ni dah hilang."
"Saya ada hal tadi.Maaf terpaksa pergi tiba2.So,how was the result?"
"Berkat bantuan awak,saya menang.Jom celebrate!"
"Hehe.Mana ada~Celebrate?Bila tu?"
"Hari ni.Bila awak free?"
"Anytime je."
"Datang rooftop room saya okay?"
"Okay."

6.30 p.m.
Senyuman yang terukir masih belum luntur.Mana tak nya aku teringat muka si Iris yang kalah tadi tu.First time kalah!Kalah pulak dengan si nerd.Haha!Puas hati aku.Aku menjeling jam di tanganku.Dah lewat ni tapi si Ethan belum2 muncul.Ramyeon dah siap masak.Tunggu dia je.Aku mengeluh.Lebih baik aku pergi kat rooftop room dia daripada aku tunggu macam ni.Ramyeon tadi ku bungkus di dalam bekas bewarna biru.Ethan,I'm coming!!

Pintu bilik Ethan ku ketuk.Tiada suara yang ku dengar.Sekali lagi pintu tu ku ketuk."Kejap!"jerit Kasein.Oh,ade orang rupanya.Ingat ke takda.Beberapa minit kemudian,Kasein membuka pintu itu."Maaf ya.Awak cari siapa?"soal Kasein."Ethan ada tak?"soalku.Dia memandangku."Ada.Awak ni siapa ya?"soal Kasein.Aku menjongketkan keningku."Ris.."balasku.Kasein seakan2 terkejut."Ri..Ris!?Apsal lain gila!?"ujar Kasein.Aku tersenyum."Ethan tak cakap apa2 ke?"soalku.Dia mengeleng."Masuklah~"pelawanya.

Aku melangkah masuk.Wow~Bilik dia memang berbeza dari apa yang aku sangka.Bersih je."Buat macam rumah..eh..bilik sendiri..aku panggil Ethan jap."kata Kasein.Aku mengangguk.Aku berjalan menuju ke meja study si Ethan.Ada beberapa buah frame disitu.Ethan nampak segak gila.Tiba2 aku terpandang sekeping kertas di atas meja itu.Mataku mula membulat.Aku terkejut.Apa benda ni!?

PrinceWhere stories live. Discover now