BAB 2

420 12 0
                                    

"NEXT!" suara Qaira.

"Next? Aira, dah berapa orang kau reject? Takkan satu pun tak sesuai?" soal Ainul, berkerut dahi. Ada nada tidak puas hati.

"Ala, semua tu tak menepati cita rasa aku."

"Cita rasa? Hurm... Sampai ke sudah la kau takkan jumpa. Bukannya aku tak tahu cita rasa kau tu. Nak macam hero-hero dalam novel kau tu, kan?"

"Haaa... Bijak pun kau."

"Helo! Ini bukan novel. Ini realiti. Okey!"

Qaira tersengih. Kepala yang tidak gatal digaru sekali.

"Mengalahkan nak cari calon suami. Padahal nak cari pembantu pejabat saja."

Qaira masih lagi tersengih. Wajah pembantunya itu ditatap mesra.

"So, bila lagi ada interview?" tanya Qaira kemudian.

Ainul membuka diari berwarna hitam. Matanya meneroka isi di dalam diari itu.

"Minggu hadapan."

"Okey! Macam biasalah. Kau aturkan semua tu."

"Ini kali yang terakhir. Kalau kau tolak lagi, kau tanggung sendiri."

"Yalah... Yalah. Membebel macam mak nenek la kau ni."

Ainul menjegilkan mata.

"By the way Aira, petang nanti kau ada meeting dengan pihak atasan. Dia orang nak tengok laporan akaun bulan lepas."

"Petang ni? Apa pasal tak beritahu aku awal-awal?"

"Emergency! Aku baru dapat tahu daripada Gina pagi tadi. Dia suruh aku sampaikan pada kau."

"Aku ada hal la, Ainul. Aku cadang nak mintak keluar sekejap."

Ainul menjongketkan bahu tanda tidak tahu.

"Tak apalah. Aku cuba cancel pertemuan aku dengan mamat tu. Hope dia tak kesah dan tak marahkan aku. Dah banyak kali aku postponed."

"Mamat? Mamat mana?"

"Sibuk pula kau ni, Ainul."

"Ala... Aku nak tahu juga. Ibu kau nak kenenkan kau dengan lelaki lagi ke?"

"Tak ada maknanya. Aku nak discuss pasal novel aku tu."

Ainul mengangguk faham. Diari di tangan dipeluk erat.

"Dah alang-alang kau tanya ni, kau ada calon untuk aku tak?" tanya Qaira, tersengih.

Ainul membuntangkan mata. Terkejut mendengar pertanyaan Qaira.

"Abang kau ke? Adik kau ke? Sepupu sepapat? Jiran tetangga?"

"Aira, aku ada seorang kakak saja. Mana ada abang dan adik lelaki."

"Eh, ya tak ya juga. So, tak ada la."

"Rasanya tak ada. Kalau ada nanti, aku beritahu pada kau."

"Hurm..." balas Qaira pendek.

"Aku keluar dulu. Tak pasal-pasal melalut pula nanti. Jangan lupa meeting petang nanti," pamit Ainul bernada pesanan.

Qaira sekadar berdehem. Dia menghantar langkah Ainul sehingga hilang dari pandangan mata. Tanpa menunggu, dia bangun dari duduk lalu keluar dari bilik itu. Dia perlu berjumpa dengan Encik Ghazali untuk membincangkan tentang penerbitan novelnya.

"JODOH itu rahsia Allah. Lambat dengan cepat saja. Kena yakin kepada Allah," kata Qaira lalu tersenyum. Air minuman disedut perlahan.

"Memang la. Tapi kalau kau tak berusaha, macam mana kau nak jumpa dengan jodoh kau?" balas Niezam, menggeleng.

CALON SUAMI BUAT NOVELIS - ELIZA A.BWhere stories live. Discover now