Баба-Яга, або, як їй більше подобається, пані Ядвіга... ви й не здогадувалися, що Яга - це Ядвіга, типове стародавнє польське ім'я?..
Так-от, пані Ядвіга дуже любить травневі вечори.
Тоді у лісі стає так спокійно і хороше, що можна годинами сидіти на призьбі своєї старої хатки і дивитися кудись в темне небо, всіяне першими зірочками.
Тоді пані Ядвіга починає, щоправда, згадувати усі стереотипні уявлення про неї і їй стає дещо сумно.
Спершу вона кидає оком на свою хатинку і хитає головою. Ну хто ж придумав ці курячі ніжки?.. Матінко рідна, ці діти зовсім не вчать слов'янської історії. Численні племена, які жили на болотистих місцевостях або десь біля водойм, будували свої хатини на певному підвищенні. Щоб не затоплювало. Це ж треба придумати... Курячі ніжки.
А ступа? Що поганого в ступі? Автономний літаючий засіб. Мітла - як кермо. Звісно, деякі унікуми стверджують, що Баба-Яга (ой, пробачте, пані Ядвіго) літає на мітлі, але пожалійте стареньку жіночку з ревматизмом. Самі на мітлі літати пробували? Ще й в довгій спідниці? Напридумують ж таке.
Якщо вам візуально не подобається ідея ступи і мітли - то вже ваші естетичні проблеми. Але, по-перше, пані Ядвіга зовсім не Кащик Невмирущий, щоб мати купу золота і на це золото придбати собі якийсь дрон чи нову літальну апаратуру від Тесли. Бабуся живе в лісі, у її розпорядженні - лише хмиз і деревина, та ще трошки чарів, яких вона сама вчиться із стареньких книг, щоб хоч якось виживати.
- Що ще їм не подобається? - зітхає пані Ядвіга. - А, звісно. Сова, ворон і чорний кіт.
Мурчик якраз підходить до неї, застрибує до бабусі на коліна, вмощується там і вдоволено муркотить. У нього немає частинок хвоста і вушка - жорстокі діти познущалися (так, так, саме ті, яких лякають страшною Бабою-Ягою). Пані Ядвіга підібрала кошеня під час одного із своїх останніх візитів до міста. Совеня, що випало з гнізда, і підстаркуватого ворона із підбитим крилом знайшла вже в лісі. Тепер живуть усі з бабусею, як її сім'я. А що? Чому самотнім бабусям в місті можна мати всіляких там котів і собак, а пані Ядвізі не можна?..
Але пані Ядвізі дуже самотньо, навіть з ними. Власні внуки відіслали її в старечий будинок, а умови там були не найкращі. Одного дня пані Ядвіга знайшла у бібліотеці цього будинку стареньку книгу з дрібним шрифтом, яку ніхто не читав (а у неї, на щастя, були хороші окуляри), і потрошки навчилася чаклувати. Зовсім не зі зла - так, задля власних потреб. А коли умови проживання у старечому будинку стали зовсім нестерпні, бо держава вкотре не виділила кошти, пані Ядвіга просто зникла одного ранку. Її й не дуже шукали...
Пані Ядвіга підняла голову. З-за старої ялини почулося тріскотіння.
"Ці богатирі-принци-лицарі ніяк не навчаться нормально, безшумно ходити по лісу," - зітхнула бабуся і підвелася.
І дійсно, з-за сосни вийшов войовниче налаштований юнак в кольчузі з оголеним мечем. На вигляд йому можна було дати років 17-18. "Ну й молодняк пішов," - подумала пані Ядвіга.
- То це ти стара Баба-Яга, що живе в хатинці на курячій ніжці? - він намагався додати сталі до свого голосу, але це НАСТІЛЬКИ було награно, що навіть Мурчик пхикнув від сміху.
- Пані Ядвіга, молодий юначе, - незворушно відповіла та, гладячи сову Уханю, яка мружила від того очі і м'яко тріпотіла крильцями. - І на "Ви", будь ласка.
- А де курячі ніжки? - з недовірою, але вже спокійніше запитав юнак.
- Взагалі я вчора курячий суп варила, тому вони десь мають бути в каструлі. Якщо ви про мою хатку, то це називається стропила і вони робляться з дерева, щоб хатинка не грузла в болоті і її не затопило. А, до речі, це болото. Я б не радила ставити туди ногу. О, так, сюди правильно. Чорнику, проведи гостя.
Ворон злетів з даху і сів прямо перед юнаком на невеликий горбик, порослий мохом. Той обережно ступив до птаха. Ворон перелетів трошки наліво і знову сів. Так юнак врешті добрався до хатинки і ступив на сходи.
- А де людські черепи і... оте все?.. - востаннє засумнівався він.
- Юначе, ви серйозно? Ну що за народ пішов. Бозна-чому вірять на слово. Ходіть в хатину. Ви за лікарськими травами прийшли, за порадою чи як...
Вас дивує, що пані Ядвіга допомагає людям?. А згадайте-но: хіба у "Царівні-жабці" вона не допомогла царевичу?.. І ще в ряді казок?.. Може, ЦЕ її основна функція?.
ВИ ЧИТАЄТЕ
Антагоністи - для стереотипів
Historia CortaЛисти про "негативних персонажів" чи просто сумнівних. Про те, як треба мислити, читаючи типові історії. Лише для розумних і ду-ма-ю-чих читачів) А чи вмієте ви переосмислювати клішовані історії?)