Tuah
Laju tuah..laju..nanti Azira tunggu kau lame sangat. Lagipun kau da lambat sangat ni. Nanti merajuk minah tu kang.
Kereta Honda Vios typeR warna biru ku pandu laju. Dalam hati masih berdebar . Macam mana lah rupa Azira nanti. Mesti cantik. Harapnya mood kau okey ye sayang.aku nak bagi kau ni.
Kotak baldu merah ditapak tangan .ku genggam. Tak sabar . Berdebar.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Azira
Mana ni. Janji pukul 5. Ni da pukul 5.30. Lupa nak ambik aku ke.penat je make up lama-lama. Kang cair duduk tunggu lama macam ni.
Tin..tin....
Huhhh sampai pon. Alamak sama pulak warna baju aku dengan si Tuah ni. Asal pulak dia pandang aku macam tu.aku pegang bibir pipi aku.mana tahu comot gincu aku ni..cepat cepat aku tengok cermin kereta.tengok apa yang tak kena."Oit...kenapa?make up aku tak lawa ke?ke baju aku koyak aku tak nampak " tegur azira mengembalikan Tuah ke dunia nyatanya.
Dah tak boleh cakap ke mamat ni. Kena sampuk hantu agaknya dia ni.malas nak layan.terus azira buka pintu kereta.
"Ehh..kenapa buka pintu sendiri ni tuan puteri.. biar saya tolong ye..hahaha" Tuah bersuara.saja dia cuba berseloroh dengan azira.
"Shut up ..talk to my hands" azira mengangkat tangannya.
"Muahhh"tuah menarik tangan azira .cuba menciumnya.
Bukkk...!
"Aduhhh...sakit.." tuah menggosok kepalanya.
"Gatal lagi..ingat ni tangan kau.haram tahu pegang pengang.dosa.."bebel azira sambil masuk ke dalam kereta.
"Nanti kita halalkan ye sayang" tuah tersenyum . Dia menutup pintu kereta dan berjalan memasuki kereta.¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
TuahSuasana petang itu sangat tenang. Ramai yang dah sampai. Sofea dan zofea anak kembar kak long pon ada.sibuk berlari main bersama rakannya di halaman rumah. Harap harap azira tak kisah kalau ramai ramai nanti. Maklumlah kalau da ramai ramai ni.mesti ada saja makcik makcik bawang yang bertanya.
Azira pun macam okey je.senyum je dari tadi.sabar ye hati.kau kena bawa dia jumpa ibu. Kau kena kenal kan dia dengan keluarga kau.
"Assalammualaikum." Salam ku beri.
"Waalaikummusalam.masuk...semua kat dapur ni tuah."suara menjawap salam. Itu pasti ibu.
"Jom masuk jumpa ibu kita."
Azira hanya tersenyum memandang tuah.
Terdengar helai tawa orang didapur.meriah.
"Oit...buat apa tu..busy ke.." tuah memasuki pintu gerbang dapur.mencelah.
"Huh..tak busy melepak je ni..hahah"jawap kak long sambil ketawa.
"Haha..suka buat lawak.ibu ni azira.azira ni ibu..ni kak long.ni kak ngah.ni mak su.ni mak andak..ni semua ajk rewang merangkap mak cik bawang kat keluarga saya."
"Ishhh..siot noh ea tuah.banyak lah mak cik bawang.dia tu kunyit.hahha" Kak ngah ketawa.
"Azira ea.meh sini duduk dengan ibu.kamu tak payah layan sangat tuah dengan kakak kakak dia ni..sama sama gila." Ibu .
"Ada apa apa yang tak siap lagi ke?boleh saya tolong." Azira melipat lengan bajunya.
"Awak buat macam rumah awak ye Azira.saya nak pergi jumpa teman seperjuangan saya jap."
"Juang sangat lah tuah ..nak main game dengan abang abang ipar dia lah tu." Sampuk mak su .
"Hamboi...carut mak su ni tau..cili mulut tu kang." Tuah sengaja melentikkan jarinya
Azira tersenyum dan semua turut tertawa melihat telatah tuah yang suka menyakat.¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Azira.Tuah memang penyeri keluarga dia.suka menyakat.keluarga dia happy je. Ibu dia.kakak kakak dia semua peramah. Macam tuah.
"Azira kerja dekat mana?" Tanya mak andak
"Azira kerja dekat sekolah menengah xxxx mak cik"
"Azira cikgu lah ye?"
"Ye.cikgu bahasa inggeris.tapi sekarang ramai cikgu bahasa inggeris dekat sekolah.jadi azira ganti mana cikgu yang tak ada lah"
"Wah...untung lah tuah dapat kamu.lepas ni boleh sekiping"
"Bukan sekiping mak andak.speaking."kak ngah tuah membetulkan .
