Awas 🚫🚫 (🔞🔞🔞)
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Azira"Kita tetapkan tarikhnya 22/11 ni lah ye. Ni tarikh yang pihak lelaki mintak.setuju ke tak?" Ujar pak busu tuah.meminta persetujuan dari pihak kami.
"Bagi pihak saya tak ada sebarang masalah. Kalau itu yang pihak lelaki mahukan." Giliran babaku memberi jawapan.
"kalau macam tu senanglah. Dua dua pihak pun da setuju. Jadi kita panggil bunganya ke pelamin lah. Mak si kumbangnya ni da tak sabar nak sarung kan cincin tanda ni." Sambil ketawa.
"Boleh..boleh..kejap ye"suara mereka aku dengar daripada bilik tidur ku.Allysha sepupuku yang sejak tadi di pintu segera memandang aku. Dia memberi isyarat untuk aku sedia keluar dari bilik. Derapan kaki di lantai rumah kayu membuat aku semakin gemuruh. Umi menyelak langsir pintu bilikku. umi tersenyum.
"Azira..jom sayang" umi memanggilku.Aku semakin bedebar selepas keluar dari bilik. Semua mata tertacap pada ku. Kelihatan ibu sudah berada dipelamin kecilku bersama kak long yang sedang memengang dulang cincin. Aku berjalan di celah celah tetamu untuk ke pelamin. Senyum Azira..bagi manis manis... detik hati ku.
Aku melabuhkan punggung ku di sebelah ibu. Bajuku betulkan. Tangan ibu ku cium.ibu tersenyum. Ibu menyarungkan cincin emas bertahtakan permata dijari manisku.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
TuahAku hanya dapat duduk diluar saat mereka sedang berbincang mengenai majlis kami. Telingaku pasang biar jelas . Tarikh keramat yang ku tetapkan tidak menjadi masalah bagi pihak azira. Tak sabar hati ni nak jadikan azira sebagai suri hidupku.
"Tuah..jom ambik gambar.." suara abang johan dipintu memanggilku.
"Ahh...okey jap." Rokok dimulutku buang. Azira tak suka aku hisap rokok. Tapi nak buat macam mana. Tabiat.tak boleh buang. Nanti dah kahwin berhenti lah.
"Assalammualaikum" aku memberi salam sebelum bersalaman dengan bakal bapa mertua ku.
"Waalaikummusalam." Haji Fattah Menyambut salam. Ramai tetamu sudah turun dari rumah kebawah khemah untuk menikmati jamuan yang sudah disediakan. Tinggal aku juga azira dan rakan rakan ye.Azira cantik berbaju merah jambu cair. Sama tona dengan baju aku. Ni baru tunang kau da cantik azira. Belum nikah lagi.kalau nikah ni.mau tercabut jantung aku.detik hatiku. Aku mengambil tempat di sebelah azira. Saja aku tenung dia lama."cantik"bisik ku perlahan.
"Terima kasih"azira tersenyum.Selesai majlis itu. Kami sekeluarga meminta izin untuk beredar.kalau ikut kan hati majlis hari ini aku nak jadikan sebagai hari pernikahan ku.tak sabar rasanya nak bernikah.tapi ibu nak ikut adat.nak tak nak kena lah ikut. Azira ku tinggal kan dengan seribu kata rindu.macam lah tak jumpa lagi.kelakar lah kau ni tuah.
Sedang enak memeluk bantal pelukku.Pintu bilik aku di ketuk dari luar.
"Tuah.kak long masuk ye?" Suara kak long dari luar.mesti ada sesuatu kak long nak cakap ni.
"ye..masuklah"aku membetulkan kedudukanku.aku bersila.kak long membuka pintu bilik.
"Okey tak ni..kenapa tak makan?tak sihat ke?"soal kak long.kak long ni memang jenis perihatin sikit. Dari dulu dia jaga aku dengan kak ngah. Ibu sibuk cari duit siang malam untuk kami. Semua tu jadi sejak ayah tinggal kan ibu kahwin dengan mak cik esah janda gatal tu. Ayah langsung tak tengok kami. Ayah pergi bawa sekali adik aku. Ayah cakap dia tak sayang aku. Sebab aku macam ibu. Arhhh tu semua alasan je. padahal aku tahu sebab apa.
"Tuah...?"tangan kak long menyentuh bahuku. Aku tersentak.
"Ye..tuah dah kenyang lah kak long.tadi sebelum balik dari rumah azira kan tuah da makan.jadi kenyang lagi." Ujarku.
"Kak long lupa pulak. Orang dah ada tunang ni memang macam ni.mabuk lah katakan."kak long berseloroh.
"Ish..memandai je kak long ni...tak lah..mana ada."aku cuba menafikan.
"Kak long nak tanya sikit ni.Tuah da beritahu azira pasal xpdc tuah tu." Soalan kak long membuat aku tersentak.
"kak long bukan apa.takut azira tak setuju dengan cadangan tuah nak pergi misi ni.".Aku lupa nak beritahu tunang aku pasal ni. Macam mana nak jelaskan nanti ni..
"tak pelah kak long..jangan risau.lepas ni tuah call dia.ajak jumpa bincang hal ni."
"okey..kalau itu yang tuah rasa okey..kak long okey jugak.tak kisah.tapi explain betul betul.mesti azira faham.."aku hanya tersenyum.dalam hati ..dalam kepala tengah fikir cara nak terangkan.macam mana ye.
YOU ARE READING
Abadikan cinta ini
Random"Aku kan da cakap kat kau.kalau aku sayang kau macam nyawa aku sendiri.jadi kau jangan lah tinggal kan aku.setia je dengan aku.jangan hilang hilang lagi." - Ku Tuah khusyairi "Kau tak bagi aku tinggalkan kau.tapi kau tinggal kan aku.kau suruh aku s...