Otázka: Pravorukost je dědičná autozomálně dominantně, levorukost autozomálně recesivně. Jaký je genotyp pravorukých rodičů, je-li dítě levoruké?
Odpověď: Aa × Aa
Vysvětlení: Dítě musí mít genotyp "aa", to znamená, že oba rodiče musí mít v genotypu "a", ale zároveň i "A", protože jsou sami praváci.
***
Otázka: Brachydaktylie (krátkoprstost) má autozomálně dominantní typ dědičnosti. Postižení mají nezvykle krátké prsty. Brachydaktilický muž má zdravou sestru, která si vzala zdravého muže. S jakou pravděpodobností se jim může narodit brachydaktilické dítě?
Odpověď: narordit se jim může jen zdravé dítě
Vysvětlení: Autozomálně dominantní znamená, že stačí jedna špatná alela, aby se nemoc projevila. Nikdo tedy není čistě přenašeč, je buď zdravý, nebo nemocný. Pokud jsou sestra i její muž zdraví, pak bude zdravé i dítě.
Dědičnost autozomálně dominantní = pro postiženého rodiče platí, že dítě má 50% šanci na postižení (protože dítěti předá jednu ze svých dvou alel). Pokud jedinec není nositelem mutované alely, pak budou děti zdravé.
***
Otázka: V rodině je syn hemofilik a dcera homozygotně zdravá. Jaké jsou genotypy rodičů?
Odpověď: matka XhX, otex XY
Vysvětlení: Hemofilie se dědí gonozomálně recesivně, je vázaná na chromozom X. Syn má genotyp XhY, dcera XX. To znamená, že synovi předala vadný chromozom Xh matka. Dcera je zdravá homozygotně, to znamená že jsou oba chromozomy v pořádku, tudíž je otec zdravý XY a matka má jednu alelu vadnou a druhou zdravou XhX.
***
Otázka: Matka má krevní skupinu AB a dítě krevní skupinu A. Dva muži podezřelí z otcovství mají krevní skupiny A (muž č. 1) a krevní skupinu B (muž č. 2). Lze určit, který z mužů je otcem dítěte?
Odpověď: nelze jednoznačně určit otcovství
Vysvětlení: AB×A = A, B, AB; AB×B = A, B, AB
AB + A/B/AB = vždy se vypíšou všechny kombinace (A, B, AB) kromě 0. V případě AB + 0 je to ale jen A, B.
A/B/0 + A/B/0 = všechny kombinace včetně 0. Např. A + A (oba rodiče jen A) = A, 0. Nebo např. A + B (kombinace A i B) = A, B, AB, 0. A + 0 (kombinace A a 0) = A, 0.
***
Otázka: Krevní skupina dítěte je AB, krevní skupina matky je rovněž AB. Který z uvedených mužů je vyloučen z otcovství? 0, A, B, AB.
Odpověď: 0
Vysvětlení: Aby byl výsledek AB, musí se AB kombinovat buď s A, AB nebo B. Nemůže to být 0, protože AB × 0 = A, B.
***
Otázka: Matka má krevní skupinu B a její dítě krevní skupinu 0. Který z uvedených mužů je vyloučen z otcovství? 0, A, B, AB.
Odpověď: AB
Vysvětlení: Aby byl výsledek 0, musí se B kombinovat buď s A, B nebo 0. Nemůže to být AB, protože AB × cokoliv nikdy není 0.
ČTEŠ
Biologie na přijímačky
Não FicçãoUčební texty k přijímačkám z biologie. Obsahuje tři hlavní kapitoly - obecná biologie, biologie člověka a genetika. V budoucnu se možná objeví další. V průběhu jsou i odkazy na mnou vytvořené testy a kurzy (soubor testů i textů). Veškeré informace j...