topik yang terlintas bila aku terjengah facebook tadi. yalah. jujur bagi tahu, aku ni bukan kaki 'start' enjin. sangat-sangat mencabar bila aku kena start the conversation. dan sangat-sangat awkward. kira kalau antara dalam group pun, aku yang akan start dengar-dengar-dengar cerita orang dan mine will be "krik..krik..krikk.." punya response. kadang-kadang terpikir jugak kalau masalah serius ni dari diri aku sendiri. kena bawak jumpa psychiatrist kalau ini serius!
sebenarnya just apa je any topik yang korang bualkan sampai dua tiga jam melepak tu? memang aku curious gila. pernah dulu aku tanya member yang 'in relationship', ape je yang korang bualkan bila jumpa keluar pagi, balik malam. dia just cakap borak je la apa-apa.. apa-apa tu based on apa sebenarnya?
even kalau aku terjumpa, terbump jumpa kawan lama tetiba. the conversation mesti,
"weyh, kau lama tak jumpa..?"
"study mana sekarang.."
"owh dah kerja, kerja mana?..
"baguslah.."
krik..krikk..krik,
dan atoo akan end-up, "okaylah, ada orang tunggu dalam kereta..." hahaha
kalau balik kampung jumpa sedara-mara yang memang hanya tiap kali raya jumpa. lagi rare soalan wajib bak interviewee dengan interviewer tau situasinya.
"owh study lagi, study mana sekarang? amik course apa?"
"owh dah habis study, kerja mana sekarang?"
"owh dah kerja la sekarang. dah ada kawan ke belom ni?"
"owh dah ada kawan, baguslah. bila nak langsungnya?"
krik..krikk...krik,
dan atoo akan bangun dah pergilah menapak seribu ke mana-mana yang sepatutnya. mostly, dapur lah. pergi basuh pinggan ke, potong bawang ke, kemas meja ke, makan kuih raya.. pergi pura-pura sibukkan diri. Hahaha. even dengan sepupu ke makcik ke pakcik ke, anyone la dalam rumah tu. sampai one day, pernah juga abah sound, "along tu dah kenapa sombong sangat. taknak berbual langsung."
the word, "sombong" kalau kecik dulu sentap jugak la dengar. tapi bila dah besar dan lanjut duapolohan ni, malas nak ambil port dah. senyum, dan mengangguk la kepala sekali dua. bukan sombong abah, tapi tak tahu nak berbual apa. lain dengan mak aku, lain dengan abah aku. memang pakar bercakap. peramah. ada saja topik yang boleh dibawak masuk. macam-macam.
kesimpulannya. sekarang aku bertindak mengikut keadaan. aku perhatikan dulu, aku dengarkan dulu conversation dorang pasal apa, aku cari point nak dikeluarkan, aku fikirkan dorang akan faham ke tak, then aku celah. hahaha. makin berusia ni, makin kena pandai baca situasi. hahaha.
selamat malam.
YOU ARE READING
MENYENDIRI
FantasyBila MENYENDIRI, macam-macam otak ni nak buat. Lepas tengok keadaan sekeliling. Macam-macam nak fikir. Lepas tengok apa yang dah jadi. Lepas tengok drama manusia. Lepas tengok apa yang dirasa sendiri. Tak boleh dah ni, benda ni kena buat. MENYENDIR...