Onze Profeet (vrede zij met hem) verrichte zijn afscheidsbedevaart en keerde terug naar Medina. Kort daarna werd hij ziek. Hij merkte dat het einde van zijn taak dichtbij was en dat de tijd naderde om afscheid te nemen van deze wereld. Zijn ziekte werd met de dag erger. Zelfs tijdens zijn ziekte ging hij na het horen van de azãn naar de moskee om het gebed te leiden. Drie dagen voor zijn overlijden was zijn ziekte echter zo verergerd dat hij niet meer naar de moskee kon gaan. Hij gaf Abū Bakr de opdracht km in de moskee de functie van imam te vervullen en de gebeden te leiden.
De dochter van de Profeet, Fatima, kwam elke dag haar vader opzoeken. Op zijn sterfbed gaf hij haar het volgende advies:
"O profeetsdochter Fatima, verricht goede daden om jezelf te redden tijdens de rekenschap op de Dag des Oordeels. Het feit dat je de dochter bent van een profeet, zal jou niet baten. Ik kan jou niet redden van de verschrikkingen van die dag."
Op een andere dag, waarop zijn ziekte was verergerd, zei hij tegen zijn metgezellen:
"Wij zullen elkaar weer ontmoetten, onze ontmoetingsplaats is bij het waterbassin van Kawthar. Wie mij daar wil ontmoeten, laat hem dan zijn handen en zijn tong afhouden van zinloos handelen en spreken. Het is mij aangekondigd dat mijn tijd gekomen is. Ik ben verheugd dat ik mijn Heer zal ontmoeten. Ik ben echter ook verdrietig dat ik mijn Umma (gemeenschap van moslims) zal verlaten. Ik heb mijn nieuws ontvangen. Ik ga naar Allah."
Twee dagen voor zijn overlijden kwam hij met de hulp van sommige metgezellen naar de moskee. Hij besteeg de minbar met moeite en zei tegen de gemeenschap:
"O moslims! Als ik iemand van jullie onrecht heb aangedaan, dan ben ik bereid om de vergelding daarvan te ondergaan. Als ik iemand heb geslagen, dan is hier mijn rug.. laat hem daarop slaan. Als iemand iets van mij tegoed heeft, dan zijn hier mijn bezittingen.. laat hem pakken wat hem toekomt."
Het was op een maandagochtend. Onze profeet voelde zich ietsjes heter. Jij ging naar de moskee voor het ochtendgebed (Fajr). Hij bad het gebed zittend achter Abū Bakr, die het gebed leidde. Toen hij weer thuiskwam, verergerde zijn ziekte. Halverwege de ochtend verrichte hij de volgende du'a (smeekbede):
"O Heer! Maak het mij gemakkelijk tegen de hevigheid van de dood. Neem mijn leven op een zachte manier."
Voor verkoeling dompelde hij zijn handen in een bak waar water in zat en bevochtigde zijn gezegende gezicht.
Uiteindelijk dedd hij tegen de middag zijn hand omhoog en wees met zijn wijsvinger in de lucht en zei: "Allāhumma, ar-Rafiq al-A'lā" (Op naar de meest verheven vriend." Dit waren zijn laatste woorden.
De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) overleed op 63-jarige leeftijd, op maandag 12 Rabi' al-awwal 10 na Hidjra, overeenkomstig met 8 juni 632 na Christus. Onze Profeet werd begraven op de plaats waar hij overleed. De plaats waar hij in Medina begraven ligt, wordt Al-Rawdhah al-Mutahharah genoemd.
Het profeetschap van onze Profeet duurde in totaal 23 jaar. Daarvan heeft onze Profeet 13 jaar in Mekka en de overige 10 jaar in Medina doorgebracht. Hij heeft zich voortdurend ingezet voor het geluk van mensheid. Als de laatste profeet, oftewel het zegel van de profeten, heeft hij zijn missie op de beste manier uitgevoerd. Daarna heeft hij deze wereld verlaten.
Dit hoofdstuk werd op verzoek van een zuster geschreven. Heb jij een bepaald onderwerp waar je meer informatie over wil, laat het dan in de reacties weten ❤️
JE LEEST
Islam
RandomIk ben geen praktiserende en geleerde moslim. In'Sha'Allah op een dag. Dit boek gaat over het geloof, de Islam. Er zullen veel waargebeurde verhalen in voorkomen.