Bab 6

64 9 22
                                    

Aku berjalan di ladang. Ketenangan tempat itu membuatku tersenyum.

" Awak " Haris memanggilku.

" Ya? " Sahutku.

Haris berdiri di hadapan ku dengan senyuman yang tidak lekang dari bibirnya.

" Awak sayang saya tak? " Tanyanya.

" NURUL IZATUL IQMAH BINTI RAMLAN!! BANGUNNNN!!! "

Ouch! Sakit punggung aku. Ibu ni, baru je aku nak mimpi pasal Haris. Dah la kena jerit, boleh pulak aku jatuh dari katil?

Aku mengurut punggung ku dengan mata yang separuh sedar.

" Apa ni ibu? Pagi-pagi buta dah jerit-jerit " Aku berkata tanda protes.

" Pagi-pagi buta?! Ni dah pukul 8 wahai anakku! Bertuah anak dara seorang ni! "

" Pukul 8?!?!?!?!?!?! " Sumpah, muka aku dah macam beruk.

Tanpa membuang masa, aku mengambil tuala mandi dan mula berlari ke tandas untuk membersihkan diri.

Macam mana boleh bangun lewat ni? Dah la kelas mula pukul 7:30 pagi. Ni dah lewat 30 minit. Sah-sah aku kena bagi sijil akhir datang ni.

Usai mandi, aku mula memakai pakaian lengkap sekolah dan sepertimana yang Zafran ajar, aku memakai kanta lekap.

Tiba di sekolah, aku berlari menuju ke kelas. Di dalam perjalanan, tanpa disedari, aku terlanggar seorang pelajar. Habis jatuh semua buku yang aku bawa.

" Eh saya minta maaf! Saya betul-betul minta maaf! " Ujar ku sambil mulut tidak lepas mengucapkan kata maaf.

" Takpe takpe. Eh, awak Iqmah kan? " Tanya pelajar tersebut.

Aik? Sejak bila ada orang kenal aku ni?

Tatkala aku mendongak, hampir terjatuh rahang aku.

He's..

Haris!!

Kyaaaaa senpai notice me!!

" Semakin hari, semakin cantik awak ni saya tengok " Ujarnya ikhlas sambil menayangkan senyuman.

Omgee crush kite puji kite la y'alls!!!

Cair hati kite ni!

" Saya Haris " Dia memperkenalkan dirinya.

" Oh ya " Aku memberinya senyuman ikhlas.

Awak tak bagitahu nama awak pun, kite tahu lah. Dah naik dah mood miang aku ni. Hoho.

" Nah " Dia memberiku buku-buku ku kembali.

" Terima kasih awak "

" Sama-sama see you next time " Ujarnya.

Next time? Saya harap sangat kita jumpa lagi hehe.

Tanpa disedari, Zafran melihat adegan itu.

' Sekurang-kurangnya, dia boleh bahagiakan kau ' Fikirnya lalu pergi dari situ.


" Zaf! " Panggil Iqmah.

" Hmm "

" Tadikan. Haris ada weh. Dia tegur aku. Can you believe it?? Omaigash he's so sweet. Tadi buku aku jatuh lepastu-- "

Belum habis Izatul Iqmah berkata-kata, ia diputuskan oleh Zafran.

" Aku nak buat kerja rumah la. Boleh tepi jap? " Tanya Zafran sedikit dingin.

Tak tahu la mengapa angin dia tak baik. Mungkin disebabkan melihat adegan Haris dengan kekasih hatinya tadi?

" Kau ni! Aku nak story ni kan! " Bentak Iqmah.

" Aku cakap aku nak buat kerja rumah! Yang kau bengang ni apesal?! " Tengking Zafran.

" Zaf, aku cuma-- "

" Berambus la!! "

Mata si gadis mula berair lantas keluar dari kelas. Mujur pada masa itu, waktu rehat.

" Huh! Marah sikit nangis, marah sikit nangis! Cengeng!! " Dengusnya.

Pergaduhan tersebut berlangsung buat beberapa hari.

' Bukan dia yang salah, aku yang terlebih emosi ' Detik hati Zafran.

' Dia tak salah pun, aku yang kacau dia waktu dia busy ' Fikir Nurul Izatul Iqmah.

Telah terlintas di fikiran mereka namun keduanya mempunyai ego yang tinggi.

Akhirnya, si jejaka tumpas. Dia tekad untuk meminta maaf kepada si gadis dek rasa bersalah yang semakin menebal di dalam diri.

Mister?Where stories live. Discover now