Katie
''Wil je nog was Jus d'orange Kee?'' vraagt Ruth aan mij onder het ontbijt. Ik knik, direct wordt mijn glas weer bijgevuld.
''Dankjewel'' Glimlach ik. Ik stop het laatste stukje van mijn afbakbroodje in mijn mond en drink dan opnieuw het glas leeg. Als iedereen klaar is gaan we van tafel. Ik had Geoff, de vader van Ruth, Nicole en Liam vanochtend ook ontmoet.
''Je hoeft niet te helpen hoor'' Glimlacht Nicole naar mij als ik mijn bord pak en deze in de vaatwasser wil zetten.
Ik kijk haar aan, ''Ik wil best helpen hoor'' glimlach ik, ''Dat doe ik thuis ook altijd'' Vertel ik haar.
''Je bent nu niet thuis Keet'' Zucht Ruth die me naar de bank toe duwt. ''Hier'' Grinnikt ze en ze duwt de afstandsbediening in mijn handen. Ik grinnik even en begin dan te zappen. ''Li? Kan jij morgen Katie en mij naar school brengen?'' Hoor ik Ruth vanuit de keuken. Ik bijt kort op mijn lip en wacht op het antwoord van Liam.
''Natuurlijk zusje'' hoor ik hem grinniken. Ja, we zijn beide 19, maar rijbewijzen hebben we nog niet. tenminste, ik niet, en ik denk Ruth ook niet. In Amsterdam was ik al wel begonnen met lessen, en ik was ook van plan om het hier weer op te pakken, maar dat komt nog wel.
''Katie! Liam brengt ons morgen naar school!'' Roept Ruth nu naar mij.
''Ik heb het gehoort!'' Roep ik terug en ik begin te lachen. Ruth is soms zo dom, maar ze is echt een geweldig kind, ookal ken ik haar pas een week.
''Gaan we vandaag nog iets leuks doen?'' Vraagt Ruth zodra ze samen met Liam en Nicole de kamer in komt lopen en iedereen gaat zitten. Ik kijk ze een voor een aan.
''Misschien kunnen we.. gaan karten ofzo?'' Stelt Liam voor. Karten? ik heb echt nog nooit gekart, maar het schijnt heel leuk te zijn. Als Ruth en Nicole hebben ingestemt kijken ze allemaal mij aan. Ik voel dat ik rood wordt.
''Ik vind het prima hoor, ookal heb ik nog nooit gekart'' Glimlach ik dan, ik went mijn blik even naar de tv en kijk dan weer voor me. ''Is het moeilijk?'' Vraag ik dan, in het algemeen. Ze halen hun schouders op.
''Het valt wel mee'' Glimlacht Liam, Ruth knikt.
''Laten we maar gaan dan'' Stelt Nicole voor, we staan op, zeggen Geoff en Karen gedag en lopen dan naar de auto van Liam. Liam gaat bij het stuur zitten, Nicole naast hem en Ruth en ik achterin.
Na ongeveer veertig minuutjes rijden komen we aan bij de kartbaan. We krijgen instructies en een helm, gelukkig zijn er verder geen mensen. Ik kijk naast me, naar de kart waar Liam in zit, hij steekt zijn duim naar me op en richt zich dan weer op de weg voor ons.
Zoals al gedacht, was ik als laatste geeindigd, maar ik heb ontzettend veel lol gehad, en daar gaat het om, toch? Liam had gewonnen, Natuurlijk, en Ruth was tweede geworden en Nicole derde. ''Ijsje?'' stelt Nicole voor, waar natuurlijk iedereen mee in stemt.
Ieder met een softijsje zitten we aan een picknicktafel. Ik schrik op als ineens een gegil achter me hoor, als ik om kijk zie ik een drietal meisjes op ons afstormen. ''What the.. '' Breng ik uit, maar dan snap ik het; Liam. Hij glimlacht geruststellend naar me en draait zich dan naar de meisjes toe. Ze willen graag op de foto, en een handtekening, en Liam doet het met alle plezier.
''Dat ga je nog wel vaker mee maken als je met Liam ergens heen gaat'' grinnikt Ruth als de meisjes weer weg zijn.
Ik zucht diep. ''Ik schrok me kapot'' Grinnik ik, waardoor Ruth, Nicole en Liam ook moeten lachen.
''Daar raak je ooit wel iets meer aan gewent aan'' Glimlacht Liam, ''Maar nooit helemaal.'' vertelt hij erachter aan. ''Laten we maar gaan, die meisjes vertellen vast door dat ik hier ben'' Zegt hij, waarna hij op staat. gevolgt door ons loopt hij naar de auto. Ruth naast Nicole, ik naast Liam.
Ik schrik op als ik een flits naast me zie, als ik om kijk zie ik een fotograaf staan. ''Eh.. Liam..'' zeg ik zacht, aangezien hij het niet gemerkt heeft.
''Gewoon doorlopen'' glimlacht hij. Hij raakt kort mijn arm aan om te laten weten dat het goed is en versnelt dan zijn pas.
Als we eindelijk weer in de auto zitten en rijden zucht ik diep. Dit was ik niet gewent.. ''Gaat het Kee?'' vraagt Ruth aan mij. Snel knik ik. Ze pakt mijn hand even vast en draait zich dan weer naar het raam toe.
Eenmaal weer in onze straat aangekomen kijk ik op mijn mobiel hoe laat het is; tien over vijf. ''Ik moet naar huis!'' zeg ik snel. ''Over vijf minuten staat het eten op tafel..'' leg ik uit als ik rare blikken krijg. Ze knikken begrijpend en we lopen samen het huis in. Ik loop direct door de trap op om mijn tas te pakken en zeg dan iedereen in de woonkamer even gedag. Ruth geef ik een knuffel. ''Doei'' Glimlach ik en ik loop de voordeur uit naar mijn eigen huis.
''Ik ben thuis!'' roep ik zodra ik thuis ben. Ik zet mijn tas op de trap neer en loop de keuken in, waar de tafel al gedekt staat. ''Eetsmakelijk'' Glimlach ik en ik schep eten op mijn bord en begin het op te eten.
Nog een hoofdstukje vandaag, heeeel misschien dat er vanavond nog een komt maar ik moet straks eerst werken dus ik denk het haast niet.
Vote?
Comment?