Semua tertawa.meriah.
"Azira ibu nak tanya kamu sikit.kamu suka ke kat si tuah tu.." ibu senyum.semua senyap pandang aku.ibu pun pandang lama pada aku. Mungkin dia mengharapkan sesuatu pada jawapan aku. Pinggan kaca di depan segara aku capai. Aku tak tahu nak jawap apa.mati kutu.segan
"Azira..tuah tu tak pernah bawak perempuan jumpa family kita orang taw.azira orang pertama." Tambah kak long pada aku.
"Azira kawan je dengan dia kak long..ibu..lagi pun nak ke dia dengan azira ni." Aku cuba menafikan.malu.
"Tak pe.nanti kak ngah tanye kan.mesti suka punya.lepas ni boleh makan nasi minyak lagi kan mak su." Celah Kak ngah buat aku tersedak.mungkin ini sebab tuah beria nak bawak aku.nak kena kau ni tuah.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
TuahKanak kanak berlari di halaman rumah.sofea dan zofea jangan cakap.tudung yang tadi ayu da senget benget di kepala.
"Oit..papa mana zofea.?" Tanya tuah sambil menggosok kepala anak sedaranya.
"Kat sini."laung abang johan suami kak long yang berada di bawah khemah.patut la tak nampak kat dalam.kat sini rupanya.
Kerusi ku tarik. Dekat dengan abang Johan dan abang Hanif. Rokok ku nyalakan."Kata nak bawak kekasih hati.mana?"tanya abang johan .sambil menbetulkan tudung sofea.bapa mithali la katakan.
"Ada.kat dalam . Mak cik bawang tengah soal siasat dia."
"kak ngah kata .kau nak ibu lamar dia ke? Kenapa tak buat sendiri.takut?" kak ngah ni memang tau.apa dia cakap kat suami dia ni tak tau la. Suka kena kan orang.
"Ishh tak la.tuah nak mak tanye untuk pihak tuah. Tak manis kan nak direct macam tu.segan."
"Bagus tu tuah.tapi dia tahu tuah suka dia tak.nak ke dia dengan tuah.?" Betul cakap abang hanif.nak ke dia dengan aku.Usai majlis .malam ini ramai tetamu yang datang.orang masjid dan jiran jiran.sempat juga ibu bungkuskan jiran jiran berkat. Kalau dekat johor berkat ni wajib. Jadi ibu memang selalu beri. Azira yang tolong bungkus kan. Ni mana lah dia.dari tadi tak nampak rindu pulak. Cewahhh..dan dan rindu.
Aku berjalan menuju ke dapur. Rasanya dia ada lah kat dapur.
"Azira sukalah kan pada tuah?" Terdengar suara kak ngah yang berada diluar. Aku berhenti di sebalik almari dapur.
"Emmm.suka jugak lah.tuah tu baik kak ngah . Tapi nak ke dia dengan azira ni."
"Mestilah dia nak.kalau tak kenapa dia bawak azira ke sini." Kak long pula mencelah.
Azira tak jawap.senyap.mungkin dia tak percaya aku ke.
"Ibu nak kak long dengan kak ngah tanya.azira setuju tak kalau ibu nak jumpa ibu dan ayah azira?"kak long cuba berterus terang. Jawap azira .aku nak dengar."Aunty zira...aunty...ehhh kenapa uncle kat sini.?" Sofea dan zofea terkejut. Aduhh kacau. Jari telunjuk ku lekat dibibir..
"Shuhhhh ..diam"aku berbisik pada mereka.takut azira dengar.potong stim betul la korang ni tau. Pak cik korang ni baru nak jadi spy.
"Uncle buat apa sembunyi kat sini? " suara zofea separa berbisik.
"Main nyorok nyorok ke?" Sofea pula bersuara.
" shuhhhhh...uncle nak cari duit uncle jatuh tadi sebenarnya.nak tolong ke?" Saja aku membongkokkan badan seperti mencari.
"Banyak ke jatuh tu?" Suara dari belakang ku. Azira.Gulppp..telan air liur.¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Bersambung.
YOU ARE READING
Abadikan cinta ini
Random"Aku kan da cakap kat kau.kalau aku sayang kau macam nyawa aku sendiri.jadi kau jangan lah tinggal kan aku.setia je dengan aku.jangan hilang hilang lagi." - Ku Tuah khusyairi "Kau tak bagi aku tinggalkan kau.tapi kau tinggal kan aku.kau suruh aku s...