bab tiga💎

71 6 0
                                    

Sorry lambat update🙃

*daleena pov*

Aku dan mya sama2 ketawa. "Beb.. Kau serious lah tak kenal siapa lelaki tadi?" Soal mya pelik. Aku masih  memandang mya yang di tepiku. Setelah itu aku menggeleng lalu tersenyum. "Kak leena.. Boleh ayna pinjam phone? Nak call along ayna?" Pinta ayna. "Tak payah.. Biar Kak aleen yang hantar ayna balik ok?" Cadangku. Ayna terus mengangguk tanpa bantahan. "Aku balik dulu lh ye leen.. Esok jumpa kat sekolah.. " Pinta mya. "Kau dah kenapa? Esok kan sabtu? Datang lah kau sorang2. Teman pak guard tuh" Usik ku lalu tergelak. "Lupa lah.. K bye" Kata mya dan terus menuju ke kereta honda civic miliknya.
______________________________

Pagar mewah automatik rumah agam itu terbuka luas. "Ayna.. Esok tak ade training ok.. Ahad baru ada balik. " Aku mengingatkan ayna. "Okey.. Akak, jom lah masuk.." Ajak ayna. " Tak ape lah ayna.. Akak nak balik dah.." Aku mencari alasan. Tiba2 cermin tingkap keretaku diketuk. Bahuku terhinjut sedikit kerana terkejut. Muka classmate ku mikael terpampang.

"Kau nak apa?" Soalku setelah cermin tingkap di turunkan. Tangan mikael terus mematikan enjin kereta ku lalu kunci keretaku di ambil. "Apa ni mikael?! Aku nak balik lah.. Bak mari kunci tuh!" Rengekku. Mikael tersenyum lalu membuka pintu kereta untukku. Dengan keluhan, aku menapak keluar dari perut kereta. "Hah.. Jom masuk .. " Ajak mikael lalu menarik tangan ku. Aku menggelengkan kepala ku. "Jom je lah" Kata mikael. Aku memasamkan wajahku lalu mengikut mikael masuk. Ayna yang dibelakang kami hanya tergelak.

"Umi! Daleena datang ni!!" Jerit mikael. 'Papp' belakang kepalanya ku tepuk. "Adeh!.. Sakit lah ngok!" Adu mikael. "Kau yang cari pasal.. Memang kena lah!" Marahku perlahan. "Chill la" Kata mikael lalu menarik rambutku. " Tak payah lah main tarik2 hanat!" Rungutku lalu mencubit-cubit lengan mikael. Mikael hanya tertawa kerana dia sudah terbiasa dengan cubitan ku. Geram betullah!

*end daleena pov*

*uwaish pov*

Aku yang ingin ke dapur terlihat adikku mikael sedang bergelak tawa dengan seorang perempuan. Aku mengecilkan mata ku. "Along? Along usya siapa?" Tegur mikael. Aku hanya menggeleng dan terus ke dapur. "Along kau tu bisu ke? Or dia tak pandai cakap melayu?" Aku yang terdengar terus tersedak. "Uhukk! Uhukk! Ehemmm!!" Sakit tekak aku dibuatnya. Kenapa semua ingat aku ni mat salih ni? Uwaaaa!!!

Aku berjalan ke arah tangga untuk naik ke bilik.. Tidak semena-mena namaku dipanggil. "Uwaish! Mari sini.. " Umi ku menjerit memanggilku. Dengan langkah yang malas, aku menapak ke ruang tamu. Aku menjongketkan keningku. "Duduk lah.." Kata umi ku dengan senyuman. Kenapa umi senyum happy semacam jer? And kenapa minah singa ni ada kat sini? Walah2..

"Kenapa ni umi?" Soalku polos. "Daleena, kenalkan ni anak aunty.. Ku..." Kata2 umi ku di pintas oleh minah singa itu. " Ku Uwaish Ashraff.. Am i right?" Sambungnya. "Yes. But, macam mana leena kenal uwaish?" Soal umi ku pelik. " Tadi dia hantar ayna.. Tu yang kenal tuh.. " Balas minah singa itu lalu tersenyum manis. Tergugat jugak iman ku apabila melihat senyumannya itu. Tak sangka dia cantik.. "Ha.. Along, ni Wan Daleena Khaleesa.. Anak kawan daddy kamu tuh." Terang umi ku. Aku hanya memerhati dirinya yang berada disebelah adikku, mikael. Rasa nak melenting pon ada bila minah singa tu sweet ngan mikael. Ngan aku tadi, senyum pon tak.. Haprak!

*end uwaish pov*

*readers pov*

"Mikael, kenapa dengan along kau tuh? Seram aku tengok cara  dia pandang kita" Bisik daleena pada mikael. Mikael memandang alongnya. "Long.. Kau dah kenapa pandang kitorang macam nak bunuh je? Kitorang ada buat salah kat kau ke?" Soal mikael pelik. "Hah? Tak ada lah. Aku tengok korang rapat.. Korang dah lama kenal ke?" Uwaish terus menyoal mereka. "Dah lama long. Kau je yang tak tahu.." Usik mikael. "Mana tak nya.. Along kan duduk u.s.. Mana nak tahu pasal abang mikael.." Usik si ayna pula.  Daleena hanya membuat muka blur. "Urmm.. Mikael, aku nak balik lah.. Dah petang sangat ni.. Nanti mama aku risau pulak" Bisik daleena. "Iye lah.. Umi, mikael nak hantar leena jap.. Jom" Kata mikael. Daleena menyalam tangan ku maria dengan sopan. "Maaflah aunty, leena tak boleh lama2. Esok lepas habis class, leena datang.." Ujar daleena lalu tersenyum. Ku maria hanya mengangguk faham.

cinta pilihan keluargaWhere stories live. Discover now