Dengan menyebut nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.Hai! Namaku Siti Raudhatul Marsega Andega Siregar. Aku lahir dan tumbuh di Padang, keturunan Aceh, Medan dan Melayu, tapi, aku tak dapat cakap bahasa Padang, aku selalu cakap bahasa hari-hari dengan logat Medan ke-Melayuan. Bapaku orang Medan. Emaku orang Aceh, dan aku orang Padang. Ada pula Emak, Bapak, anak beda-beda macam tu. Nanti, adek dengan abangku pula beda!. Berbeda-beda tetapi tetap satu jua, itulah semboyan negara ni, dan macam itu pula keluargaku.
Aku punya 1 adek dan abang. Nama adekku Muhammad Rizki Tardari Andega Siregar. Namamu panjang kali dek. Nanti mana muat batu nisan kau kalau kau mati.
“Kau sadarlah, Yuk! Nama kau lebih panjang dariku,” teriak adekku.
Nah kau. Macam mana ini? Namaku panjang juga. Nanti kalau ijab kabul, kasian suamiku, napasnya pendek, matilah dia! Astaghfirullah. Ada-ada pula adeku ini. Umur masih dibawah standar, tapi cara cakap dah lebihi orang.
“Aku ini orang, Yuk,”
“Bukan!!, Sapi!!. Diamlah dulu, kau itu lagi nak kuperkenalkan,” mulut tak dapat diam dari tadi. Kuambil terasi sama cabe, kusuruh kunyah kau nanti! Astaghfirullah lagi puasa.
“Dahlah, tak nak lagi aku kenalkan kau sama orang yang nak baca cerita ni,”
“Ayuk nak bikin cerita?,”
“Ndak! Aku nak bikin koran! Terus kusuruh kau jual dipinggir jalan nanti,” emosi aku dengan tuyul satu ini.
Nah, setelah tuyul tu, abangku pula nak ku kenalkan. Nama abangku Muhammad Qazany Al-Khaliqul Andega Siregar. Nama macam gerbong kereta! Panjang-panjang kali Emak, Bapaku kasih nama anak. Ai, lah terjadi macam mana nak diubah. Umur abangku lah diatas standar, tapi perilaku tak jauh dari adeku. Abangku ini tak dapat pisah dari bantal, guling. Sehari abangku tak peluk bantal dengan gulingnya, lah macam rindu Dilan ke Milea. Hari pagi macam sekarang ni, coba kau tengok ke kamar. Sedap kali aku nyiramnya pakai air. Nanti, kapan-kapan kusiram dia.
“MARSEGA!,”
“SABAR MAK!,” anak didalam rumah, tapi manggil nak makai gas.
“Ada apa mak?,” kataku.
“Sini, kau beli ayam dulu,”
“Ayam apa mak?,”
“AYAM TIREN!!. KAU NAK MAKAN AYAM TIREN!!?,” ada pula emak suruh anak makan ayam tiren.
“Taklah mak,”
“Kau kan dah tau, ayam yang mak sering beli. Banyak cakap kau!,”
“Kapan?,”
“Kau tengok ke kalender, kau cari kapan lebaran monyet. Kau belilah tu ayam pas lebaran monyet,” lebaran monyet? Baru dengar.
“Ai mak, takdalah lebaran monyet, mana ada monyet nak ikut puasa”
KAMU SEDANG MEMBACA
Cadar Putih Gadis Pariaman
Humor"Aku tak pernah tau kalau kaki ku pernah meninggalkan jejak di Serambi Mekkah! Yang aku tau sekarang, jejakku di Pariaman," - St. Raudhatul Marsega Andega Siregar . "Aku tau jejakmu di Pariaman. Tapi kelak, kau akan mencari jejakmu yang berbekas di...