8. Dýchací soustava

245 3 0
                                    

DÝCHÁNÍ

= (respirace) je proces, při kterém dochází k výměně plynů v organismu - kyslík je přijímán a oxid uhličitý eliminován. Dělí se na vnitřní dýchání (výměna O2 a CO2 mezi krví a tkáněmi = tkáňová respirace) a vnější dýchání (difúze O2 a CO2 ze vzduchu do krve = plicní ventilace). Příkladem obranných dýchacích reflexů je kašel, kýchání.

 Příkladem obranných dýchacích reflexů je kašel, kýchání

Ups! Tento obrázek porušuje naše pokyny k obsahu. Před publikováním ho, prosím, buď odstraň, nebo nahraď jiným.

***

Vnější dýchání se skládá ze čtyř procesů:

1. Plicní ventilace = výměna vzduchu mezi plícemi a vnějším prostředí, je možná díky rozdílu tlaku mezi atmosférou a alveoly. Proudění vzduchu se opakuje jako nádech (inspirace) a výdech (expirace). Ventilace probíhá díky centrálnímu řízení na základě různých faktorů (pH krve, koncentrace O2, koncentrace CO2).
* Inspirace je aktivní děj, vzduch je nasáván do plic, bránice (diaphragma) klesá, mezižeberní svaly zvedají žebra.
* Expirace je pasivní děj, vzduch je vypuzován z plic.

2. Distribuce = promíchání nadechnutého vzduchu s tím, který zůstal v plicích.

3. Difúze = výměna plynů v plicních sklípcích (alveolech) - kyslík jde z alveolů do kapilár a oxid uhličitý z kapilár do alveolů.

4. Perfúze = průtok krve plicními kapilárami.

***

Řízení dýchacích pohybů je do jisté míry volné, ale pokud organismus zaregistruje změnu homeostázy, vezme nad tím kontrolu. Dýchací centrum je v prodloužené míše, kde se nacházejí neurony, které řídí frekvenci a intenzitu dýchacích pohybů.

Hlavním úkolem dýchání je udržení parciálních tlaků plynů, což je síla, jakou molekuly daného plynu působí na vnitřní plochu stěn. Na dýchací centra působí změny parciálního tlaku CO2 (pO2 na to nemá vliv), který kontrolují chemoreceptory, které když se aktivují, dojde ke zvýšení dechové frekvence i objemu. Parciální tlak O2 je vyšší v tepnách a nižší v žilách, parciální tlak CO2 je vyšší v žílách a nižší v tepnách.

Ups! Tento obrázek porušuje naše pokyny k obsahu. Před publikováním ho, prosím, buď odstraň, nebo nahraď jiným.
Biologie na přijímačkyKde žijí příběhy. Začni objevovat